سایر موضوعات

روزانه 220 میلیون لیتر سوخت مایع در کشور سوزانده می شود



مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با انتقاد از مصرف روزانه بیش از 64 میلیون لیتر نفت و گاز در ناوگان حمل و نقل سنگین کشور گفت: در مجموع 220 میلیون لیتر سوخت مایع (بنزین و گازوئیل) می سوزد. در کشور هر روز که رقم بسیار بالایی است و می توان از این تعداد برای توسعه زیرساخت ها استفاده کرد.

به گزارش ای بی اس نیوز، جلیل سالاری امروز در نشست مدیریت مصرف نفت و گاز کشور به همت نوسازی ناوگان حمل و نقل، اظهار کرد: حدود 150 هزار دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل سنگین کشور فعال است و به طور میانگین تنها 64 میلیون لیتر در ناوگان حمل و نقل سنگین کشور فعال است. نفت و گاز در این بخش توزیع می شود که تعداد آن بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر لزوم اعمال استانداردهای جدید در حوزه خودروسازی، افزود: با طرح های جدیدی که اخیرا در زمینه ارتقای کیفی در شرکت های پالایشگاهی اجرا شده است، روزانه 64 میلیون لیتر نفت و گاز یورو در کشور تولید می شود که به طور کامل به چرخه حمل و نقل را پوشش می دهد. بنابراین از نظر تامین سوخت هیچ کمبودی وجود ندارد اما اگر به گونه ای باشد که سالانه 10 تا 12 درصد رشد مصرف داشته باشیم رشد مصرف خارج از کنترل و سوزاندن سرمایه خواهد بود. پیش خواهد آمد.

معاون وزیر نفت در امور پالایشی گفت: در صورت افزایش سطح کیفی خودروهای ناوگان سنگین کشور و علاوه بر آن نوسازی ناوگان، میزان مصرف نفت و گاز در این بخش به 45 میلیون کاهش می یابد. لیتر در روز، یعنی اختلاف 15 میلیون لیتری رقم بسیار قابل توجهی است.

سالانه حدود 58 میلیارد دلار سوخت در کشور سوزانده می شود

سالاری با گلایه از اینکه روزانه 220 میلیون لیتر سوخت مایع (بنزین و گاز نفتی) در کشور سوزانده می شود، خاطرنشان کرد: این رقم معادل سوزاندن 58 میلیارد دلار سرمایه در سال است که تنها 10 درصد آن صرفه جویی و هزینه شود. توسعه ناوگان علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها در این بخش، این مبلغ صرف توسعه زیرساخت‌های صنعت نفت و سایر صنایع می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز در کشور برخی خودروهای ناوگان سنگین در هر 100 کیلومتر تا 65 لیتر سوخت مصرف می کنند که این میزان بر اساس استاندارد جهانی 30 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در ناوگان حمل و نقل کشور تقریبا 200 تا 300 هزار خودرو فرسوده داریم که با حذف این ناوگان از چرخه حمل و نقل گام مهمی در بحث مدیریت مصرف سوخت برداشته می شود. در کشور و علاوه بر این چرخه حمل و نقل نوسازی می شود. فعال سازی صنعت خودرو و اشتغال زایی نیز محقق خواهد شد.

سالاری اضافه کرد: اگرچه مدیریت مصرف سوخت در حیطه وظایف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیست، اما این شرکت عملیات گسترده توزیع روزانه 220 میلیون لیتر سوخت در کشورها را در حوزه سیاست های غیر تعرفه ای مانند اختلاس، قاچاق سوخت، ساماندهی کارت هوشمند سوخت و تسریع و همکاری نهادهای مسئول در این زمینه.

وی با اشاره به اهمیت شکاف قیمتی در سیر تحولات سرسام آور مصرف گفت: امروز هر لیتر گازوئیل در کشور با قیمت 300 تومان یا در کشورهای همسایه 40 هزار تومان به فروش می رسد. روز به روز افزایش می یابد و سرمایه های کشور به جای استفاده در توسعه و کارآفرینی و مبارزه با تورم به هدر می رود.

معاون وزیر نفت با انتقاد از عدم تطابق مصرف خودرو در کشور با استانداردهای جهانی به ویژه در ناوگان سنگین و همچنین افزایش روزافزون خودروهای بدون حذف خودروهای فرسوده، از خودروسازان فعال در ناوگان سنگین کشور پیشنهادات خود را برای نوسازی خواست. و احیای خودروهای فرسوده، بهبود سطح کیفی خودروسازان و اطمینان از نوسازی ناوگان از طریق مشارکت با یک عامل سرمایه گذاری.

کارگروه نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین کشور تشکیل می شود

در این جلسه سالاری همچنین مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (IMDRO)، حمل و نقل جاده ای و … تشکیل شود. سازمان راهداری، سازمان ملی استاندارد و شرکت های فعال خودروسازی. وی در زمینه تولید خودروهای سنگین خبر داد و گفت: با تشکیل این کارگروه علاوه بر هم افزایی نظرات و پیشنهادات، برای اجرای دقیق ترین ناوگان نوسازی ناوگان و حذف خودروهای فرسوده از این ناوگان، سیاست های تشویقی، آمار دقیق خودروهای فرسوده، سبد تولید و مصرف سوخت و تعداد خودروهای جایگزین، آسیب شناسی طراحی، تحلیل قیمت خودروهای جدید و توجه به دانش فنی بومی و استفاده از ظرفیت بنگاه های دانش بنیان در این حوزه مورد توجه قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا