مشاوره نخبگان کلید موفقیت الگوی پیشرفت اسلامی ایران است

7- گسترش ظرفیت نخبگان مرکز نمونه با استفاده از معلمان شاغل در شهرهای غیر از پایتخت که در شرایط فعلی با ظرفیت فضای مجازی بسیار آسان شده است.
4- تشکیل کارگروه مشترک با شورای تشخیص فرصت ها برای بررسی آسیب های سند چشم انداز و تلاش برای ترمیم آنها در مرحله اجرای سند الگو.
به گزارش ای بی اس نیوز، در یادداشت ابوالفضل امیرور، رئیس دبیرخانه اتاق فکر سیاست الگوی اسلامی ایرانی، پیشرفت یک دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران را می خوانیم:
5- برخی از دانشیاران مرکز نمونه را به عنوان سفیران گفتمان تربیت کنند تا سند الگو را در مراکز علمی و نهادهای اجرایی بر اساس دیدگاه واحد و محتوای همسو تبیین کنند.
3- تشکیل کارگروه مشترک با سازمان برنامه و بودجه برای بررسی و انتشار محتوای سند الگو در برنامه هفتم توسعه.
8- تشکیل کارگروهی برای بررسی اسناد بالادستی (اسناد سیر تحول آموزش و پرورش، گیاهان دارویی و طب سنتی، فناوری اطلاعات، مهندسی فرهنگی، هوافضا، سلول های بنیادی و …) که در سال های اخیر تدوین و شناسایی شده است. دلایل سوء تفاهم یا ناتوانی در درک آنها و تلاش برای رسیدن به دیدگاهی فرابخشی به منظور هماهنگی اسناد مذکور.
برای دستیابی به نکته مذکور و استفاده بهینه از توان نخبگان مواردی به شرح زیر پیشنهاد می شود:
6- شناسایی نهادهای مرتبط با حوزه تخصصی هر یک از اتاقهای فکر مرکز و برگزاری نشستهای تخصصی مشترک و منظم به منظور نزدیکتر کردن هرچه بیشتر محتوای سند الگو به واقعیتهای جامعه. دغدغه های اجرایی مدیران اجرایی؛
9- بررسی نحوه همسویی سند الگو و اعلامیه مرحله دوم انقلاب اسلامی.
11- افزایش استفاده از رسانه های دیداری، شنیداری و مجازی به ویژه رسانه ملی.
یکی از پیامدهای انقلاب اسلامی این بود که نسل جدیدی از نخبگان به روی سن آمدند و طبیعتاً خواستار یافتن جایگاه خود و ایفای نقش در اداره جامعه شدند. ایران از قبیل پیشینه تاریخی و تمدنی، تنوع ساختار صنعتی، ثروت منابع طبیعی، نیروی کار جوان و تحصیلکرده، موقعیت جغرافیایی ممتاز، تازگی و … بستر مناسبی را برای دستیابی به جایگاه یک کشور پیشرفته و قدرتمند فراهم کرد.
سیاستمداران باید به مشارکت جدی و همه جانبه نخبگان در طراحی و اجرای برنامه ها اعتقاد داشته باشند تا بتوانند کاربردی ترین برنامه را تهیه و مؤثرترین اجرا را مطرح کنند. زیرا نخبگان در سطح تصمیمگیری و سیاستمداران در سطح تصمیمگیری عمل میکنند و رابطه صحیح بین این دو باعث میشود تصمیمهای گرفته شده از پشتوانه علمی و تجربی قوی برخوردار باشد. در این راستا لازم است نهادهای دولتی و نهادهای مدنی رایزنی، همکاری، هم افزایی و نگاه و رفتاری منسجم برای ایجاد فضای جدید و لنگر انداختن آن داشته باشند.
در مجموع نیاز به جایگزینی چشم انداز بلندمدت با نگرش های کوتاه مدت و تبیین جهت گیری های منطبق با سند الگو بر اساس همسویی و هم افزایی تصمیم گیران سیاسی و نخبگان و تبدیل آن به اراده سیاسی است. در گفتمان عمومی برای دستیابی به بلندمدت. اهداف، زیرا تغییر باورها، نگرش ها و رویه ها نیازمند اراده ملی است.
وجود سازوکارهای مناسب برای بهره مندی نظام مند از دیدگاه نخبگان، استفاده متناوب و نهادینه شده از اهرم های مدیریت اجتماعی ناشی از مشورت نخبگان جدید و امکان انتقال نخبگان علمی به ساختار سیاسی موجب خواهد شد. اطمینان از ارتباط بین خلاقیت نظری و عملی. بهره وری. بنابراین، حاکمیت گفتمان شایسته سالاری، تعهد و تخصص، زمینه ساز استفاده از ظرفیت های علمی و اجرایی نخبگان سخت افزاری و نرم افزاری در راستای پیشرفت همه جانبه خواهد بود.
1- تشکیل جدول نمونه در قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی.
رئیس دبیرخانه اندیشکده سیاست الگوی اسلامی پیشرفت ایران در یادداشتی مشورت نخبگان و خرد جمعی را کلید موفقیت الگوی اسلامی پیشرفت ایران دانست.
استفاده از مشاوره نخبگان در رده های مدیریتی و کارشناسان و استفاده از دیدگاه های آنان در پیشبرد امور به دلیل ارتباط با پست های تخصصی، نفی الیگارشی و پویایی و انعطاف ساختار جامعه را به همراه داشت که خود تضمین کننده گردش مایع نخبگان
2- راه اندازی مدل سیستم نظارتی به گونه ای که نهادهای مرتبط با سند الگو بتوانند گزارش های خود را ثبت کنند.
اصلیترین وظیفهای که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر دوش دولت، نخبگان و شهروندان میگذارد، استفاده بهینه از این امکانات برای تسریع و نظم بخشیدن به پیشرفت کشور است.
انتهای پیام
10- استفاده از کادر اجرایی بازنشسته در ترکیب اتاق های فکر نمونه و کادر فعلی در جلسات کانون تا اتاق های فکر به ظرفیت واقعی اندیشکده های تاثیرگذار برسند.
تدوین این سند تلاشی برای ترسیم تصویری روشن از آینده است تا شهروندان بپذیرند که اهداف آن قابل تحقق است. جهت گیری های اصلی پیشرفت کشور بر اساس راهکارهای سند باید در پرتو مشورت و همفکری نخبگان با سلایق مختلف و شکل گیری خرد جمعی در یک فرآیند به فرهنگ و گفتمان غالب جامعه تبدیل شود. تعامل با افکار عمومی حتی با تغییر دولت هم باید این جهت گیری باقی بماند و به مرور زمان اصلاح و تکمیل شود. اما اگر دستگاه های اجرایی و نهادهای حاکمیتی به اجرای کامل و صحیح این سند پایبند نباشند و در اجرا و پیگیری آن از مشورت نخبگانی و خرد جمعی استفاده کنند، این سند نیز به سرنوشت اسناد قبلی دچار خواهد شد. هدف از تهیه سند الگو، شناخت فرصتها و چالشها و نشان دادن راهکارهای مناسب برای استفاده از امکانات و رفع موانع با همکاری و همافزایی همه ذینفعان است.