absnews
وی یادآور شد: در قطعه سوم به طول 62 کیلومتر در افغانستان راهداری، ریل گذاری و تکمیل سیستم های ارتباطی به پایان رسید و ایستگاه رزناک افغانستان در آذرماه سال گذشته به بهره برداری رسید و پس از آن افغانستان به بهره برداری رسید. بخش 4 را به دو قسمت تقسیم کردند و عملیات اجرایی قسمت اول را آغاز کردند.
وی با اشاره به اینکه راه آهن خواف – هرات ظرفیت حمل و نقل سالانه یک میلیون مسافر و 6 میلیون تن کالا را دارد، افزود: بهره برداری از خط آهن خواف – هرات نقش مهمی در کاهش هزینه های صادرات و ترانزیتی دارد و حمل و نقل ریلی در این مرز باعث افزایش سرعت ترانزیت و صادرات و کاهش هزینه های مرتبط می شود.
وی هزینه احداث خط ریلی خواف – هرات را 430 میلیارد تومان اعلام کرد و تصریح کرد: مبدا و مقصد این خط آهن دو قطب اقتصادی ایران و افغانستان است و از طریق این خط ریلی ارتباط افغانستان با بنادر جنوبی کشور برقرار می شود. ایران تاسیس خواهد شد. از آنجایی که بخش مهمی از خط آهن از افغانستان و ایران می گذرد، چین را از طریق ازبکستان، افغانستان و ایران به ترکیه و اروپا متصل می کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، عباس خطیبی با اشاره به اینکه راه آهن خواف – هرات در کریدور شرق به غرب است و چین را به ازبکستان، افغانستان و ایران را به ترکیه و اروپا متصل می کند، گفت: ابریشم یک راه آهن است و این پروژه می تواند ارتباط برقرار کند. شرق به غرب و نقش مهمی در کاهش هزینه های صادرات و ترانزیت دارند.
معاون ساخت و انکشاف راه آهن شرکت ساخت و توسعه راه آهن گفت: «اگر طرف های افغانستان این خط ریلی را تکمیل و ادامه دهند، قطعاً تحول بزرگی در عرصه ترانسپورت ایجاد خواهد شد. پیشنهادهایی نیز از طریق روش های مختلف سرمایه گذاری از ایران به ایرانیان ارائه شده است.
به گفته معاون ساخت و توسعه راه آهن این شرکت ساختمانی، مقامات کشورمان برای تسریع در بهره برداری از این خط آهن و ادامه آن با همکاری ایران با دولت افغانستان مذاکراتی داشته اند.
خطیبی افزود: پروژه خواف – هرات سال ها پیش برای کمک به بازسازی افغانستان راه اندازی شد و روند ساخت آن پر فراز و نشیب بوده است، اما سال گذشته قطعه اول و دوم قطعه 77 کیلومتری این پروژه که در ایران تکمیل شده است.» بوده است. در عملیات مربوط به ایستگاه «شمطیغ» ساختمان بزرگی ساخته شده است که در آن کلیه امور مربوط به گذرنامه، گمرک و مرز قابل رسیدگی است. برای بخش مسافر باید هماهنگی هایی بین ایران و افغانستان در زمینه فروش بلیت و مسافر انجام شود. حمل و نقل
خطیبی خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات سیاسی در افغانستان و تغییر حکومت در آن کشور، مدتی است که روند ساخت و تکمیل این پروژه متوقف شده است، اما اخیرا مقامات ایرانی با دولت طالبان و هر دو طرف مذاکره کرده اند. برای ساختن این راه آهن تلاش می کنند.» سمت هرات و عملیات آن.
خطیبی افزود: راه آهن هرات نیز بخشی از این دهلیز است و اگر از هرات به مزارشریف وصل شود، دهلیز صددرصد شکل می گیرد زیرا از مزارشریف خط ریلی وجود دارد. حیرتان (مرز بین افغانستان و ازبکستان).» و حلقه مفقوده در این منطقه هرات مزار شریف است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز