به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، اوایل مهرماه امسال انتشار عکس هایی از پارکینگ ایران خودرو از دپوی خودروهای این شرکت خودروسازی خبر داد اما ایران خودرو به این سوال پاسخ داد و اعلام کرد: علت افزایش تعداد خودروهای موجود طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شماره گذاری توسط سازمان است. این هنجار است.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به اینکه 35 هزار دستگاه خودروی سواری ایران خودرو در انتظار شماره گذاری و تحویل به مشتریان هستند، اظهار داشت: پلیس این محصولات را بر اساس سوخت خودرو شماره گذاری نمی کند. استاندارد 4241. اما این استاندارد در قانون ساماندهی صنعت خودرو لغو شد.
وی با بیان اینکه بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 3 قانون سازمان صنعت خودرو، سبد سوخت خودروسازان باید بر اساس استاندارد تنظیم شود، گفت: بر اساس این تبصره در صورت عدم رعایت مقررات توسط خودروساز. استاندارد سبد سوخت در محصولات خود، باید جریمه پرداخت کند. اما متاسفانه علیرغم ابلاغیه این امر هنوز اجرایی نشده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران به تشریح چرایی اشاره کمیته ضوابط به استانداردی که لغو شده است، افزود: شماره گذاری 35 هزار خودرو در انتظار تصمیم کمیته ضوابط و ابلاغ آن از سوی سازمان ملی استاندارد ایران است. .
وی با تاکید بر اینکه قانون در این زمینه اجرا نمی شود، گفت: خودروساز اگر سبد سوختش بالاتر از استاندارد سبد سوخت باشد می تواند جریمه بپردازد. اما آنها نباید از شماره گذاری محصول جلوگیری کنند. در همین راستا نامه ای به آقای آبنیکی رئیس بهینه سازی مصرف سوخت و دبیر کمیته ضوابط نوشته ام و امیدوارم با تشکیل کمیته ضوابط و جایگزینی تبصره 3 در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. قانون سازمان صنعت خودرو به جای استاندارد 4241.
اخبار رسیده به ای بی اس نیوز حاکی از آن است که پس از گذشت 20 روز از توقف این خودروها، در جلسه کمیته ضوابط تصمیم به ترخیص خودروها گرفته شد. بنابراین مراحل شماره گذاری این خودروها از امروز آغاز شده و به زودی به دست مشتریان خواهد رسید.
به گزارش ای بی اس نیوز، در استاندارد 4241 آمده است، مصرف سوخت خودروهای سبک (بنزینی، گازوئیلی، هیبریدی و دوگانه سوز) بر اساس تعیین ضوابط انتشار دی اکسید کربن و دستورالعمل برچسب انرژی تابع مقررات استاندارد اجباری است. و در صورت عدم رعایت این استانداردها، شماره گذاری انجام نخواهد شد. در اصلاحات قانون سازمان صنعت خودرو، این تبصره حذف و تبصره ماده 3 قانون سازمان صنعت خودرو جایگزین شد.
در این نامه اجرایی، تبصره ماده 3 قانون ارگانیک صنعت خودرو تصریح میکند: «تامینکنندگان خودرویی که انتشار دیاکسید کربن از سبد محصولات خود برای خودروهای سواری (M1)، خودروهای تجاری سبک (N1) و موتورسیکلتهای در یک چرخه ( چرخه) ترکیبی هستند از اگر حدود اعلام شده بیشتر باشد، موظف به پرداخت هزینه های قانونی هستند.
در این قانون «محدودیت انتشار دی اکسید کربن» (گرم بر کیلومتر) به شرح زیر است:
*ماشین (M1): 169
* وسیله نقلیه سبک (در 1): 228
* موتور سیکلت: 66
البته در تبصره 3 ماده 9 قانون سازمان صنعت خودرو تاکید شده است که «تامین کننده موظف است عوارض سال قبل موضوع این آیین نامه را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند و اسناد پرداختی را حداکثر تا خرداد ماه هر سال به وزارتخانه ارائه کند.» درآمدهای حاصل از اجرای این آییننامه در قالب قانون مالی سالانه صرف توسعه حملونقل عمومی موضوع مفاد ماده (4) این قانون میشود. با اولویت حمل و نقل عمومی شهری و وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی (هیبریدی).
علاوه بر این، تامینکننده خودرو نمیتواند هزینههای عوارض را به عنوان هزینه شمارهگذاری به کل قیمت خودرو اضافه کند و آن را از خریدار خودرو دریافت کند.
absnews