کارشناس صنعت CNG گفت: برای سال 1401 به دلیل افزایش 57 درصدی حقوق پرسنل و سایر هزینه ها هنوز تعیین حقوق جایگاه ها مشخص نشده و در هاله ای از ابهام قرار دارد. و سازمان بودجه نشان می دهد؛ این موضوع موجی از نگرانی را در بین صاحبان ایستگاه ها برای پرداخت هزینه های ایستگاه در سال آینده ایجاد کرده است.
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: ادامه روند کنونی قطعا منجر به کاهش عرضه سوخت CNG و افزایش مصرف بنزین و تعطیلی و ورشکستگی تعداد زیادی از جایگاه داران CNG خواهد شد. عدم تعادل هزینه و درآمد در ایستگاه ها، تعدیل حداقل 3000 نفر دور از ذهن نیست.
وی ادامه داد: امسال با وجود جلساتی که با سازمان حمایت و وزارت نفت برای تعیین حق الزحمه برگزار شد، مصوبه ای با افزایش 25 درصدی حق الزحمه در دولت تصویب شد که نارضایتی مضاعف مسئولان را به همراه داشت.
absnews
محسن جوهری کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، اظهار داشت: علیرغم اینکه سهم سوخت CNG در سبد سوخت بالای 20 درصد است و در شرایطی که چنین نیست امکان افزایش طبیعی وجود ندارد. صادرات گاز به کشور به دلیل تحریم های شدید، جایگزینی این سوخت پاک با بنزین، نیاز به واردات بنزین و حتی صادرات آن را بی نیاز کرده است.
وی افزود: افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز با کیفیت توسط خودروسازان با قیمت مناسب، واردات خودروهای دوگانه سوز با کیفیت خارجی با تعرفه پایین، تبدیل رایگان خودروهای شخصی بنزینی به خودروهای دوگانه سوز با تصویب شورای اقتصاد. که در حال حاضر فقط خودروهای عمومی از طریق این مصوبه تبدیل به دو سوخت می شود، اقدام فوری برای ساماندهی خودروهای دوگانه سوز، اتصال دوربین های CNG به سامانه سیمفا، رفع ممنوعیت پذیرش خودروهای دوگانه سوز، تبدیل به کارگاه در سیمفا. سیستم و مراکز کنترل فنی و پرداخت هزینه تعویض مخازن دوگانه سوز فرسوده مشعل یکی از راه حل های ارائه شده در سمت تقاضا برای جلوگیری از دستکاری اطلاعات مخزن است.
این کارشناس صنعت CNG در تشریح مشکلات و چالش های حوزه تقاضا گفت: عدم افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز و مسئولیت خودروسازان داخلی با وجود مصوبه شورای اقتصاد و عدم ساماندهی و افزایش ایمنی خودروها. خودروهای دوگانه سوز با وجود تصویب هیئت وزیران در این بخش بحران ایجاد می کند و هر از چند گاهی انفجار مخازن خودروهای دوگانه سوز به دلیل عدم بازرسی و فرسودگی یا دستکاری مخازن، علاوه بر خسارات جانی و مالی، مردم و ساکنین را نگران می کند که اگر اقدام فوری صورت نگرفته است، باید منتظر کاهش مصرف CNG و سهم آن در سبد سوخت باشیم.
جوهری در تشریح مسائل موجود در صنعت عرضه گفت: در صنعت تامین، بزرگترین مشکل سهامداران بحث کارمزد یا کارمزد است که متاسفانه در سال های اخیر همواره نارضایتی سهامداران را به همراه داشته است. همه گروه ها با هم بودند. متأسفانه کارگروه ذیصلاح متشکل از سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت و سازمان حمایت این میزان حق الامتیاز را تصویب نکردند و حتی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را نیز به ذینفعان تحمیل کردند.
وی افزود: توسعه صنعت سی.ان.جی در مجلس گذشته مورد تایید نمایندگان محترم مجلس قرار گرفت و دولت موظف به انجام آن بود، اما متاسفانه برنامه های دولت در این زمینه جواب نداد و در حال حاضر عرضه و تقاضای بخش های سوخت CNG رو به افزایش است. در بحران.»
وی افزود: موضوع روال آزادسازی بخشی از پورسانت یا کارمزد جایگاه ها که تحت ضوابط فنی با شرکت ملی بلوک گاز است نیز از مشکلات جایگاه ها است. و علیرغم درخواست های مکرر ذی نفعان برای اصلاح این رویه تاکنون اقدامی صورت نگرفته و در شرایط تورمی کشور نارضایتی ذی نفعان را به همراه داشته است.
جوهری در تشریح راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات حوزه عرضه گفت: برای تعیین کارمزد عادلانه جایگاه ها بر اساس مستندات ارائه شده به سازمان حفاظت با در نظر گرفتن افزایش قیمت ها در بهترین مهلت، مصوبه دولت سازمان حفاظت بدون توجه به مسائل بودجه.» علت تصویب عوارض جایگاه ها بر اساس برآورد بودجه، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته و امسال به جایگاه داران پرداختی بابت هزینه جایگاه ها، اعمال دقیق مصوبه دولت توسط شرکت ملی گاز ایران برای جایگاه هایی است که دارای سرمایه گذاری شده بخش خصوصی راه اندازی شده و رویه آزادسازی سهم حقوق ایستگاه ها که تحت ضوابط فنی (استانداردسازی) بلوک است، اصلاح شده است. یکی از راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات صنعت تامین می باشد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز