سیدکاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی معاونت حمل و نقل و مدیریت سوخت گفت: یکی از بزرگترین چالش های پیش روی کشور مصرف بی رویه انرژی است. این امر از یک سو منجر به از دست دادن منابع محدود زیرزمینی کشور شد و از سوی دیگر منجر به خروج ارز از کشور شد.
وی با بیان اینکه این چالش در حوزه بنزین بیش از سایر حامل های انرژی مشهود است، تصریح کرد: طی سه سال گذشته مصرف این سوخت بیش از 40 درصد افزایش یافته و اکنون 85 درصد سوخت سبک کشور است. نمونه کارها. بخش حمل و نقل خود را وقف کرده است.
وی تاکید کرد: بنابراین مهمترین رویکرد برای کنترل مصرف بنزین، تنوع بخشی به سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلف مورد تاکید قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است.
نایب رئیس سازمان مدیریت مصرف و حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم تعیین شده در قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت این است که سرانه مصرف بنزین در کشور به 0.7 لیتر در روز سرانه برسد، اضافه کرد. وی افزود: در سال های آغاز اجرای این قانون (نیمه دوم دهه هشتاد و نیمه اول دهه نود) با تمرکز ستاد سازمان حمل و نقل و سوخت بر این شاخص محقق شد. موضوعی که نشان می دهد اجرای دقیق این قانون می تواند مشکل عدم تعادل بنزین را حل کند.
عزیزی تصریح کرد: این در حالی است که در سال های اخیر به تدریج از این شاخص فاصله گرفته ایم به طوری که این رقم در حال حاضر دو برابر شده است، یعنی روزانه 1.4 لیتر برای هر نفر. بررسی جدی این موضوع ضروری است.
وی با اشاره به اینکه این قانون علاوه بر هدف گذاری مصرف انفرادی، راهکارها و تکالیفی نیز ارائه کرده است، گفت: برخی از این وظایف با موفقیت اجرا شده و باید ادامه یابد و اجرای برخی دیگر همت و رویه خاصی را می طلبد.
معاون حمل و نقل و مدیریت سوخت، بازنشستگی خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، بهبود تقاضای حمل و نقل بر اساس کاهش ترافیک و سفر، تنوع بخشیدن به سبد سوخت با حمایت از سوخت های جایگزین از جمله گاز طبیعی فشرده، و معرفی خودروهای برقی به چرخه سوخت. . ناوگان حمل و نقل و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی آموزش و فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف سوخت و ارتقای سطح تولید خودرو و موتورسیکلت را از جمله راهکارهای کاهش سرانه مصرف سوخت عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در این قانون با قانونگذار با هدف کنترل مصرف سوخت بر اجرای آن تاکید داشته و آثار اجرای آن کنترل مصرف سوخت در قرارداد مذکور به اثبات رسیده است. بنابراین، این رویکرد باید دوباره تقویت شود.
منبع: ای بی اس نیوز