پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴

مردم باید مالیات خود را داوطلبانه بپردازند/تاخیر در روندهای مالیاتی را کاهش دهند

رئیس مرکز قضایی سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی و مرکز قضایی مالیاتی در دوره جدید به عدالت مالیاتی اهمیت زیادی می دهند و این موضوع در افزایش رضایت شهروندان از پرداخت مالیات موثر خواهد بود.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمد طاهری نژاد گفت: طی دو سال گذشته تحول بزرگی در حوزه طرح شکایات و رسیدگی به اعتراضات مالیاتی رخ داده است که آن استقلال کمیسیون های حل اختلاف با گزارش به اداره کل امور مالیاتی کشور و تشکیل آن است. مرکز تسویه مالیات با هدف رفع تعارض ساختاری منافع، گام بسیار مهمی در حوزه نهادهای شبه قضایی کشور بود.

وی افزود: با استقلال این مرکز شاهد افزایش اعتماد عمومی در رسیدگی به اعتراضات، افزایش کارایی، تسریع در بازیابی، کاهش پرونده ها و تاخیر در تشریفات و بهبود انطباق مالیاتی خواهیم بود.

طاهری نژاد رویه در سازمان امور مالیاتی را مفهومی کلی برای رسیدگی به ایرادات و تظلمات دانست و گفت: زمانی که مودیان وارد سازمان و فرآیندهای سازمان امور مالیاتی می شوند به دلایلی نسبت به روندی که طی کرده اند و به ویژه آنچه که انجام داده اند می توانند اعتراض کنند. انجام داد. برای آنها مالیات تعیین شده و طبیعتا به عنوان رکن تخصصی در حوزه فعالیت های اقتصادی باید تدابیری برای رسیدگی به اعتراض مودیان و به طور کلی گلایه مردم داشته باشیم و قانونگذار سازمان را موظف کرده است. بتوانند در مراحل مختلف و طی فرآیندهای مختلف به این اعتراضات و نارضایتی ها رسیدگی کنند.

روند مالیات تقریباً شش ماه طول می کشد

رئیس مرکز قضایی سازمان امور مالیاتی گفت: رویه دادرسی به معنای عام معمولاً شامل هفت مرحله است. مراحل بدوی و تجدیدنظر که مهمترین و گسترده ترین حلقه تشریفات و شکایات شهروندان را تشکیل می دهد، از شروع ماده 238 تا پایان مرحله تجدیدنظر که ما آن را نهایی شدن تجارت می نامیم، تقریباً شش ماه طول می کشد. البته این مهلت بسته به مورد می تواند متفاوت باشد و گاهی این مرحله به دلایل زیادی مانند تعیین کارشناسان بیشتر می شود و در هر سه مرحله ای که گفتم این امکان وجود دارد.

طاهری نژاد در خصوص اهمیت موضوع رویه های مالیاتی گفت: برای سازمان مالیاتی به طور کلی و به ویژه در دوره جدید مدیریت سازمان، موضوع عدالت مالیاتی و رضایت مودیان با رفع تبعیض های احتمالی بسیار حائز اهمیت است. اولویت های سازمان تعیین شده است و در مراحل مختلف رسیدگی به اعتراضات مردمی و تشریفات مالیاتی طرح ها و برنامه هایی را در این زمینه طراحی و دنبال می کنیم.

تحول رویه های مالیاتی در دو سال گذشته

رئیس مرکز قضایی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی طی دو سال گذشته حرکت و عزم جدی را در زمینه اصلاح و تحول فرآیندهای مالیاتی خود آغاز کرده و موفقیت های خوبی در حوزه مالیاتی به دست آمده است. شناسایی مودیان جدید و اخذ مالیات کشور.

به گفته وی، طی دو سال گذشته اتفاق بزرگی در حوزه تشریفات مالیاتی در سازمان امور مالیاتی رخ داده است. این تحول که از سال 1400 آغاز شد، طبق ماده 50 قانون ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی موظف است کمیسیون های حل اختلاف مرکز قضایی را مطابق استقلال تشکیل دهد و این کمیسیون های حل اختلاف که در گذشته بوده است. مرجع بسیار مهم و گسترده ای در زمینه مطالبات و رسیدگی به اعتراضات مالیاتی در ادارات کل سازمان مستقر بود که در حال حاضر زیر نظر مرکز قضایی و به صورت متمرکز در ستاد سازمان مدیریت و اداره می شود. برای رفع تعارض ساختاری منافع، به نظر من این گام بسیار مهمی در نهاد شبه قضایی کشور است.

گام مهمی برای حل تعارض منافع برداشته شده است

طاهری نژاد یکی از چالش های نهادهای شبه قضایی از جمله سازمان مالیاتی در گذشته را موضوع تضاد منافع در اعتراضات مردمی دانست و گفت: مراجعین اغلب این شکایت و دادخواست را دریافت می کردند که بر اساس آن اگر من پیگیر نبودم. فرآیند تامین اجتماعی حاکم بر کسب و کار و فعالیت اقتصادی در امور تامین اجتماعی اگر اعتراض اجتماعی داشته باشم یا به سازمان مالیاتی یا سایر مراجع قضایی، شهرداری و … اعتراض داشته باشم در واقع با همان سرویس تخصصی و تخصصی تماس می گیرم. بدن برای رسیدگی به اعتراض من.

رئیس مرکز قضایی سازمان امور مالیاتی گفت: این اتفاق بزرگی است که در راستای عدالت مالیاتی در کشور رخ داده است و فعالان اقتصادی آثار و نتایج آن را تاکنون دیده اند و در آینده نیز خواهند دید. . این اصلاح ساختاری انجام شده است و رفع تضاد منافع ساختاری انشاالله در رضایت مردم و احساس رفع تبعیض مالیاتی در بین مودیان ما به وضوح دیده خواهد شد و این مودیان نتیجه را خواهند دید و میوه ها از این کار بیشتر از آنچه که در حال حاضر در سال های آینده می بینند.

برخی از تاخیر در رویه های مالیاتی استفاده می کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با توجه به تورم فعلی، عده ای بخواهند با کشاندن پرونده مالیاتی در دادگاه که زمان بر است از تاخیر در پرداخت مالیات سوء استفاده کنند؟ وی گفت: بله این سوال تا حد زیادی درست است به خصوص در سال های اخیر که تورم نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده است. زمان بیشتری بخرید و احتمالاً به دلیل ارزش زمانی پول، سود بیشتری کسب کنید.

طاهری نژاد بیان گفت: قانونگذار سازمان را موظف کرد که مودیان مالیات اظهاری خود را پس از اولین مرحله اعتراض خود یعنی در شروع مرحله اول اعتراض پرداخت کنند و در موارد کلی و موارد مهم حداقل این اتفاق می افتد. یعنی در موارد کلی سازمان باید مالیات اعلامی فرد را در بدو رسیدگی به اعتراض وصول کند، اما طبیعتاً تفاوت ارقامی بین مالیات اعلامی و مالیات تشخیصی چالشی را که ذکر کردید ایجاد می کند.

رئیس مرکز قضایی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: تمهیدات و برنامه هایی را در نظر داریم که با ابزارهایی که امروز سازمان در اختیار دارد، یعنی در چارچوب قوانین و مقررات جاری، چالش های این حوزه را کاهش دهد. همچنین سیستم تشویقی را تشویق کنید. به این معنا که مالیات دهندگان سریعتر به توافق برسند و مالیات خود را زودتر به دست آورند و پرداخت کنند. تلاش ما بر این است که با کمک نمایندگان محترم مجلس و سایر ظرفیت های قانونگذاری کشور ابزارهایی را برای رفع خلأهای موجود در این حوزه ارائه کنیم.

مرکز قضایی باید مستقل باشد

وی درباره چالش های مرکز قضایی سازمان امور مالیاتی گفت: شاید مهم ترین چالش پیش روی مرکز قضایی امروز استقلال مرکز قضایی باشد. در گذشته، مودیان مالیاتی از فرم اطلاعیه مالیاتی مطلع می شدند. برای اعتراض باید پرونده های خود را به کمیسیون های بدوی حل اختلاف و تجدیدنظر اداره کل می بردند. اما امروزه این جداسازی سازه ای که حاصل شده است طبیعتاً هنوز با یک سری الزامات و ملاحظات و شاید شرایطی فاصله دارد که این جداسازی سازه بتواند برای بازدهی 100 درصدی به نقطه پایانی خود برسد.

طاهری نژاد در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای ارتقای کیفیت رویه ها و رفع مشکل تاخیر در رویه ها دارید؟ وی گفت: مشکل جدی که در تأخیر و کیفیت رویه ها تأثیر دارد، استفاده از نیروی انسانی شایسته در هیأت های حل اختلاف مالیاتی و کارکنان اداری و استفاده از ظرفیت نمایندگان مالیاتی است. در قانون یکی از برنامه های مهم بحث آموزش است. قوانین، رویه ها و مقررات در حوزه مالیاتی بسیار پویا بوده و روز به روز به شدت تغییر می کند و ما باید همکاران محترم خود را در زمینه مباحث آموزشی به روز کنیم.

رئیس مرکز قضایی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هر شورای مالیاتی دارای سه عضو کلیدی یا سه رکن کلیدی است، گفت: نماینده بند 1 که به اصطلاح نماینده ای است که از سوی سازمان امور مالیاتی در سال 96 معرفی شده است. گذشته، هم اکنون توسط مرکز قضایی نمایندگان بند 1 شناسایی و ارائه می شود و طبق قانون، نماینده بند دوم از طرف دادگستری استان ها و در تهران توسط قاضی کل کشور معرفی می شود. استان تهران که با هدف و به اصطلاح فلسفه رعایت ابعاد حقوقی پرونده ها و رسیدگی های حقوقی است. ملاحظات، به این ستون از رویه ها و رویه ها کمک می کند. نماینده بند سوم توسط اتحادیه ها، انجمن ها و موسسات حرفه ای موضوع ماده 244 قانون مالیات های مستقیم معرفی می شود.

فرهنگ مالیاتی باید تقویت شود

وی گفت: اگر در نظر بگیریم که نقطه شیرین در حوزه مالیاتی جایی است که فرهنگ سازی خوبی در حوزه مالیاتی ایجاد شده و همه فعالان اقتصادی و اقشار مختلف مردم با احساس رضایت بیشتر مالیات خود را پرداخت می کنند و نقش طبیعی دارند. مالیات در اقتصاد کشور به ویژه. الگوی مولد اقتصاد و رشد اقتصادی که ما متصور هستیم طبیعتاً خود را نشان خواهد داد، روان بودن پرداخت مالیات آشکارتر خواهد شد.

طاهری نژاد گفت: وقتی از وابستگی به درآمدهای نفتی به سمت درآمدهای مالیاتی حرکت کنیم که هم نقش نظارتی در اقتصاد داشته باشد و هم چرخه پاسخگویی در حکمرانی را تقویت کند، توان درآمدی پایدار کشور در مقابل تکانه های خارجی تضمین می شود. یکی از ارکانی که از طریق آن می توانیم این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم و به فرهنگ مالیاتی خوب برسیم که مردم با رضایت و بدون ترس از تحریم های دولتی مالیات خود را پرداخت کنند، رکن عدالت مالیاتی است.

رئیس مرکز قضایی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت سازمان مالیاتی و مرکز قضایی مالیاتی به عدالت مالیاتی اهمیت زیادی می دهد، گفت: در مرکز قضایی کمیسیون های حل اختلاف را بازخورد می دانیم. . حلقه اصلاح نظام مالیاتی کشور ما معتقدیم اگر در کمیته های حل اختلاف به خوبی کار کنیم و بتوانیم یک سری نقاط مشکل و گلوگاه های مالیاتی را شناسایی و اصلاح کنیم، اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *