در گزارش معاونت مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است: «طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس» در نظر دارد «حوزه های انتخابیه بیش از 500 هزار نفر جمعیت و محروم» و «آنجا» را در بر گیرد. این نماینده افزود: بیش از 300000 نفر هستند.
این گزارش می افزاید: بر اساس اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر و تا تاریخ همه پرسی سال 1368، تمام 10 سال با احتساب نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی “” حداکثر 20 نماینده می توانند اضافه شوند.”
معاون مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس، واژه «محرومیت» به کار رفته در این طرح را کلی و مبهم دانست و خاطرنشان کرد: مشخص نیست محرومیت حوزه انتخابیه بر اساس چه معیار و معیاری سنجیده می شود.
در خاتمه گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: با عنایت به موارد فوق و با توجه به اینکه در تدوین این طرح، بند (64) اصل 64 قانون اساسی، بند «1» سیاست های کلی انتخابات و بند «. 9» از سیاستهای کلی نظام قانونگذاری، بیانات مقام معظم رهبری نادیده گرفته شد و همچنین تصمیم به اظهارنظر در مورد این پیشنویس مغایر اصل 85 قانون اساسی، رد کلیات این طرح توصیه میشود.
به گزارش روز سه شنبه ای بی اس نیوز از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، معاون مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی به طرح افزایش تعداد نمایندگان پرداخت.
معاون مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس افزود: در اصل 64 قانون اساسی ابتدا بر عامل انسانی تأکید شده است که از آن به «جمعیت» تعبیر می شود. اصل 19 قانون اساسی بر «حقوق مساوی» برای همه و بند 9 اصل 9 قانون اساسی بر «رفع تبعیض ناروا و ایجاد «فرصتهای عادلانه برای همه در تمامی عرصههای مادی و معنوی» تاکید دارد. مطابق با اصول فوق، بند 1 سیاست کلی انتخابات نیز در ابتدا بر عامل «جمعیت» تاکید دارد. با توجه به مطالب فوق، نکاتی چند در مورد ماده واحده این طرح بیان می شود.
در بخشی دیگر از گزارش دستیار مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است: 64 قانون اساسی قابل سنجش و تعیین وزن و سهم هر یک در ترسیم محدوده حوزه ها و حوزه های انتخابیه است. تعداد نمایندگان اگرچه بند 1 سیاست کلی انتخاباتی راهنمای عالی بر تعیین حوزه های انتخابیه بر اساس «جمعیت و الزامات اجتناب ناپذیر» به منظور «تامین حداکثری عدالت انتخاباتی و نیز شناخت عمومی کاندیداها» تاکید دارد، اما در همین راستا، مشکل ما مواجه با فقدان مقررات قانونی برای تعیین «حداقل جمعیت» برای داشتن نماینده و «انحراف مجاز از آن».
این گزارش می افزاید: «بر اساس اصل 64 قانون اساسی؛ اصل 19 قانون اساسی؛ اصل 9 اصل 3 قانون اساسی و نیز ماده 1 سیاست های عمومی انتخابات، حوزه هایی که عموماً مستثنی نیستند، اما از کمبود نماینده برای جمعیت خود رنج می برند و استان های متبوع خود به جمعیت خود نیاز دارند. محروم از داشتن نماینده
معاون مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس در خصوص نکته سوم این طرح افزود: اگرچه در پهنه بندی انتخاباتی در نظر گرفتن ضریب اندازه به عنوان یک متغیر جغرافیایی قابل قبول است، اما مشخص نشده است که حداقل حداقل باشد. مساحت چند کیلومتری است که یک حوزه انتخابیه بزرگ تلقی شود، «مربع است، همچنین با توجه به اصل 64 قانون اساسی و بند 1 اصل یک سیاست های کلی انتخابات، نمی توان صرفاً به آن استناد کرد. ضریب وسعت جغرافیایی و حضور بیش از 300 هزار نفر برای افزایش تعداد نمایندگان در حوزه های انتخابیه چرا که برخی از حوزه های انتخابیه کشور که وسعت بیشتری نسبت به اکثر حوزه های انتخابیه دارند و جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر را در خود جای داده اند. نیازی به افزایش تعداد نمایندگان نسبت به جمعیت آنها نیست.
در این گزارش آمده است: «الزامات اجتناب ناپذیر» مستلزم تعریف دقیق شاخص ها در قالب مقررات قانونی است. اما از مبانی زیر می توان نتیجه گرفت که عامل جمعیت اولین و مهمترین عامل در موضوع حوزه انتخابیه و تعیین تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
معاون مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس گفت: در تدوین طرح فعلی اصل «برابری جمعیتی» حوزه های انتخابیه نادیده گرفته شده است. اصل «هر فردی یک رأی دارد و ارزش همه آرا برابر است». این طرح بدون توجه به میانگین کشوری نسبت جمعیت برای یک نماینده (یک نماینده برای 280 هزار و 443 نفر)، وجود 500 و 300 هزار نفر را ملاک افزایش تعداد نمایندگان قرار داده است.
این گزارش ادامه می دهد: بررسی جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی حکایت از آن دارد برخی از حوزه های انتخابیه با جمعیت 300000 تا 500000 نفر در حال حاضر به دلیل داشتن بیش از یک نماینده یا عدم انحراف مثبت جمعیت از میانگین کشوری نیازی به افزایش نمایندگی ندارند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز