مصرف انرژی در ایران 3 برابر میانگین جهانی است!
ایران از نظر شدت مصرف انرژی در دنیا شرایط مناسبی ندارد و این مشکل در کشور سه برابر میانگین جهانی و تقریباً در همه زمینه ها قابل توجه است به طوری که این شدت مصرف در سوخت های فسیلی بیشتر است. از جمله گاز و فرآورده های نفتی.
به گزارش ای بی اس نیوز، بنزینی که به عنوان سوخت خودروهای سواری مورد استفاده قرار می گیرد، با توجه به اینکه با نوع مصرف خودروهای باکیفیت امروزی فاصله زیادی دارد و همچنین به دلیل قیمت پایین، یکی از پرمصرف ترین حامل های انرژی در کشور است. از سوی دیگر تفاوت قیمت بسیار زیاد این حامل انرژی با کشورهای همسایه که تا 80 درصد نیز قابل تخمین است، قاچاق به هر قیمتی را برای برخی افراد جذاب و اقتصادی کرده است.
با توجه به یارانه های بالای دولت برای حامل های انرژی در ایران و عدم پرداخت قیمت واقعی این حامل ها توسط مصرف کنندگان، هیچ بخشی به دنبال بهینه سازی نیست. امروزه سالانه 80 میلیارد دلار یارانه نفتی به کشور واریز می شود، در شرایطی که در سال 1401 کل درآمدهای نفتی کشور به 43 میلیارد دلار می رسید که نشان می دهد ایران تقریباً دو برابر درآمدهای نفتی خود را پرداخت می کرد. .
برای ساخت یک پالایشگاه باید حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد در حالی که با سرمایه گذاری 400 تا 500 میلیون دلاری می توان مصرف همین حجم فرآورده های نفتی را بهینه کرد.
در این میان دولت چاره ای جز ساخت پالایشگاه های جدید برای تامین نیاز داخلی یا بهینه سازی مصرف در دستور کار ندارد.
بررسی ها نشان می دهد که برای ساخت پالایشگاه باید حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد در حالی که با سرمایه گذاری 400 تا 500 میلیون دلاری می توان مصرف همین حجم فرآورده های نفتی را بهینه کرد. هزینه ساخت پالایشگاه ها به کیفیت محصولات بستگی دارد، یعنی هرچه پیچیدگی یک پالایشگاه بیشتر باشد، هزینه ساخت آن نیز بیشتر می شود.
هزینه ساخت یک پالایشگاه چقدر است؟
با در نظر گرفتن تورم جهانی حدود دو درصد در سال، هزینه ساخت پالایشگاه 120 هزار بشکه ای میعانات گازی معادل 2.3 میلیارد دلار به قیمت فعلی است و در صورتی که با مدل ستاره خلیج فارس ساخته شود، تولید می کند. 12.5 میلیون لیتر بنزین کشور افزایش می یابد. در حالی که می توان با حدود یک دهم این رقم به همان بهینه سازی مصرف بنزین کشور دست یافت.
از سوی دیگر، هزینه ساخت پالایشگاه های جدید نفت خام و میعانات گازی در ایران گاهی به سه برابر استاندارد جهانی می رسد. بنابراین اجرای طرح های بهینه سازی در عین ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور، از جمله توسعه SiN منطقی است. جی مصرف بنزین را کاهش داد و به لطف این صرفه جویی ها، طرح هایی برای توسعه این صنعت از جمله کمک به افزایش ظرفیت پالایشی کشور اجرا شد.
رشد 265 درصدی مصرف بنزین در 30 سال گذشته
در ایران روزانه برای هر نفر حدود 0.95 لیتر بنزین و حدود 0.88 لیتر گازوئیل مصرف می شود. مصرف روزانه بنزین و گازوئیل ایران برای هر نفر تقریبا دو برابر میانگین جهانی است. از سوی دیگر رشد مصرف بنزین طی 30 سال گذشته در ایران حدود 265 درصد بوده است، در حالی که ترکیه، آلمان و فرانسه در 30 سال گذشته رشد منفی در مصرف بنزین داشته اند و مصرف خود را کنترل کرده اند. مصرف بنزین، که در اروپا صدق نمی کند: واحدهای پالایشی خاصی تعطیل شده اند و سایر پالایشگاه ها نیز فرآیندهای خود را اصلاح کرده و به پالایشگاه های زیستی تبدیل شده اند.
در صورت بهبود شرایط مصرف خودروهای ملی و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری و کلان شهری، نیازی به واردات بنزین نخواهد بود، اما اگر به همین منوال پیش برویم، امکان واردات بنزین در سال های آینده بسیار زیاد است. دور از ذهن نیست در زمینه مصرف سوخت گازوئیل، فرسودگی شدید ناوگان منجر به مصرف گازوئیل با راندمان بسیار پایین در ناوگان سنگین کشور شده است و به همین دلیل این ناوگان فرسوده با در نظر گرفتن علت نیاز به نوسازی دارد. به نظر می رسد ریشه مشکل مصرف سوخت است. راه حل اصلی برای جلوگیری از بحران بنزین، افزایش کیفیت خودروهای بنزینی خودروسازان و نوسازی ناوگان سنگین کشور است.
مصرف نابهینه گاز و بنزین سالانه بیش از 30 میلیارد دلار سودآوری را در کشور از دست می دهد.
در مجموع مصرف غیربهینه گاز و بنزین باعث زیان بیش از 30 میلیارد دلاری در کشور شد. نکته جالب توجه این است که بر اساس برآوردها، درآمد نفتی ایران در سال 1401 حدود 36 میلیارد دلار خواهد بود. به عبارت دیگر، بهینه سازی مصرف سوخت می تواند درآمدی معادل صادرات نفت برای ایران ایجاد کند.
ایران کشوری است که بیشترین مصرف انرژی را در جهان دارد
این در حالی است که رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران اخیراً اعلام کرده است که بر اساس دادههای آژانس بینالمللی انرژی، ایران در شاخص مصرف انرژی در سال 2022 آخرین جایگاه را در جهان به خود اختصاص داده است. در دنیا به دلیل مصرف بالای انرژی همچنان از عدم تعادل رنج می برد.
به گفته میرسامان پیشوایی، نگران کننده ترین نکته این است که میانگین مصرف انرژی در دنیا رو به کاهش است اما در کشور ما رو به افزایش است. وضعیت هشدار مصرف انرژی مستلزم اقدامات جدی است، بنابراین ما نیاز به یک تغییر پارادایم از رویکرد تامین انرژی به رویکرد مدیریت مصرف انرژی داریم. در فصل سرد سال مصرف گاز ما به 700 میلیون مترمکعب در روز می رسد که در مقایسه با کشورهای دیگر از این نظر شرایط خوبی ندارد. روسیه یکی از کشورهایی است که در این زمینه به کارایی مناسبی دست یافته است. و روزانه 350 میلیون متر مکعب گاز به کل اروپا صادر می کند.
رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران گفت: صنعت برای ما ارزش افزوده ایجاد میکند و تلاش میکنیم عدم تعادل انرژی در این بخش را شکسته و شرایط مطلوبی را به دست آوریم. دولت معتقد است اگر در حوزه بهره وری اقدامات هدفمندی انجام شود، ظرفیت تولید ثروت خوبی ایجاد می شود، گفت: انرژی در ایران تقریبا رایگان است و باید برای بهره وری خوب چاره اندیشی شود.
دولت برای نارضایتی از سوخت چه کرده است؟
علی بهادری جهرمی -سخنگوی دولت- نیز اخیرا درباره اقدامات دولت برای اصلاح عدم تعادل انرژی و انرژی کشور گفت: برنامه های دولت در حوزه مدیریت مصرف انرژی به ویژه سوخت در دو محور اصلی پیگیری شد. حوزه اول افزایش ظرفیت تولید با سرمایه گذاری های متعدد در این حوزه و حوزه دوم مدیریت مصرف سوخت و بهینه سازی است. افتتاح فاز دوم پالایشگاه آبادان و افزایش ظرفیت سایر پالایشگاه ها نمونه ای از اقدامات تولیدی است.
به گفته وی، دولت برای مقابله و جلوگیری از قاچاق برنامه ریزی های گسترده ای انجام داده و در شش ماهه اول سال 1402 شاهد افزایش 72 درصدی کشفیات سوخت قاچاق بودیم. برای بهینه سازی ناوگان حمل و نقل برقی اقدامات متعددی انجام شده است که یکی از مهمترین آنها فعال سازی ایستگاه های شارژ برق در شهرهای بزرگ و تحویل 40 اتوبوس برقی به کرج نیز تولید داخل و یا تحویل 88 دستگاه تاکسی به شهرداری تهران
بهادری جهرمی این اقدامات را در راستای کاهش آلودگی هوا و مدیریت مصرف سوخت دانست و گفت: دولت اقداماتی را در زمینه مدیریت و افزایش تولید انرژی و سوخت انجام داده است.
بهینه سازی مصرف سوخت تنها راه حل است
اگرچه الگو و فرهنگ مصرف سوخت توسط مردم نیز در مصرف بالای کشور تاثیر دارد، اما گره اصلی مصرف افسارگسیخته تنها از طریق اجرای طرح های بهینه سازی سوخت باز می شود مصرف سوخت که اجرای آن بر عهده دولت ها. . در حال حاضر تراز گاز کشور منفی شده و تقاضا بیش از عرضه افزایش یافته است. با توجه به مصرف بنزین و تولید آن در پالایشگاه ها، این موضوع به بنزین و گازوئیل نیز کشیده می شود.
به این ترتیب نه تنها صادرات انرژی ایران به صفر می رسد، بلکه بیشتر مصرف انرژی در بخش های غیرمولد است که هیچ نقشی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور ندارند. برای تولید 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی نیاز به سرمایه گذاری حدود 6 میلیارد دلاری است، بنابراین برنامه ریزی و تعیین هدف صرفه جویی 20 میلیون مترمکعبی در بخش مصرف خانگی و تجاری با در نظر گرفتن هزینه های مربوطه، نه تنها منطقی که سودآور به نظر می رسد حجم سرمایه گذاری پروژه های بهینه سازی بسیار کمتر از هزینه های مربوط به توسعه میادین گازی است. برآوردها نشان می دهد که به ازای هر متر مکعب گاز، هزینه افزایش تولید گاز از طریق توسعه میدان گازی سه برابر بیشتر از هزینه بهینه سازی مصرف همان مقدار گاز است.
انتهای پیام