سایر موضوعات

محدوده اختیارات مجلس برای اصلاح لایحه مالی چقدر است؟

نجفی خواه ضمن اشاره به مفهوم ساختار بودجه و محدودیت های اصل 75 و سایر اصول قانون اساسی گفت: معتقدم بحث لوایح مالی و مشکلات این بحث هنوز به خوبی مشخص نیست. ما می توانیم برای اصلاح نظام مالی عمومی گام برداریم.

نجفی خواه جایگاه مجلس را به عنوان نهادی دموکراتیک و لزوم نقش آفرینی در نظام بودجه، تغییر دولت ها و پیچیدگی نظام بودجه را برشمرد و گفت: این امر بودجه ریزی در مجلس را با چالش مواجه کرده است.

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مسئولیت بودجه بر اساس قانون اساسی بر عهده رئیس جمهور است. اصل 126 قانون اساسی نیز بر این مسئولیت تاکید دارد.

وی با اشاره به اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی گفت: این اصل تاکید دارد که پروژه هایی که جدا از لایحه مالی برای کشور بار مالی ایجاد می کنند به هیچ وجه پیشنهاد نشوند، حال این سوال مطرح است که آیا اگر این اصل در مورد کشور نیز صدق می کند. یا در پروژه های دیگر اولویت شورای نگهبان است؟

ولی رستمی، استاد حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، به عنوان دومین سخنران، ضمن بیان سه رویکرد اساسی در دنیا در خصوص دخالت مجلس در امور بودجه، گفت: یک مدل، بودجه است. مجامعی مانند ایالات متحده، مدل دیگر مجامع مبتنی بر قانون است. ، اجازه ورود به بحث بودجه مانند فرانسه را دارد و آخرین مدل، پارلمان هایی با حداقل اختیارات است.

وی ادامه داد: برخلاف دخالت حداکثری مجلس در لوایح مالی، اصول خاصی از قانون اساسی به عدم دخالت گسترده مجلس در لوایح مالی اشاره دارد. مانند اصل 75 قانون اساسی البته به جز نظر مشورتی شورای نگهبان در تفسیر این اصل.

وی افزود: مشکل دیگر ساختار قوه مقننه است. در نظام های دو مجلسی، مداخله مجلس توجیه بیشتری دارد، به ویژه زمانی که روند و ترکیب مجالس با اکثریت مجلس نمایندگان و دولت متفاوت باشد.

این حقوقدان یادآور شد: مشکل دیگر ساختار نظام حزبی است. در نظام های دو حزبی منسجم، اکثر نمایندگان پاسخگوی حزب هستند نه حوزه ها، بنابراین دخالت بیشتر مجلس مشکلی ایجاد نمی کند.

آقایی ضمن تاکید بر لزوم شفاف سازی رویکرد کشور در قبال مسائل بودجه ای خاطرنشان کرد: شفاف سازی این رویکرد منجر به تفاوت های اساسی در سیاست های کشور می شود.

وی گفت: باید به سمت نگاه میانه برویم یعنی نقش مجلس هم باید بررسی شود. از سوی دیگر قوه مجریه باید بتواند سیاست های خود را با ابزار بودجه ای اجرا کند. در واقع ماده 52 هم یک نکته کلیدی دارد و آن «به ترتیبی که در قانون آمده» است، بنابراین این قانون باید تدوین شود و الان قانون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات پاسخگو نیست. در واقع ما با نوعی کمبود مواجه هستیم. ابلاغ سیاست های کلی مالی می تواند مشکلات این بخش را حل کند.

رستمی ضمن اشاره به نظرات مختلف در خصوص نقش و جایگاه مجلس در بودجه ریزی، گفت: مدل دیگری باعث کم کارایی مجلس می شود و اصل پنجاه و دوم تاکید دارد که دولت لایحه بودجه را تهیه کند و در واقع بر اساس این اصل، نمایندگان محترم نمی توانند این لایحه را تصویب کنند. تبدیل به یک طرح

نجفی خواه ضمن بررسی الگوی دخالت مجلس در امور بودجه در کشورهای مختلف جهان، گفت: در برخی از این مدل ها، حوزه نفوذ نمایندگان مجلس در امور بودجه بسیار گسترده است. بنابراین، با وجود این، با نگاهی به مدل‌های مختلف کشورهای جهان، گاهی پارلمان‌ها امکانات نامحدودی برای تهیه بودجه دارند. از سوی دیگر، گزینه ها نیز محدود است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه، در آغاز یکصد و چهاردهمین نشست علمی و تخصصی این مرکز با عنوان «حجم اختیارات شورای اسلامی در اصلاح لوایح بودجه سالانه” به عنوان مدیر علمی این رویداد، ضمن تصریح بر اینکه اهمیت بررسی حدود مداخله مجلس در بحث بودجه همواره مورد توجه دولت های مختلف بوده است، گفت: : تاریخچه ایجاد مجالس قانونگذاری در اصل مبتنی بر نظارت مالی بر عملکرد دولت ها و دولت ها بوده است.

وی ضمن اشاره به وقایع سال 1384 و اخطار قانون اساسی رئیس جمهور وقت و پاسخ رئیس مجلس به لایحه مالی آن سال، گفت: با اشاره به اصل پنجاه و دوم و با اشاره به کلمه «مذاکرات» این اختیار را به مجلس داد. مجلس به طور گسترده وارد لایحه مالی شود. اصل 71 و اصل 72 دلیل دیگری است که مجلس تا حد زیادی وارد لایحه مالی می شود و این اصول در واقع از اختیارات کلی قانون گذاری محسوب می شوند. علاوه بر این در اصل 57 بر اصل تفکیک قوا تاکید شده است و این اصل مورد استفاده حامیان نیز قرار می گیرد و دخالت حداکثری مجلس در تصویب بودجه تلقی می شود.

در ادامه جلسه، محسن نجفی خواه، عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس هیأت مستشاری دیوان محاسبات کشور، ضمن بیان اهمیت نقش مجلس در امور بودجه، گفت: جایگاه مجلس همواره حافظ و حافظ امور بوده است. دموکراسی این در حالی است که زمان محدودی که مجلس برای بررسی بودجه دارند و بحث های کارشناسی و کارشناسی دولت در مورد بودجه، نقش آفرینی مجلس را در بحث بودجه دشوار می کند.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت های دخالت مجلس در امور بودجه همواره در کشورهای مختلف مطرح بوده است.

absnews

این استاد دانشگاه با اشاره به اصل پنجاه و دوم قانون اساسی خاطرنشان کرد: به طور کلی این اصل حافظ سلامت بودجه است و شورای نگهبان قانون اساسی نیز در تفاسیر خود از این اصل، مسئولیت تدوین را به دولت واگذار کرده است. لوایح و اصلاحات آنها

وی خاطرنشان کرد: در پاسخ به این سوال که آیا مجلس باید در خصوص بودجه پیشقدم شود یا دولت؟ این بحث پیچیده و چند لایه است و باید توجه داشته باشیم که این بحث پیچیده با یک تصمیم و قانون حل نمی شود و با یک قانون نمی توان بر مشکلات این بحث فائق آمد. بنابراین علاوه بر مشکلات ساختاری، مشکلات سیاسی و محدودیت‌های دولتی، باید به مشکلات فنی بودجه‌ریزی نیز توجه ویژه داشت. لذا امیدواریم این موضوعات در مجامع علمی مورد توجه قرار گیرد.

رستمی ادامه داد: تغییر لایحه بودجه ممکن است تا حدود زیادی دست دولت را ببندد و مسئولیت ما بر عهده دولت گذاشته شود. بنابراین بر اساس تحقیق و تفحص شورای نگهبان، مجلس نمی تواند ساختار بودجه دولت را تغییر دهد، هرچند معنای دقیق این ساختار مشخص نیست.

نجفی خواه گفت: نظام ما نه نظام کامل ریاستی است و نه نظام کامل پارلمانی، مجلس سازوکار کاملی برای ورود به بحث بودجه ندارد و در واقع می توانیم با استفاده از قانون مشکلات بودجه را حل کنیم. ظرفیت های قانون اساسی و سیاست های کلی در مورد بودجه.

وی افزود: با دولت بزرگی روبرو هستیم و بزرگی این دولت لوایح بودجه را با پیچیدگی های مختلفی مواجه کرده است. از سوی دیگر، نقش بخش دولتی را داریم که خارج از نظام بودجه قابل مشاهده نیست.

وی با توجه به این تفاوت میان نظام های ریاستی (تفکیک مطلق قوا) و نظام های پارلمانی، گفت: در نظام های ریاستی مانند آمریکا، پارلمان قدرت نامحدودی برای تصویب بودجه دارد و در نظام های پارلمانی مانند انگلستان، پارلمان اختیاری برای تصویب بودجه ندارد. اصلاح لایحه پول البته در آمریکا اختیارات نامحدود مجلس در بودجه با اختیار رئیس جمهور برای وتوی مصوبات تعدیل شده است. همچنین عدم اختیار پارلمان انگلیس برای اصلاح بودجه با امکان انحلال دولت توسط پارلمان اصلاح شده است. بین این دو مدل، نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است که در آن اختیارات مجلس محدود است.

وی با اشاره به ابهامات موجود در این زمینه تاکید کرد: راه برون رفت از شرایط کنونی اصلاح سیاست های کلی نظام است; بنابراین اگر قوانین مغایر با سیاست های کلی باشد، شورای نگهبان می تواند قانون را رد کند. بنابراین فکر می‌کنم ما باید یک بار برای همیشه با قانون‌گذاری خوب اختلاف بر سر قبوض مالی سالانه را حل کنیم و این ظرفیت در سیاست‌های کلی وجود دارد.

نجفی خواه پس از بررسی سؤالات شورای نگهبان در خصوص اصل پنجاه و دوم قانون اساسی گفت: این نظرات نیز از جهات مختلف قابل بحث و بررسی است.

رئیس شورای مشورتی دیوان محاسبات کشور در خصوص بازنگری اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی ادامه داد: این اصل و نظر شورای نگهبان در مورد تفسیر این اصل، نظر مشورتی است، بر اساس که منظور از این اصل قانون اساسی در مورد لایحه مالی صدق نمی کند، بلکه در مورد سایرین است. این لایحه ای است که برای دولت بار مالی ایجاد می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا