متفاوت ترین ناو رزمی سپاه در کنار دو ناو پیشرفته روسی و چینی! + عکس

رزمایش مشترک دریایی روسیه و چین فرصتی بود تا نیروی دریایی سپاه از کاتاماران شهید سلیمانی و شهید ناظری در رزمایش بین المللی استفاده کند.
ناو شهید سلیمانی یکی از مدرن ترین شناورهای نیروی دریایی سپاه است که در اواسط سال جاری به صورت رسمی رونمایی شد و اکنون وارد فاز عملیاتی شده است. این قایق که یک کاتاماران است دارای ویژگی های پیشرفته ای است که آن را در مقایسه با سایر مدل های خانواده خود منحصر به فرد می کند.
رزمناو ۶۵ متری با روش های نوین صنعت کشتی سازی نظامی جهان که امکان اقتدار و بازدارندگی نیروی دریایی کشورمان را در اسکورت محموله های نفتی در مناطق دوردست فراهم می کند.
این کشتی در طراحی خود روش خاصی را در پیش گرفته است که به دلیل پایداری خوب در دریا و حتی در شرایط نامساعد جوی قادر است با سرعت بالا بدون واژگونی حرکت کند. به طور کلی، ساخت بدنه کشتی به دو دسته «مونهول» یا «مونهول» و «مولتی هال» یا چند بدنه تقسیم می شود که در هر یک از این دو دسته نمونه های متعددی را شامل می شود. نمونه ای از چند بدنه که از 2 یا چند بدنه تشکیل شده است، بسته به تعداد بدنه، ترکیب، شکل و اندازه بدنه آن، به دسته های مختلفی مانند کاتاماران (دو بدنه)، تریماران (سه بدنه)، کوادریماران (کوادریماران) تقسیم می شود. چهار بدنه) و پنتاماران. به پنج بدن تقسیم می شود.
کاتاماران ها از دو بدنه مجزا تشکیل شده اند که توسط یک بدنه مرکزی به یکدیگر متصل شده اند. برخلاف کشتیهای تک بدنه که از مخازن بالاست برای ایجاد تعادل استفاده میکنند، در کشتیهای کاتاماران برای تثبیت بدن در آب از فاصله عرضی بین دو بدنه استفاده میشود و هر چه این عرض بیشتر باشد پایداری آن بیشتر میشود. . . یکی دیگر از مزایای قابل توجه این نوع طراحی، قابلیت حرکت در آب های بسیار کم عمق، شاید دو متر یا کمتر است. این قابلیت شناور جدید به یگانهای دریایی سپاه اجازه میدهد تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل با سرعت بالا حرکت کنند و تقریباً از هر نقطهای به تیراندازی بپردازند.
پایداری عرضی در آب های آرام، مقاومت هیدرودینامیکی مناسب، پایداری دائمی و تعادل دینامیکی در سرعت های بالا، ظرفیت حمل برتر نسبت به وزن و اندازه و توزیع ضربه کوبیدن بر روی شناور که باعث کاهش فشار بر بدن و افزایش آن می شود. عمر مفید در مقایسه با نمونه ها، استانداردسازی یکی دیگر از مزایای استفاده از این طرح است.
با توجه به اینکه از زمان تشکیل نیروی دریایی سپاه در بحث رزم سطحی، کشتی های تندرو اولویت اصلی این نیرو بوده و در سال های اخیر مدل های جدیدی از پرتابگرهای موشک انداز تندرو وارد سازمان رزم سپاه شده است. ، طرف مقابل دشمنان هستند. در این میان، مناطق فرامنطقهای به دنبال روشهای مختلفی برای مقابله با این تاکتیک سپاه بودهاند، اما توسعه کشتیهای موشکی با طراحی بدنه دوقلو ممکن است جدیدترین و غافلگیرکنندهترین اقدام ایران در نبرد دریایی باشد. صفحه شطرنج در خلیج فارس و آبهای دور.
پرتاب ترکیبی عمودی، سامانه پدافند هوایی برد کم و متوسط، این اولین بار است که نیروی دریایی کشورمان ناو با چنین قابلیتی در اختیار دارد. نیروی دریایی سپاه که در تمام سال های متوالی پس از جنگ تحمیلی اقتدار خود را با رشادت های ملوانان کشورمان در قایق های تندرو به دست آورده است که با قدرت مانور بالایی در خلیج فارس و دریای عرب می تواند تهدیدات خارجی را حتی با کوچکترین زمان ممکن پاسخ دهد. آنها پاسخ دادند، آنها اکنون فناوری های پیشرفته رزمناوهای اقیانوسی دارند که می توانند در هر شرایطی به اهداف مورد انتظار شلیک کنند.
کسب دانش لازم برای طراحی و ساخت سامانههای پدافند پرتاب عمودی برای کشتیها، دستاورد قابل توجهی برای صنعت دفاعی کشورمان محسوب میشود. البته نگاهی به معماری سامانه های پرتاب عمودی چند منظوره در کشورهایی مانند روسیه و آمریکا نشان می دهد که می توان از ترکیبی از موشک های مختلف در یک بلوک پرتاب عمودی استفاده کرد.
انواع موشک های کروز نیز در کشتی های جدید در حالت پرتاب عمودی نصب می شوند تا تعداد موشک های موجود برای عملیات تهاجمی افزایش یابد. مانند ناوهای کلاس بویان نیروی دریایی روسیه که موشک های کروز حمله زمینی عمودی خود را از دریای خزر به سمت اهدافی در سوریه شلیک کردند.