جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴

مردم هستند؛ بدون حمل و نقل عمومی! / اگر ترافیک تهران در 10 مهر کم نشود، به معنای بی فایده بودن برنامه های شورای شهر است • رکنا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکناشهر تهران با مشکلات عدیده ای مواجه است اما یکی از بزرگ ترین آنها که باعث بسیاری از مشکلات شهری دیگر می شود ناوگان حمل و نقل عمومی است. ناوگانی که در تهران کافی نیست. آنها نیز تحت پوشش قرار می گیرند. شلوغی اتوبوس ها و متروها و در دسترس نبودن مداوم تاکسی ها، برنامه ریزی های نامناسب برای حضور به موقع در ایستگاه ها از جمله دلایلی است که مردم ترجیح می دهند سفر روزانه خود را با موتور، ماشین شخصی و تاکسی اینترنتی انجام دهند. که افزایش می یابد آلودگی هوا و ترافیک آنها خواست مردم هستند. اما حمل و نقل عمومی نه! به راستی چه کسی از این سوال که در شهر ارزان تردد می کند و کمک به حل مشکلات شهری مانند آلودگی هوا و ترافیک است، ناراضی خواهد بود؟ اگر سیستم حمل و نقل عمومی دوستانه مردم باشد، مردم هم آن را دوست خواهند داشت وگرنه نمی توان انتظار محبت یک طرفه از شهروندان داشت!

در این راستا راهبرد شهرداری و شورای شهر برای کاهش آسیب های ناشی از نابسامانی در حوزه حمل و نقل عمومی چیست، با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به گفت وگو نشستیم تا آخرین تحولات این حوزه را به اطلاع وی برسانیم. این زمینه. این منطقه

سید جعفر تشری هاشمی رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با رکنا درباره آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: بی توجهی تهران به حمل و نقل عمومی از سال 1394 تا به امروز کاملا مشهود است. حدود 6 سال است که از نظر حمل و نقل عمومی در پایتخت کارایی وجود ندارد، در 12 سال گذشته 220 کیلومتر خط مترو احداث شده، بیش از هزار قطار مترو خریداری شده و چندین هزار اتوبوس نیز ساخته شده است. ساخته شده. برای کمک به بهبود حمل و نقل عمومی شهر وارد سیستم حمل و نقل تهران شد. همچنین همزمان حدود پنج هزار دستگاه اتوبوس تک کابین و بیش از یک هزار و 150 دستگاه اتوبوس دوکابین وارد شده و حدود 60 هزار تاکسی نیز نوسازی شده است.

وی افزود: اما آن 12 سال حرکت جهشی در حمل و نقل عمومی مانند ساختن ساختمانی نبود که سال ها دوام بیاورد. عمر مفید اتوبوس ها از هشت سال بیشتر نمی شود، واگن های مترو باید بعد از حدود هفت سال تعمیر اساسی شوند و اگر این کار انجام نشود در نهایت تبدیل به آهنی می شوند که نباید از آن استفاده کرد.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: از روز اول تاسیس شورای ششم برنامه هایی را برای سال 1401 پیش بینی کردیم اما جهشی که می خواستیم محقق نشد. با این وجود برای امسال تصمیمات خوبی در شورای شهرداری گرفته شد و رئیس شورا نیز بر آن تاکید کرد. به همین منظور امسال 10 هزار میلیارد تومان از کل بودجه سایر فعالیت های شهرداری تهران کاسته و این رقم را برای توسعه حمل و نقل عمومی اعم از بازسازی، خرید و توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته ایم. .

2 شرکت ملی اوایل سال آینده 1500 دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل می دهند

سید جعفر تشری هاشمی گفت: اگر مصوبه شورای شهر و در نظر گرفته شده برای سال 1402 محقق شود و با شروع سال تحصیلی جدید شاهد کاهش ترافیک باشیم، به این معنی است که این روند در بقیه ایام ادامه خواهد داشت. شهرها در طول سال با تمام جزئیات ذکر شده، در خصوص خرید اتوبوس، قرارداد نهایی تامین 1000 دستگاه اتوبوس با آقاب افشان، اتوبوس ساز اسکانیا و قرارداد تامین 500 دستگاه اتوبوس نیز با ایسنا منعقد شد.

وی در ادامه افزود: در صحن علنی شورا متوجه شدم که این 1500 دستگاه حداکثر ظرفیت اتوبوس سازان ما را نشان می دهد که ممکن است تا پایان سال به دست ما نرسد. چون قرارداد فعلا بسته است و تا زمانی که پیش پرداخت را دریافت نکرده اند، سفارش قطعات را ثبت کنند و این قطعات اصلی وارد ایران شود و در نهایت ساخته شود، به نظر می رسد قسمت کوچکی از اتوبوس در سال 1402 و بقیه در سال 1403 باشد. آماده می کند. نتیجه این است که باید از امکان واردات اتوبوس از خارج نیز استفاده کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر در سیستم حمل و نقل عمومی تهران به 7 هزار اتوبوس نرسیم به وضعیت ایده آل نزدیک نیستیم. اکنون با این ارقام، چهار هزار اتوبوس دیگر کم داریم و شهرداری تهران باید برای تامین اتوبوس های شهری با طرف خارجی قرارداد ببندد. نمی توان به مردم گفت 5 سال صبر کنند تا خودروسازان ملی اتوبوس را تامین کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: 85 دستگاه اتوبوس دو کابین در سال جاری کلنگ زنی شده است. با این حال، این تعداد چشمگیر نیست و باید افزایش یابد. شهرداری برای تعمیر 100 اتوبوس قرارداد بسته است. آنها همچنین در حال مذاکره با سه شرکت دیگر برای طراحی مجدد 150 اتوبوس اضافی توسط خودشان هستند. از سوی دیگر، آنها قرار است به بخش خصوصی کمک رایگان بدهند تا بخش خصوصی بتواند اتوبوس های آنها را تعمیر کند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین 700 دستگاه اتوبوس دو کابین نیز به دلیل تعمیرات از چرخه حمل و نقل عمومی خارج شده و پس از اتمام کارهای مربوطه تعداد قابل توجهی اتوبوس وارد این سامانه خواهند شد. حدود 1000 تا 1500 اتوبوس تک کابین کارکرده ظرفیت بازگشت به خدمات شهری را دارند. با ادغام مجدد آنها در این چرخه با خرید داخلی و خارجی، جهش خوبی در عرضه اتوبوس خواهیم داشت.

700 واگن مترو نیاز به تعمیر اساسی دارند. ظرفیت تعمیر فقط 203!

تشکری هاشمی در خصوص آخرین وضعیت مترو تهران افزود: پیش بینی کارخانه خودروسازی مترو در سال جدید تعمیرات اساسی 203 خودرو است. اما این رقم برای شهر بزرگی مثل تهران بسیار کم است و امسال با دو دیوانگی باید به 350 واگن برسیم، زیرا حدود 600 تا 700 واگن نیاز به تعمیر اساسی دارد که دو سال طول می کشد. تا زمانی که این خودروها دوباره به گردش درآیند، خودروهای باقی مانده باید تعمیر شوند.

تشری هاشمی افزود: لازم به ذکر است که بین سال های 1402 تا 1403 واگن های موجود دچار تعمیرات اساسی خواهند شد. از سوی دیگر امسال و سال آینده تعداد زیادی واگن باید تعمیر اساسی شود و این چرخه 350 خودروی تکرار شود.

قصد خرید قطار مترو از یک شرکت چینی را داریم

وی افزود: بحث خرید 630 واگن مترو در دولت قبل مطرح شد. در این مدت تشریفات هم برگزار شد، اما مسئولان وقت با اینکه چهار سال وقت داشتند، نتوانستند وثیقه را پرداخت کنند. 15 درصد سپرده حدود یک میلیون و 140 هزار دلار است که نیمی از آن در دوره جدید شورای شهر واریز و به حساب بانکی شرکت تامین کننده چینی واریز شد. مابقی در مرحله عرضه است و مجوز فروش نفت به همین منظور صادر شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: مابقی پول حدود دو ماه دیگر به دست شهرداری خواهد رسید. اما همچنان به دنبال راهکارهای دیگری برای کاهش این مدت دو ماهه با استفاده از تسهیلات بانکی هستیم. اگر این کار را بکنیم، تا پایان خرداد خبرهای خوبی در این حوزه به گوش می رسد. با تکمیل این پیش پرداخت، ساخت واگن ها نیز آغاز می شود. به نظر می رسد از تحویل اولین واگن ها به ایران 18 ماه طول بکشد. بخشی از این خودروها به طور کامل در ایران و بخشی در داخل تکمیل می شود. علاوه بر این، از اواخر سال 1403 اولین واگن ها به شهرداری تهران تحویل داده شد.


اخبار خبرگزاری رکنا

درباره محمدصادق مجدی

پیشنهاد ما به شما

تولید کننده میز تحریر و میز کامپیوتر چوبی

تولید کننده میز تحریر و میز کامپیوتر چوبی

میز تحریر چوبی و میز کامپیوتر چوبی؛ قلب تپنده هر فضای کاری و آموزشی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *