مجوز مجلس به وزارت راه برای تامین مالی خرید هواپیما و بالگرد

بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛

با تصویب شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی مجاز شد برای خرید و اجاره هواپیما و بالگرد از منابع داخلی و خارجی در قالب تسهیلات برای شرکت های هواپیمایی ایرانی به طرق مختلف از جمله صندوق توسعه حمل و نقل و … تامین مالی کند. صندوق توسعه ملی
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی و جهانی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگان حاضر در جلسه علنی امروز (دوشنبه 8 آبان ماه) شورای اسلامی، عناصر ماده 57 لایحه هفتم قانون برنامه توسعه را تصویب کردند. و بر این اساس، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شد تا برای خرید و اجاره هواپیما و بالگرد از منابع داخلی و خارجی در قالب تسهیلات برای شرکت های هواپیمایی ایرانی به طرق مختلف از جمله صندوق توسعه حمل و نقل و توسعه ملی تامین مالی کند. . منابع مالی. همچنین به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شد با حفظ اموال دولتی، اداره فرودگاه های کشور به استثنای فرودگاه های متعلق به نیروهای مسلح را به بخش خصوصی و دولتی یا مشارکت داخلی و خارجی واگذار کند. .
1- به منظور افزایش کارایی و بهبود ارائه خدمات و ارتقای بهرهوری و کاهش هزینههای دولتی و منطقیسازی و چابکی با توجه به واگذاری مدیریت فرودگاهها از کشورها از جمله فرودگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی به استثنای فرودگاههای دولتی. نیروهای مسلح با حفظ مالکیت دولتی و ارائه خدمات ناوبری هوایی و رعایت حقوق کارکنان بخش خصوصی و دولتی و یا مشارکت داخلی و خارجی با اولویت شرکت های هواپیمایی کشوری.
آیین نامه اجرایی این مصوبه به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
2- به منظور تامین مالی و همچنین توسعه زیرساخت ها و ارتقای سطح خدمات و افزایش تردد مسافر و بار و مدیریت بهینه فرودگاه، پذیرش سرمایه گذاری از بخش خصوصی یا با مشارکت سرمایه گذاران خارجی و اعطای حق استفاده از سایت سرمایه گذاری
3- به منظور تامین منابع مالی برای اجرای طرح های عمرانی و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه های بین المللی، از مسافران پروازهای خارجی به ازای هر مسافر ده (10) یورو به نرخ مرکز مبادله دریافت می شود که به صورت جداگانه درج می شود. در بلیط و از مسافران جمع آوری شده است. پروازهای زیارتی از این قاعده مستثنی هستند.
4- تامین مالی خرید و اجاره هواپیما و بالگرد از منابع داخلی و خارجی در قالب تسهیلات برای شرکت های هواپیمایی ایرانی به طرق مختلف از جمله صندوق توسعه حمل و نقل و صندوق توسعه ملی. همچنین اعطای کمک اعتبار فنی توسط دولت در قالب بودجه سالانه در این خصوص جایز است.