مسائل غیر فنی، گلوگاه تولید سوخت کشتی / مینی پالایشگاه سوخت کم گوگرد، بدون تولید
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اعلام کرد: واحد تولید سوخت کشتی نسبتاً کوچکی راه اندازی و راه اندازی شده است، اما در حال حاضر این واحد تولیدی ندارد که در مورد تامین مواد غذایی نیز توضیح می دهد.
به گزارش ای بی اس نیوزیکی از مهم ترین کنوانسیون های بین المللی در زمینه پیشگیری از آلودگی دریایی، کنوانسیون جلوگیری از آلودگی کشتی ها به نام سنگ مرمر (MARPOL) که در سال 1973 توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در کنفرانس بین المللی آلودگی دریایی به تصویب رسید و متعاقباً توسط پروتکل 1978 اصلاح شد. این مقررات شامل منابع مختلف آلودگی ناشی از کشتی ها و حذف آلودگی عمدی کشتی ها می شود. محیط زیست دریایی توسط هیدروکربن ها و سایر مواد مضر و کاهش تخلیه این مواد به صورت عمدی یا غیرعمدی از طریق اعمال قوانین و مقررات در کشتی ها و بنادر هدف اصلی آن شمارش است.
دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1380 به سه پیوست 1، 2 و 5 خود و در سال 1387 به پیوست های 3، 4 و 6 خود ملحق شد و بر اساس ضمایم کنوانسیون مارپل، بنادر باید به امکانات دریافت زباله از کشتی ها مجهز شوند. . و مواد دریافت زباله های مربوط به فرآورده های نفتی و ضایعات نفتی، نفت سوخته، آب و زباله از کشتی ها.
بر اساس ضمیمه 6 کنوانسیون MARPOL، از سال 2020 تمام کشتی هایی که قصد سفر در آب های بین المللی را دارند، ملزم به استفاده از سوخت حاوی نیم درصد گوگرد خواهند بود. بر این اساس ایران که با پیوستن به این کنوانسیون موافقت کرده است، موظف به استفاده از سوخت کم سولفور یا کم گوگرد است در حالی که میزان گوگرد موجود در سوخت کشتی ها 3.5 درصد است. برای تامین سوخت کشتی با گوگرد کم باید از خارج وارد شود در غیر این صورت با جریمه های سنگین مواجه خواهیم شد.
به همین منظور یکی از شرکت های دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه نانو فناوری تولید سوخت کم سولفور را توسعه داد و دو سال پیش این شرکت با ایجاد یک مینی پالایشگاه اقدام به تولید سوخت کم گوگرد کرد. این شرکت از این حد فراتر رفت و یک مینی پالایشگاه با ظرفیت 2500 بشکه در روز در کشور نصب کرد.
یکی از مشکلات فرآورده های نفتی به ویژه فرآورده های نفتی سنگین مانند نفت کوره و نفت کوره، درصد بالای گوگرد است که باعث آلودگی زیادی در هنگام احتراق این فرآورده ها می شود. در این راستا، یکی از شرکت های دانش بنیان برای حل این چالش، موفق به تولید نوعی کاتالیزور چند جزئی بومی با قابلیت شکستن زنجیره هیدروکربنی محصولات سنگین مانند قیر به محصولات سبک تر و حذف گوگرد با ارزش بالاتر شد. محصولات اضافه شده مانند بنزین و گازوئیل آلودگی بسیار کمتری تولید می کنند.
برخلاف نمونه های مشابه، این کاتالیزور فرآیند گوگرد زدایی و تبدیل محصولات سنگین به محصولات سبک را در یک مرحله انجام می دهد. همچنین استفاده از نانوذرات مس در این محصول باعث افزایش راندمان این کاتالیزور به میزان 20 تا 25 درصد شد. کاهش میزان گوگرد در نفت کوره، راندمان 90 تا 95 درصدی در آسیاب و گوگردزدایی همزمان، استفاده از مواد اولیه ارزان و در دسترس و قیمت کمتر از معادل های خارجی به میزان یک بیستم تا سی ام از مزایای این است. کاتالیزور. .
با وجود این اقدامات، این پروژه متوقف شد و دبیر ستاد توسعه نانو مشکلات غیرفنی را دلیل آن می داند.
تلاش برای تولید سوخت کم سولفور برای کشتی ها
دبیر ستاد ویژه توسعه نانو و میکروفناوری با اشاره به وضعیت فعلی تولید سوخت کم سولفور برای کشتیها گفت: فناوری مربوط به سوخت کم سولفور توسعه یافته است، اما مشکل اصلی این نوع سوخت، تامین آن است. از بازار »
وی ادامه داد: پالایشگاه با سوخت کم سولفور، بدون توجه به مواد غذایی و محصولی که ارائه میکند، دارای سوابق ثابتی از قابلیتهای فناوری است. اخذ استاندارد فرآیند تولید سوخت کم سولفور از دیگر مراحل تولید این نوع سوخت است که در این زمینه تلاش شده است، اما همچنان وابسته به تامین مواد غذایی، روابط و معادلات اقتصادی است. اجازه توسعه را نمی دهد.
احمدوند تاکید کرد: اگر بتوانیم سوال غیرفنی این طرح را ارائه کنیم، مشکلات حل می شود؛ زیرا ظرفیت تکنولوژیکی برای تولید این سوخت در یک شرکت ایجاد نشد، بلکه در چندین شرکت ایجاد شد. اما یک شرکت از بقیه جلوتر است و شرکت های دیگری نیز در این زمینه با روش های دیگری برای سوخت کشتی ما فعال بوده اند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو موضوع سوخت کشتی ها را موضوعی مهم در کشور دانست و یادآور شد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از این سوخت از خارج از کشور وارد می شود و امیدواریم با حمایت معاونت علمی رئیس جمهور بتوانیم بتواند مشکلات این طرح را برطرف کند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از توسعه فناوری سوخت کم گوگرد یکی از ماموریت های ستاد نانو است که تا حد زیادی اجرایی شده است به گونه ای که ظرفیت فنی تولید این سوخت توسط شرکت ها ایجاد شد. فعال در حوزه نانو در کشور است و امیدواریم بقیه مولفه های توسعه این طرح را ارائه دهند.
احمدوند بقیه عناصر توسعه این طرح را الزاما استاندارد ندانست و گفت: علاوه بر ویژگی هایی که محصول نهایی باید داشته باشد، فرآیند آن نیز باید دارای تاییدیه استاندارد باشد و این نیز بستگی به عرضه در خوراک دام دارد. .
دبیر ستاد نانو در پاسخ به این سوال که آیا این سوخت در حال حاضر در کشور تولید می شود و مینی پالایشگاه آن فعال است یا خیر، گفت: واحد کوچکی ایجاد و راه اندازی شده اما در حال حاضر تولید نمی کند و دلیل آن هم این است. همچنین تامین خوراک دام.
انتهای پیام