طی یک سال و نیم گذشته، خودروسازان بارها درخواست مجوز افزایش قیمت کرده اند. البته این شرکت ها با افزودن آپشن های جدید و 85 استاندارد توانستند قیمت برخی از محصولات خود را افزایش دهند. اما خودروسازان همیشه در مورد ضرر و زیان خود صحبت می کنند و می خواهند قیمت ها را بیشتر یا نرخ آزاد کنند. وزارت صنعت در دولت چهاردهم تصمیم گرفت مجوز واردات خودرو جایگزین افزایش قیمت شود.
صحبت از آزادسازی قیمت ها طی سال گذشته و امسال بارها مطرح شده است، اما با تغییر دولت، سیاست های حوزه خودرو نیز تغییر کرده است. خودروسازان در گزارش رسمی خود به بورس، زیان انباشته خود را از مرز 270 هزار میلیارد تومان (270 همات) فراتر گذاشتند. خودروسازان بزرگ می خواهند برای بهبود وضعیت مالی خود قیمت ها را افزایش دهند. تفاوت قیمت برخی خودروها در بازار و کارخانه حاکی از میزان سودی است که خودروسازان به دنبال آن هستند.
به عنوان مثال خودروساز قیمت داینا پلاس شش سرعته را حدود 562 میلیون تومان اعلام کرد، اما برای خرید این خودرو در بازار آزاد باید 810 میلیون تومان هزینه کرد. سود تقریبی 250 میلیون تومانی ایران خودرو را مجبور می کند که همواره خواهان افزایش قیمت باشد. این وضعیت برای برخی از محصولات سایپا نیز وجود دارد.
اعطای مجوز واردات خودرو وسیله ای برای درآمدزایی خودروسازان است
در همین حال، دولت تصمیم گرفت با اعطای مجوز واردات به خودروسازان، راه دیگری برای جبران زیان های خود ارائه دهد. سایپا از ابتدای واردات خودرو پیشتاز بوده است. اولین محصولات وارد شده به بازار ایران چانگان سی اس 35 پلاس بوده و 3 محصول چانگان سی اس 35 پلاس، چانگان سی اس 55 پلاس و چانگان یونی تی در سبد وارداتی این شرکت وجود دارد. طبیعتا برنامه هایی برای جاسازی چانگان CS35 پلاس و چانگان CS55 پلاس در نظر گرفته شده است که سودآوری این خودروها را برای خودروساز افزایش می دهد.
از سوی دیگر ایران خودرو بیشتر بر روی تامین خودروهای برقی تمرکز کرده است. دو محصول Luna GRE و Fau Bastion NAT که توسط این شرکت وارد می شوند در شرایط فروش متفاوت این شرکت قرار دارند. شرکت ایران خودرو نیز به تعداد محدود دانگ فنگ شاین مکس را در کشورمان عرضه کرد. به گفته مدیران شرکت ایران خودرو، این شرکت در صورت تخصیص ارز حضور پررنگ تری در حوزه واردات خواهد داشت. ایران خودرو در دوره های گذشته محصولاتی مانند سوزوکی کیزاشی و رنو کپچر را وارد بازار ایران می کرد. واردات خودروهای ایرانی از طریق شرکت ایساکو کیش انجام می شود. این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری 550 دستگاه خودرو به ارزش 9 میلیون دلار وارد کشور کرده است.
منبع خبر: https://digiato.com/car-news/car-import-license-alternative-to-price-increase-for-big-car-manufacturers
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز