جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴

مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام+ فیلم

علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود گفت: خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم. 

نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی+ فیلم

وی افزود: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام. 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: تجربه‌ام در این سال‌ها به من آموخته است که وزرای محترم آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم همکاران آنان هر کدام با نیت خیر و پشتکاری مثال زدنی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند. من از صمیم دل قدردان زحمات آنها هستم و به خوبی می‌دانم که برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های فراوانی کرده‌اند اما حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم وجود چالش‌های مزمن و بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. این چالش‌ها تنها به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و در حقیقت دغدغه‌ای ملی است که حل آنها نیازمند همدلی و همکاری همه جانبه ماست.

کاظمی با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی برگرفته از قرآن کریم و احادیث اهل بیت (ع) تعلیم و تربیت به عنوان مسیری برای تعالی و ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، عنوان کرد: همچنین مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان باید به گونه‌ای طراحی شود که قادر به رفع مشکلات نظام آموزشی باشد. اذعان صاحب نظران به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی و اجتماعی کشور و همچنین اهمیت نظام آموزشی در تحقق پیشرفت جامعه، توسعه و امنیت پایدار این واقعیت را روشن می‌سازد که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده هر جامعه است. 

وی خطاب به رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس تاکید کرد: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم بیایید و برای یک بار هم که شده این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را در صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا قطار پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید. با این حال علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه مدیران و معلمان سخت کوش در این عرصه حوزه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌های منابع، ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند دست‌یابی به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است. 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در ادامه غفلت از مسائل آموزش و پرورش به مثابه امر ملی، حاکمیت نگاه هزینه‌ای بر آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداری آموزش و پرورش، سیاست زدگی و فقدان ثبات و پایداری در سیاست‌ها برنامه‌های آموزش و پرورش، کاهش تدریجی جایگاه مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان پیشران تحول، کمبود نیروی انسانی، ناترازی و کسری بودجه مداوم آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت اهداف ماموریت‌ها و انتظارات، کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان تنوع در روش‌های تامین مالی، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات در بخش‌های مختلف و  عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش‌های با کیفیت را به‌عنوان برخی از چالش‌های پیش‌روی نظام آموزش و پرورش کشور عنوان کرد.

کاظمی تاکید کرد: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم و در محضر خداوند منان نسبت به تربیت فرزندان این مرز و بوم باید پاسخگو باشیم و باید برای تغییر و بهبود شرایط فعلی با هم افزایی و همدلی به دنبال راه حل‌های نوآورانه باشیم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون معلم و پرسنل و غریب به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت بیش از ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه گسترده‌ترین نهاد و تاثیرگذار در این دستگاه دولتی است که با قریب به ۵۰ میلیون مخاطب ارتباطی مستقیم دارد.

وی ادامه داد: برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس محترم در دو بخش تدوین شده است؛ یکی اقدامات دوره کوتاه مدت برای حل چالش‌های فوری و دیگری اقدامات بلند مدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی؛ کلیه فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این برنامه بر پایه اسناد بالادستی برنامه‌های ملی مصوب در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم، برنامه هفتم و نقشه جامع علمی پیشرفت استوار است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تلاش همه جانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌ها، به رسمیت شناختن حق همه فرزندان ایران در دسترسی به فرصت‌های آموزشی با کیفیت و برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض‌ها و موانع موجود، ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی به آموزش و فرصت‌های برابر، حفظ و پاسداشت کرامت خدادادی حقوق کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور و آینده سازان سرزمین از طریق روش‌های تربیتی مناسب برگرفته از مبانی دینی و منطبق بر دستاوردهای علم تعلیم و تربیت و پرهیز طبقه‌بندی و جداسازی‌های مخل انسجام در بین دانش‌آموزان، اتخاذ رویکردهای تمرکز زدایی و مدرسه محوری، افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، سپردن 

راهبری امر مهم تربیت به مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس به عنوان پیشران آموزش و پرورش کیفی و شنیدن صدای ذی‌نفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی همه اقدامات و فعالیت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش را از جمله برنامه‌های خود برای این وزارتخانه عنوان کرد.

درباره صادق سیاسی

پیشنهاد ما به شما

نماینده ایران، نایب‌رئیس دوم سازمان بهره‌وری آسیایی شد

در اجلاس شورای حکام سازمان بهره‌وری آسیایی (GBM)، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران به عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *