مشکل انفجار خودروهای دوگانه سوز حل می شود/ کاهش 17 درصدی مصرف CNG • رکنا
به گزارش خبرنگار بازرگانی ایلنا، محسن جوهری در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر 2500 جایگاه سوخت CNG در کشور داریم که ظرفیت سوخت رسانی به 8 میلیون خودرو در روز را دارند، گفت: مجموع ناوگان دو برابر شده است. خودروهای بنزینی در کشور 4 تا 4.5 میلیون خودرو است که البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما بر اساس برآوردها 4 میلیون خودرو بنزینی کمتر از ظرفیت سوخت CNG کشور داریم.
وی با بیان اینکه با مشکل توسعه نامتوازن بخش CNG مواجه هستیم، گفت: در بخش عرضه زیرساخت ها و تعداد جایگاه ها را افزایش داده ایم، اما در بخش تقاضا چه به لحاظ کیفی و چه از نظر کمی مغفول مانده ایم.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور ادامه داد: از نظر کمی سال هاست که تعداد خودروهای بنزینی افزایش چندانی نداشته و از نظر کیفی نیز بحث ایمنی خودروهای دو موتوره مطرح شد. خودروهای سوختی مطرح است و کاری در این زمینه انجام نشده است.
وی با بیان اینکه در سال 1395 وزارت کشور به دستور دادستان کل کشور موضوع امنیتی را بررسی کرد، گفت: در آن سال شاهد بودیم که یک سال بود که تعداد مخازن انفجار در هنگام سوخت گیری کاهش پیدا کرد.
جوهری ادامه داد: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دی ماه 1396 معاینه فنی ادواری خودروهای دوگانه سوز غیرکارخانه ای را متوقف کرد و به نظر می رسد خودروهای تبدیلی کارگاهی دوگانه سوز که تعداد زیادی خودرو را شامل می شود، معاف شده اند. معاینه فنی از این تاریخ
وی تصریح کرد: در تاریخ 4 اسفند 97 مصوبه ای از هیات وزیران داشتیم که در آن از وزارت نفت خواستیم در چند بند با وزارت امنیت برای هوشمندسازی عرضه CNG و نصب دوربین های متصل به سامانه سیمفا در جایگاه ها و پس از آن شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی طرح هوشمندسازی را به گونه ای تدوین کرد که به جای تمرکز بر ایمنی خودروها، موضوع پرداخت الکترونیکی موضوع اصلی قرار گرفت و اجرای آن به بانک ها واگذار شد. و به همین دلیل با این تغییرات، طرح آنقدر بزرگ و پرهزینه شد که بعد از 5 سال هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام نشد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی GNC ادامه داد: متاسفانه هر از چند گاهی شاهد انفجار مخازن سوخت خودروها در هنگام سوخت گیری هستیم و هفته گذشته 3 نفر از هموطنانمان در 2 انفجار و مهیب جان خود را از دست دادند. خسارات مالی به ایستگاه ها وارد شد.» تبدیل شد.
وی گفت: انفجار این مخازن باعث نگرانی مالکان خودروهای دوگانه سوز شده است، خودروهای CNG خودروهای ایمن هستند به شرطی که تست دوره ای مخازن آنها به موقع انجام شود.
جوهری با بیان اینکه اگر از مراکز و جایگاه های معاینه فنی به عنوان گلوگاه امنیتی تامین CNG استفاده کنیم، مشکل خودروهای دوگانه سوز ناایمن در مدت زمان کوتاهی برطرف می شود، خاطرنشان کرد: در سال 1393، 450 آزمایشگاه از همکاران سازمان استاندارد در تست های دوره ای مخازن شرکت کردند. . ایجاد شد، اما به دلیل عدم استفاده از این ظرفیت، بسیاری از آزمایشگاهها ورشکست شدند و بخش خصوصی سرمایهگذار با دیدن این شرایط دیگر تمایلی به سرمایهگذاری در این حوزه نخواهد داشت.
وی ادامه داد: در بحث راهکارها، مردم باید اطمینان حاصل کنند که تمامی مسافران هنگام سوخت گیری در جایگاه CNG از خودرو پیاده شوند و راننده خودرو نیز فاصله ایمن با خودرو را رعایت کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه ای CNG کشور گفت: در صورت نصب دوربین های متصل به سامانه سیمفا در جایگاه ها می توان با شناسایی خودروهای حامل آنها و صاحبان آنها که مخزن آنها نیاز به تست دارد، از سوخت گیری خودروهای خطرناک جلوگیری کرد. می توان به موقع اطلاع رسانی کرد.
وی افزود: از سال 1396 تنها قسمت بنزینی خودروهای دوگانه سوز تبدیل شده در کارگاه ها مشمول کنترل فنی است و قسمت مربوط به سوخت CNG به دلیل محدودیت های سامانه سیمفا و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها کنترل نمی شود. . مناطق می توانند این مشکل را حل کنند.
جوهری تصریح کرد: در مصوبه شورای عالی اقتصاد مقرر شد باک خودروهای تاکسی به صورت رایگان تعویض شود اما این اقدام مثبت کافی نیست و باید این شرایط برای همه خودروها ایجاد شود. زیرا بسیاری از دارندگان خودروهای دوگانه سوز با باک تاریخ مصرف گذشته به دلیل هزینه بالای تعویض باک و عدم تامین این هزینه درخواست تعویض نمی کنند.
وی ادامه داد: عدم هماهنگی دستگاه های مختلف دولتی از جمله وزارت نفت، حراست، وزارت کشور و سازمان استاندارد در حوزه ایمنی خودروهای دوگانه سوز یکی از مشکلات است. که باید حل شود ، زیرا این مشکل تبدیل به یک بحران شده و اکنون به یک میلیون رسیده است. خودروهای دوگانه سوز در کشور داریم که باک آنها فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: برای اطلاع از اقدامات دستگاه های دولتی در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه سوز مکاتباتی با دادستان کل کشور انجام شده است. : اگر خودرویی مجبور به تعویض باک باشد بین 7 تا 12 میلیون تومان باید پرداخت کند که شامل هزینه های مربوط به حقوق می شود.
با توجه به او؛ مهمترین مشکل صنعت CNG کمبود و کاهش تقاضا در بخش CNG است به طوری که امسال شاهد کاهش 17 درصدی مصرف روزانه CNG در کشور نسبت به سال گذشته هستیم.
جوهری اذعان داشت: بر اساس آخرین ویرایش مصوبه شورای عالی اقتصاد، در صورت عدم ثبت و تبدیل خودروهای عمومی تا پایان سال 1402، از این ظرفیت برای خودروهای شخصی استفاده می شود. تا امروز از مجموع 1400000 خودروی عمومی هدفمند فقط 200000 خودرو دوگانه سوز بوده است، چرا باید 6 ماه دیگر منتظر آنها باشیم؟ این مصوبه باید بازنگری و اصلاح شود و از امروز این امکان به خودروهای سواری بنزینی نیز داده شود تا از ظرفیت این مصوبه استفاده کنند.
وی ادامه داد: خودروسازان در سه ماهه نخست امسال 23 هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز تولید کردند که نسبت به سال گذشته 150 درصد افزایش داشته است. هرچند این اتفاق خوبی است اما اگر تولید خودروهای دوگانه سوز به همین روند ادامه دهد تا پایان سال 100 هزار خودروی دوگانه سوز تولید می شود که پاسخگوی نیاز کشور نیست.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تاکید کرد: راه حل اصلی برای رفع کمبود بنزین، استفاده از ظرفیت تامین CNG کشور است و دولت باید ضمن فراهم کردن شرایط، خودروهای دوگانه سوز وارد کند. برای تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانه سوز و تولید خودروهای دوگانه سوز در داخل کشور با تعرفه آن را به صفر رسانده و به جای توجه به خودروهای برقی که در سال های آینده به نتیجه نمی رسند. وزیر صمت به خودروهای دوگانه سوز CNG توجه کند.