نظارت بر حرکت ناوگان دیزلی برای جلوگیری از نشت سوخت
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: مصرف بنزین در سال 1400 تقریباً به 37.7 میلیارد لیتر رسید، در سال 1401 این رقم 38.3 میلیارد لیتر و در سال 1402 به 42.3 میلیارد لیتر رسید. پیش بینی ما برای امسال حدود 46 میلیارد لیتر است.
معاون وزیر نفت تعداد ناوگان حمل و نقل کشور در حوزه خودروهای سبک بنزینی و گازوئیلی را حدود 31 میلیون دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: این آمار نشان می دهد که خودروها فرسوده هستند و نیاز به ناوگان را تجدید کنید، و ماشین ها باید لغو شوند، همانطور که در سال 1986 اتفاق افتاد. دوباره این کار را انجام دهید.
وی ادامه داد: مصرف بنزین در خودروها در بسیاری از کشورها به 4 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد اما در ایران این رقم به 14 تا 15 لیتر می رسد و سالانه یک میلیون خودرو جدید به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می شود و خودرو را حذف نمی کنیم. . البته یا.
سالاری در خصوص لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت حمل و نقل کشور گفت: علاوه بر اسقاط خودروها، باید سبد سوخت را نیز توسعه دهیم. همیشه نباید به خودروهای بنزینی و بنزینی توجه کنیم، این بر عهده قانون است، امسال در قانون بودجه بحث خودروهای هیبریدی، پایه برقی، حوزه گاز طبیعی فشرده که زمانی به آن توجه داشتیم و نزدیک به چهار میلیون وسایل نقلیه به ناوگان اضافه شد. این کمک کرد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه شکاف قیمتی در حوزه سوخت در داخل کشور با کشورهای همسایه بسیار زیاد است، گفت: ما گازوئیل را با قیمت لیتری 300 تومان عرضه می کنیم و این فاصله قیمتی به خودی خود دلیلی بر این موضوع است. قاچاق بنابراین در حوزه حمل و نقل اگرچه وظیفه قانون 93 و 97 بود، اما سامانه سبیتون و سپاد اجرا نشد، اما اکنون سامانه ناوبری آنلاین را پیاده سازی کرده ایم و خودمان طرح نقشه برداری را ارائه کرده ایم تا از ماه آینده. ما حوزه خودروهای سنگین را اجرا خواهیم کرد، در عمل یک خودروی فعال و پرفورمنس می تواند سهم سوخت خود را به دست آورد و امیدواریم با این اقدامات بتوانیم بخشی از حوزه مدیریت مصرف را نیز انجام دهیم.
وی افزود: روزانه حدود 220 میلیون لیتر محصول در حوزه حمل و نقل مصرف می شود. یک بخشی در حوزه صنعت وجود دارد که 16 دستگاه سرپرستی در آن وجود دارد و ما آنجا را رصد می کنیم، انحراف دستگاه سرپرستی را مشخص می کنیم و هر فردی که پروانه بهره برداری دارد، اما انجام نمی دهد، بخشی از آن را به تولید مرتبط می کنیم در عمل باید مطابق با تولید، سوخت باشد، در حال حاضر در حوزه صنعت یا بخشها، همه این بخشها تنظیم شدهاند و در حال حاضر کاهش مصرف در این بخش وجود دارد که ما در حال انجام آن هستیم. این بخش ها
سالاری خاطرنشان کرد: به طور متوسط روزانه تقریباً 44 تا 45 میلیون لیتر سوخت در نیروگاه ها مصرف می شود که رقم زیادی است. به نیروگاه های تولید برق در حوزه راندمان توجه کرده ایم که در برنامه ششم یک موضوع اجباری است و باید راندمان نیروگاه را بر این اساس افزایش داد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اکنون توانایی صادرات سوخت مایع را داریم؟ وی بیان کرد: بدون شک با این شرایط و این روند مصرف کشور لجستیک گروه برای صادرات کارساز نخواهد بود. چون باید حجم زیادی سوخت را از جنوب کشور به مرکز کشور حمل کنیم، چون قطب تولید عمدتاً در جنوب است، قطب های مصرف ما را از مرکز به شمال تهران ببینید; تهران روزانه بین 20 تا 21 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند، اما تعداد ناوگان تهران چقدر است؟ این نشان می دهد که ما در حوزه مدیریت مصرف هستیم. ما رفتار بدی داریم و رفتار درستی نداریم. همین ترافیک تهران را ببینید. حجم مصرف زیاد است و این روزها مقدار مشخصی به رشد مصرف اضافه شده است.
وی افزود: باید از چند مرکز به تهران سوخت بیاوریم و ذخیره کنیم تا بتوانیم روزانه این 340 تا 350 جایگاه را تامین کنیم. موضوع فقط به بخش حمل و نقل محدود می شود، اما اکنون بخش های سنگین، صنعت، نیروگاه ها و غیره در کنار این موضوع هستند. به همین دلیل لازم است به حوزه مدیریت مصرف توجه ویژه ای شود.
معاون وزیر نفت گفت: باید خودروی فرسوده را از رینگ خارج کنیم تا بتوانیم بخشی از سوخت کشور را در چرخه و زنجیره تولید و تامین خوراک صنایع پتروشیمی ببریم تا ایجاد کنیم. ارزش افزوده برای کشور
السالاری در خصوص افزایش کمی و کیفی تولید پالایشگاه های کشور گفت: در 8 اسفند 1401 هجری شمسی در روز ملی شدن صنعت نفت، ظرفیت پالایشگاه آبادان 210 هزار بشکه افزایش یافت. در پالایشگاه اصفهان به همین ترتیب; تقریبا 18 میلیون لیتر به منابع یوروی کشور اضافه کردیم.
وی افزود: طرح های توسعه پالایشگاه شیراز نیز تکمیل شده و آماده بهره برداری است. واحدهای دوم آبادان نیز تکمیل و به بهره برداری رسید و یکی از مواردی که به آن توجه نشد قسمت کوره نفت بود. اینکه ظرفیت نفت کوره پالایشگاه ها باید ارتقا یابد، از دانش فنی داخلی برای این موضوع استفاده کردیم.
معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: در قانون تعهد کرده ایم که بند «ر» است که در برنامه هفتم مجدداً تعیین تکلیف شده است که همه شرکت ها را موظف کنیم 40 درصد از سود پالایشی خود را صرف پروژه ها و این سرمایه کنند. برای اجرای پروژه ها می باشد.
وی ادامه داد: همه این موارد دارای طرح جامع هستند و این طرح جامع رصد می شود و از سال 1402 هجری شمسی شروع شد که برخی از آنها 50 تا 55 درصد پیشرفت داشتند و برخی در مرحله ابتدایی عملیات قرار دارند. چون از دانش فنی بومی استفاده می کردند و باید مراحل آزمایشگاهی انجام می شد و امیدواریم یک قسمت به تدریج و سال به سال یعنی در سال آینده محقق شود.
سالاری با اشاره به اینکه برای اولین بار است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران وارد منطقه ای خارج از مرزهای سرزمینی می شود، گفت: شرکت های فناوری ما به ونزوئلا رفتند و آن قطعات و تجهیزاتی را که حتی نداشتند از نزدیک دیدند. یک نقشه، نقشه و روی آن ساخته شد، نتیجه این شد که حدود یک میلیون و 700 هزار نوع کالا جابهجا شدیم و به لطف خداوند، حمایتهای رئیسجمهور شهید در این زمینه و توجه میدانی که در دیپلماسی داشتند، شد. اولین قدم برداشته شد و این کار به سرانجام رسید. ما حتی کاتالیزور را به ونزوئلا منتقل کردیم، یعنی زمانی که بنزین صادر شد، کاتالیست را به آنجا بردیم و تبدیل به بنزین شد و توانستیم بنزین تولید کنیم.
وی افزود: در حوزه پالایشگاه تقریبا 90 درصد کاتالیزورها را در داخل کشور تولید می کنیم که در شازند تهیه شد، واحدهای کراکینگ مولکولی فراهم شد و از کاتالیست داخلی استفاده کردیم.
معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: برنامه این است که بتوانیم کاتالیزورهای اساسی را به صورت مشترک با یک شرکت دانش بنیان داخلی در داخل کشور بسازیم که همین دو هفته پیش توافق و قرارداد مبادله شد و در این راستا بخشی تعدادی کاتالیزور در حوزه پتروشیمی به روسیه صادر شد.
وی ادامه داد: در این راستا دو سریال دیگر در برنامه داشتیم یعنی تیم کارشناسی رفتند و سایر پالایشگاه ها را بررسی کردند و آنها نیز زمینه را برای امضای قرارداد و صدور خدمات فنی و مهندسی فراهم کردند تا بتوانیم در که بخش بیشتر بیایید کار را ادامه دهیم.
سالاری با بیان اینکه یکی از وظایف برنامه هفتم مراجعه به مرکز مصرف است تا بتوانیم کار فناورانه آن را انجام دهیم، گفت: به جای خام فروشی، نفت خام را با مشارکت در پالایشگاه خارجی بگیریم و تبدیل کنیم. تبدیل به یک محصول و استفاده و توسعه این محصول در بازار وجود دارد. این اتفاق می افتد که ما سبد فروش خود را برای یک وابستگی خاص توسعه می دهیم.
وی افزود: نکته بعدی این است که نفت خام را در اینجا خودمان فرآوری می کنیم، با هدف برنامه ریزی برای تعمیرات، بازسازی و ساخت و ساز تا نفت خام کشور در آنجا پالایش شود. علاوه بر این، در این فرآیند بازسازی از ظرفیت پیمانکاران داخلی، سازندگان داخلی و تجهیزات داخلی استفاده خواهد شد. در آنجا به عنوان نمونه شکل گرفت که مورد استقبال قرار گرفت و موارد دیگری نیز در نظر گرفته شده است که بتوانیم کالا و تجهیزات را به صورت عمده تهیه کنیم و این محصول نام تجاری جهانی پیدا کند. یکی از راه هایی که می توانیم این شکل گیری را انجام دهیم، زنجیره تولید، برندسازی و بومی سازی در داخل کشور است.
السالاری در خصوص توسعه پالایشگاههای مبتنی بر پالایشگاههای نفت گفت: این موضوع در قانون در خصوص تمرکز بر حوزههای مشارکت در پالایشگاههای خارجی از نظر فرآوری نفت خام نیز ذکر شده است. در داخل، پالایشگاه موجود را به پتروپالایشگاه تبدیل می کنیم که در حال بهره برداری است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال پالایشگاه نوساز از جمله پالایشگاه شهید سلیمانی بندرعباس پروژه ای است که با ظرفیت 300 هزار بشکه به اتمام رسیده است و پالایشگاهی است که باید از طریق بخش خصوصی تکمیل شود. 10 درصد سهمی که داشتیم و زمین آماده است و طرح آن تکمیل شده است و مجوز دفاعی آن مطرح شد. امیدواریم مراحل اجرایی به زودی آغاز شود.
وی با بیان اینکه هماهنگی های لازم با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمینه کشف و پیشگیری از قاچاق سوخت انجام شده و تصمیمات صادره در این بند نیز صورت گرفته است، گفت: در همه زمینه ها سیاست گذاری و برنامه ریزی انجام شده است. یک بخش حمل و نقل بود که سیستم آنلاین می خواست آن را راه اندازی کند که در جاده ردیابی شد. این بدان معنی است که وسیله نقلیه با بارنامه های جعلی حذف می شود، به این معنی که بارنامه ها به صورت آنلاین در دسترس خواهند بود. خودرویی که از تهران به سمت بندرعباس حرکت می کند فقط در این جاده می تواند سوخت گیری کند. اگر این وسیله نقلیه در مسیر دیگری حرکت می کند، با استفاده از کارت سوخت آن امکان سوخت گیری وجود ندارد. بنابراین با این امکان محل کانال های میدانی تشکیل شده در نقشه کلی کشور و منابع موجود در انتقال آن مسیرها مشخص می شود. این طرح هم اکنون به صورت آزمایشی اجرا شده و از ماه آینده اجرایی خواهد شد.
وی افزود: انتظار ما این است که مصرف را حدوداً 5 میلیون لیتر کاهش دهد. از یک طرف چون سیاست دولت ایجاد سیاست های غیر قیمتی است. در بخش درون شهری نیز اقداماتی با وزارت کشور برای ساماندهی و مدیریت حوزه حمل و نقل درون شهری، برگزاری آزمون در حوزه کارت و مدیریت فعالیت در این بخش در حال انجام است.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سامانه صباحتن دستگاه های حفاظتی داشت و اجرای آن زمان بر بود، گفت: ما به عنوان متولی سوخت کشور دغدغه داشتیم بنابراین خودمان اقداماتی انجام دادیم و به موازات صبحتن، بستر آنلاین آن سامانه را آماده کردیم.
وی ادامه داد: ناوبری باید در مبدا و مقصد صورت گیرد. این کار واقعاً بزرگی بود، بنابراین ما از توانمندی های دانش بنیان داخل کشور و همکارانم در بخش فناوری اطلاعات استفاده کردیم و این کار را انجام دادیم. ما این کار را در بخشی از ناوگان خود که در منطقه انتقال سوخت بود انجام دادیم و نتیجه گرفتیم. تاکنون بسیاری از گروه هایی که کارت صادر می کنند فقط هشدار می دهند که شما در جاده نیستید و سوخت گیری شما در جاده انجام نشده است، هشدار می دهند که در حال حاضر پس از این اخطار امکان سوخت گیری را فراهم نمی کنیم.
Slary در پاسخ به چه زمانی کنترل حرکت ناوگان سنگین فعال می شود؟ وی بیان کرد: قرار است از ماه آینده به تدریج این کار انجام شود چرا که 13 دسته خودرو داریم، خودروهایی با بارهای مختلف که انشاالله تا پایان ماه بتوانیم همه آنها را به بهره برداری برسانیم.