اخبار اقتصادی روز

مسافران هوایی می توانند شکایت کنند



در صورتی که مسافران با تخلف اضافه شارژ یا تاخیر چند ساعته در پروازهای خود مواجه شوند، پیشنهاد سازمان هواپیمایی برای شکایت از شرکت های هواپیمایی است.

به گزارش ای بی اس نیوز، شکایت از شرکت های هواپیمایی در شرایطی مطرح می شود که مسافران با تاخیر یا کنسلی پرواز مواجه شده اند یا شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت را بالاتر از سقف مصوب می فروشند. طبق آخرین اصلاحیه تنظیم حقوق مسافربرای این شرایط تمهیداتی اندیشیده شده است.

به این ترتیب اگر شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز مشخص شده در بلیط، مسافران را از طریق سایر شرکت های هواپیمایی به مقصد منتقل کنند، در صورت موافقت مسافر مشمول پرداخت خسارت یا غرامت نمی شوند جریمه تاخیر یا کنسلی؛ اما در صورت عدم رضایت مسافر، قیمت بلیت به طور کامل و بدون کسر جریمه پرداخت می شود و می توان از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری از شرکت های هواپیمایی شکایت کرد.

همچنین از مقررات حقوق مسافر برمی‌آید که اگر شرکت هواپیمایی بین دو تا پنج ساعت در پروازهای داخلی و بین سه تا پنج ساعت در پروازهای خارجی تاخیر داشته باشد، شرکت هواپیمایی باید طبق درخواست مسافر یا مسافر، بلیط مشابهی را ارائه کند. مسافر در اسرع وقت یا در صورت انصراف از پرواز، وجه بلیت را به مسافر برمی گرداند و در هر صورت موظف است 30 درصد بهای بلیط را به عنوان خسارت پرداخت کند.

ضمناً در صورتی که شرکت هواپیمایی در پروازهای داخلی یا خارجی بیش از پنج ساعت تاخیر داشته باشد، شرکت هواپیمایی موظف است بنا به درخواست مسافر یا در اسرع وقت و یا در صورت انصراف مسافر، بلیط مشابهی را تهیه کند. پرواز، قیمت بلیط را پرداخت کرده، آن را به مسافر برگرداند و در هر صورت موظف است دو برابر قیمت بلیط را به عنوان غرامت بپردازد.

همچنین شرکت های هواپیمایی موظفند از طریق نماینده خود به مسافران اطلاع دهند. چنانچه تاخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافران اطلاع داده شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان اعلام شده جدید خواهد بود. اما در صورتی که اطلاعیه مذکور دیرتر از زمان مقرر (72 ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین تاخیر پرواز، زمان درج شده در بلیط می باشد.

بیشتر بدانید

آیا تاخیر در پرواز قانونی است؟ / مقصر شرکت هواپیمایی است یا شرکت هواپیمایی؟

خطوط هوایی گران قیمت زیر ذره بین!

محمد محمدی بخش – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری – همچنین در تاخیر خطوط هوایی وی تصریح کرد: برخی از این تاخیرها قانونی و برخی نیز با توجه به شرایط موجود غیرقانونی است. اما در صورت غیرقانونی بودن تاخیرها، مسافران می توانند از ایرلاین ها به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت کنند و سازمان بنا به وظیفه خود به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

همچنین اتفاق دیگری که به ویژه در چند ماه اخیر و به دنبال درخواست شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت رخ داده است، قیمت غیرعادی بلیت و در نتیجه محمدی بخش نیز هست. اشاره شد: به تخلفات شرکت های هواپیمایی به عنوان مدیران عمده، آژانس ها و سایت های فروش و تنوع آنها رسیدگی شده و مواردی که فراتر از اخطار، اخطار یا تعلیق بوده اند، ضمن اعلام جرم رسیدگی شده است که با متخلفان این حوزه برخورد می شود. نتیجه نهایی حاصل می شود.

در همین راستا، حسن خوشخو – معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری – اخیرا در توییتر خود نوشت که با دریافت گزارشات شما، شرکت هواپیمایی که در خط پروازی کیش گرانفروشی کرده بود به دولت معرفی شد. سازمان تحریم درخواست ما از مسافران این است که در صورت مشاهده تخلف در سامانه مسافربری به آدرس farasa.cao.ir ثبت کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *