مصاحبه: اقتصاد دانش بنیان باعث فروریختن دیوار بین جامعه، صنعت و دانشگاه می شود
به گزارش گروه سیاسی ABSNEWS، بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نشست پیگیری شورای اسلامی شهر با عنوان «رعایت جهش در تولید دانش بنیان» با اشاره به قانون گذاری قانون اساسی گفت: نهاد قانونگذاری در این زمینه با توجه به اهمیت و کارکردی که نظام اسلامی و فرد مسلمان باید به دنبال آن باشد، پرورش علمی و فکری استعدادهای فرد و جامعه است.
وی با مقایسه دیدگاه انسان در رویکرد غربی و اسلامی گفت: در رویکرد غربی همه ارجاعات به اقتصاد و رشد آن است اما در رویکرد اسلامی همه ارجاعات به رشد علمی و فکری و به همین صورت است. . بنابراین، در رویکرد اسلامی، همه عرصههای اداره کشور و جامعه باید به میدان و میدان نبرد برای رشد علمی و فکری بشریت تبدیل شود.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: در حکومت داری اسلامی، نهاد دولت بر نهاد علم استوار است و نهاد علم پیشرو همه تحولات فردی و اجتماعی است.
وی با اشاره به اهمیت علم و تولید حاصل از آن در بیانات مدیران کشور گفت: در هیچ کجای دنیا رهبرانی را نمی یابیم که این همه بر جنبه علم، اهمیت آن و تاثیر آن بر آن تاکید کنند. تولید به عنوان ائمه انقلاب اسلامی تا جایی که رهبر فقید انقلاب دانشگاهی را سرچشمه همه تحولات می دانند و مقام معظم رهبری نیز بارها بر تولید دانش پایه تاکید داشتند.
نقدری با اشاره به اظهارات یاد شده تصریح کرد: در حکومت اسلامی باید جامعه و جهان به مدرسه و دانشگاه تبدیل شود در حالی که در نگاه غربی جامعه و جهان به چشم یک کارخانه و بنگاه اقتصادی دیده می شود. .
وی تاکید کرد: شواهد فراوانی وجود دارد که سرچشمه همه دستاوردها علم است تا جایی که برخی حتی قدرت را محصول دانش می دانند. عباراتی مانند علم سلطان، علم حاکم و اقتصاد دانش بنیان گواه این مطلب است. در مبانی دینی اسلام، ملاک فضایل اخلاقی، علم است و اگر جریان از عقل انسان باشد، می توان آن را اخلاقی دانست. بنابراین، اگر نهاد علم و دانش را به نهادی پیشرو تبدیل کنیم، در جهت دینی اداره جامعه تکامل یافته ایم.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه در نظام اسلامی به تعبیری ولایت فقیه، ولایت علم و دانش است، گفت: عدالت در ولایت فقیه، وجوب عدم خطا و عدم خطا است. دانش او و متعهد به عمل بر اساس دانش او. در نتیجه، ولایت فقیه به معنای ولایت نهاد علم بر سایر نهادهاست.
وی با اشاره به برخی دستورات اسلامی تصریح کرد: ربا به دلیل اینکه امکان رشد فکری در عرصه تولید را از بین می برد، حرام اعلام می شود.
وی افزود: همچنین در عرصه سیاسی با دموکراسی باید امکان حضور در مدرسه زندگی اجتماعی را ایجاد کنیم.
نگهداری با انتقاد از فاصله دانشگاه و صنعت در کشور و لزوم تعامل این دو یادآور شد: در تاریخ شکل گیری نهاد دانشگاهی در کشور ما دیواری بین جامعه، صنعت و دانشگاه کشیده شد که باعث می شود. فروپاشی اقتصاد دانش بنیان
رئیس مرکز پژوهش های مجلس، سهم ایران در بازار محصولات دانش بنیان را علیرغم تمامی آموزه های دینی و اقدامات تقنینی و اجرایی در این حوزه افزایش چشمگیری ارزیابی کرد و گفت: سهم ایران در بازار صادرات محصولات دانش بنیان. با فناوری پیشرفته تنها 0.01 درصد و سهم صادرات محصولات با فناوری پیشرفته در کل صادرات کارخانه کشور تقریباً 0.83 درصد است.
وی با تاکید بر اینکه سطح صنایع با فناوری پیشرفته در عصر جدید و اقتصاد جهانی عامل تعیین کننده است، تصریح کرد: لایحه برنامه هفتم توسعه در موج دوم یعنی موج صنعتی باقی مانده و وارد نشده است. سوم. و موج چهارم، در حالی که موج سوم با ظرفیت تولید ثروت قوی، در دستیابی به رشد 8 درصدی تاکید شده در لایحه برنامه هفتم موثر خواهد بود.
نگهداری یادآور شد: متاسفانه اقتصاد هوشمند، اقتصاد مجازی، اقتصاد کوانتومی، هوش مصنوعی، اقتصاد زیستی و انرژی های تجدیدپذیر در لایحه برنامه هفتم توسعه لحاظ نشده است.
وی اقتصاد دانش بنیان را یکی از معدود پنجره های فرصت در برنامه هفتم توسعه برشمرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان موضوع نظام حاکمیتی است و علیرغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و سران قوا آنقدر که باید مورد توجه قرار نگرفته و همچنان یک مشکل است و نه راه حل.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس، توسعه اقتصاد دانش بنیان را راه حل مشکلاتی مانند مهاجرت نخبگان و اشتغال دانش بنیان در کشور دانست و گفت: ارتقای بهره وری برای دستیابی به رشد اقتصادی در دنیای امروز متاثر از میزان بهره مندی آنها از فناوری های پیشرفته که به توسعه رویکردهای دانش محور بستگی دارد.
وی در ادامه بر لزوم توجه به سیاستهای فناوری و نوآوری از جمله افزایش سهم بودجه تحقیقاتی اختصاص یافته به توسعه علوم و فناوریهای جدید، حمایت از کارآفرینی و فعالیتهای نوآورانه و توانمندسازی بخشهای تعاونی و خصوصی در این حوزه تاکید کرد.
وی با اشاره به نامگذاری سال های 1401 و 1402 به عنوان سال های تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی و همچنین کنترل تورم، رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری، در خصوص نقش مجلس در ریل گذاری در این مناطق، گفت: گفت: شورای اسلامی در مرحله اول قانون حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان را در سال 1389 تصویب کرد و در مرحله دوم قانون جهش تولید دانش بنیان را در سال 1401 تصویب کرد تا بسترهای سیاسی در این منطقه. اما ثمره و اثربخشی این اقدامات زمانی ملموس خواهد بود که در قالب محصول و شغل درآیند. این دانش در اقتصاد کشور و معیشت مردم منعکس می شود.
وی ادامه داد: این قوانین چالشهای اقتصاد دانشبنیان را در مولفههای خود به وضوح شناسایی کردهاند، اما نیاز به پیوند و ایجاد یکپارچگی بین اجزا و القای روحیه لازم برای دستیابی به اهداف آن احساس میشود.
نیژدری خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد قانون پرش تولید دانش بنیان از 4 منظر، شناسایی مشکل و راه حل، اجرا از منظر هزینه و فایده، نحوه اجرا و تضمین اجرای احکام قابل توجه است، در حالی که این قانون 3 مورد را پیشنهاد می کند. راهحلها، بهویژه تحریک تقاضای فناوری، حل مشکلات خاص شرکتهای خلاق و دانشبنیان و تشویق سرمایهگذاریهای بخش خصوصی و نهادهای دولتی برای رسیدگی به مشکلات پیش روی تولید دانشبنیان.
وی افزود: شاخصهای ارزیابی اثربخشی قانون به جای تمرکز بر ارزیابی بر اساس ورودیهایی مانند تعداد شرکتها و تعداد معافیتهای مالیاتی باید بر ارزیابیهای مبتنی بر نتایجی مانند حجم سرمایهگذاری، دانش فنی توسعهیافته تمرکز کرد. ، میزان انتقال فناوری، صادرات دانش بنیان و خوشه بندی مشاغل صنعتی و دانش بنیان.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس در خصوص تحریک تقاضای فناورانه در چارچوب قانون جهش تولید دانش بنیان، تصریح کرد: برای این کار باید دید خارج از الزامات قانون چگونه در دستگاه های اجرایی انگیزه و دغدغه ایجاد می شود. ، و قبل از فرآیند ورود به نهادهای عمومی غیردولتی چه باید کرد.
وی افزود: برای تحریک تقاضا برای فناوری باید فعالیت های دانش بنیان به استان ها تعمیم داده شود و همچنین انگیزه و سازوکار مشوقی برای صنایع بزرگ و پرمصرف برای استفاده از محصولات مبتنی بر دانش در عین کارآمدی و هزینه تمام شود. -تاثير گذار. شاخص های ورودی محور باید ایجاد شود نه اینکه شاخص های ورودی محور در این زمینه استفاده شود.
نیژدری در خصوص رفع مشکلات خاص بنگاه های دانش بنیان و خلاق نیز گفت: برای این موضوع باید درخواست های بنگاه های دانش بنیان از دستگاه های اجرایی اخذ و به درستی حل و فصل شود که در این حوزه مولفه هایی مانند رقابت ناعادلانه را شامل می شود. با بنگاه های دولتی و شبه دولتی و کمبود بودجه و حمایت از صندوق های پژوهشی و فناوری استانی قابل مشاهده است.
وی همچنین با توجه به تشویق بخش خصوصی و نهادهای دولتی برای سرمایه گذاری در حوزه دانش گفت: پرداخت اعتبارات مرتبط با اعتبارات مالیاتی اجرا نشده است. علاوه بر این، تمرکز بر شاخص های ارزیابی عملکرد و مولفه های نتیجه گرا به جای شاخص های ورودی محور می تواند در این زمینه موثر باشد.
وی با تاکید بر لزوم ادغام اکوسیستم فناوری و نوآوری با سایر اکوسیستم های حاکمیتی، گفت: باید دید بنگاه های دانش بنیان، واحدهای فناوری و استارت آپ ها در کجای اکوسیستم کسب و کار کشور قرار دارند تا سازوکار حضور آنها. در اکوسیستم ها، اجازه دهید حکومت کشور را برقرار کنیم.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس در پایان بر لزوم تخصیص اعتبارات پیش بینی شده در قانون به حوزه دانش تاکید کرد و گفت: رویکرد دانش بنیان باید در سطح جامعه، حاکمیت و مدیران حوزه نهادینه شود. حوزه تولید و زیرساخت های مدیریتی کشور.
absnews