قوانین و مقررات دارای اشکالات اساسی هستند
وی ادامه داد: “بخشی از فساد در کشور ما نتیجه ساختارهای معیوب است.” در واقع ، هرکسی که می خواهد با فساد مبارزه کند باید شجاعت این را داشته باشد که ابتدا ساختارهای معیوب را شناسایی کرده و سپس بتواند آن ساختارهای معیوب را اصلاح یا حذف کند. ما در حال حاضر تعداد زیادی موسسه موازی و بی اثر داریم. حتی برخی از ساختارهای نظارتی ما از این ناکارآمدی رنج می برند. بنابراین ، بخشی از حل مشکل فساد در ایران نیازمند اصلاح ساختاری است. اصلاح ساختار همچنین مستلزم شجاعت مدیران در شناسایی و تصحیح نهادهای ناکارآمد و اعمال بد در هر قسمت از دولت است.
اژه ای با اشاره به اینکه رئیس جمهور بارها اعلام کرده است که انگیزه های فساد را می شناسد و به دنبال از بین بردن آنها است ، گفت: مبارزه با فساد تنها زمانی موثر خواهد بود که این اصلاحات صورت گیرد. از بین بردن فساد ، اولویت اصلی کشور در مبارزه با فساد است.
حذف ساختارهای ناکارآمد ضروری است
این فعال سیاسی اصلاح طلب منبع دیگری از فساد را تضاد منافع دانست و گفت: “متأسفانه ما در برخی سیستم ها و رویه ها با تضاد منافع روبرو هستیم. هر بخش موضوع را بر اساس منافع خود ارزیابی می کند که مغایر با منافع عمومی است. نکته بعدی بحث افکار عمومی و سازمان های مردم نهاد است که در بسیاری از کشورها به عنوان چشم جامعه و دولت ها عمل کرده و از فساد جلوگیری می کنند. ما در این زمینه ضعیف هستیم و گاهی رسانه ها را رقابت خود می بینیم و آنها را تضعیف می کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» در جلسه 13 سپتامبر شورای عالی قضایی بر جدیت مبارزه با فساد تاکید کرد. سخنان رئیس قوه قضائیه البته با سخنان قبلی مسئولان در این زمینه بسیار متفاوت بود. اژه ای زمینه های فساد را برجسته کرد و از دولت خواست اقدامات لازم را برای اصلاح این سازوکارها انجام دهد.
ظریفیان افزود: “علاوه بر اصلاح ساختاری ، بخش دوم مبارزه با فساد ، بحث اصلاح نرم افزار است. بخشی از نرم افزار تغییر قوانین فعلی است. بخش دیگر فساد ، عدم وجود دولت الکترونیکی است. اگر موضوع دولت الکترونیک و سازگاری و ارتباط کلان هر موضوع اقتصادی و اجتماعی با این سیستم را مطرح کنیم ، همه چیز شفاف و خارج از اراده مردم می شود. در این صورت ، نهادهای نظارتی و سازمان های غیردولتی بهتر می توانند وضعیت را زیر نظر داشته باشند که این امر به کاهش فساد کمک می کند.
نوارهای تشکیل شده در مناطق مختلف باید برداشته شوند
رئیس قوه قضائیه در این جلسه ؛ وی زمین ، وام های بانکی و ارزهای ترجیحی و غیر ترجیحی را زمینه های اصلی فساد در کشور می دانست. به عنوان مثال ، در زمینه ارز ، وی گفت: “برخی افراد ترجیح داده اند اقلام مورد نیاز مردم را برای واردات اقلام مانند گوشت و مرغ وارد کنند ، اما این ارزها بازنگشت. و وضعیت بازار به این صورت است به گونه ای که اقلام مورد نیاز مردم با قیمت بالایی به فروش می رسد. برخی افراد میلیاردها و میلیاردها دلار بدون نظارت جمع آوری کرده اند و ما شاهد فقیرنشینانی هستیم که در فقر در کشور زندگی می کنند.
این استاد سابق دانشگاه تهران بخش دیگری از سخنرانی وی است. وی فساد در کشور را ناشی از ضعف قوانین و مقررات دانست و ادامه داد: تعارض قوانین و مقررات یکی از عوامل عمده فساد در کشور است. ما بارها قانون کشورهایی مانند فرانسه را داریم که مهد حقوق و حقوق است. در واقع ما با تورم قوانین در کشور روبرو هستیم این قوانین دارای ضعف هایی هستند و بر اساس استراتژی مشخص تدوین نشده اند. بسیاری از این قوانین به صورت فصلی تصویب شد و اکنون بر کشور و سیستم اداری تحمیل شده است. این قوانین باید برای مبارزه با فساد تغییر کند.
ظریفیان شکل دیگری از فساد در کشور را در قالب باندهای تشکیل شده در زمینه های مختلف اقتصادی دانست و گفت: “با استفاده از ساختارهای معیوب در زمینه های مختلف اقتصادی ، مافیاها و باندهایی شکل گرفت که به عنوان یک دولت عمل می کردند. مخفی و شروع به فساد و تضعیف کردند. منافع. عمومی هستند. به به رسمیت شناختن آنها و برخورد با این باندها یکی از مهمترین الزامات در مبارزه با فساد در کشور است. اگر این کارها به درستی انجام شود ، بالاخره به مبارزه با فساد می رسیم. درمان این سیستم ها در اولویت است زیرا این سیستم ها مفسد تولید می کنند.
در مصاحبه با غلامرضا زوانیان ، استاد سابق دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب ، مهمترین الزامات کاهش فساد در ایران را بررسی کردیم.
ظریفیان در پاسخ به سوالی در مورد رویکردهایی که برای مبارزه جدی و م corruptionثر با فساد باید اتخاذ شود ، گفت: “مطالعات نشان می دهد که در مبارزه با فساد ، زیرا ما تنها بر مبارزه با افراد تمرکز می کنیم ، نتوانسته ایم به نتایج و اقدامات مورد نظر دست پیدا کنیم. در کاهش فساد موثر است
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز