سایر موضوعات

تنها یک درصد از کالاهای ترانزیت روسیه از ایران عبور کرده است

دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی ایران با بیان اینکه در سال 2022 تنها یک درصد از کالاهای دریایی روسیه از طریق کریدور شمال به جنوب ایران جابه جا شده است، گفت: باید ظرفیت ترانزیتی گذشته خود را با مزیت های رقابتی که در اختیار داریم احیا کنیم و برای دستیابی به آن به آن دست پیدا کنیم. برای این هدف، بخش‌های دولتی و خصوصی باید در افق کریدور یک چشم‌انداز ملی داشته باشند.

به گزارش ای بی اس نیوز، مسعود پلمه در نشست خبری چهارمین همایش بین المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال – جنوب، اظهار کرد: این همایش با زیربخش کریدور شمال – جنوب برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم. اقدامات موثری برای توسعه لجستیک و فعالیت های تجاری انجام دهد.

وی با اشاره به چرایی نامگذاری همایش امسال گفت: سال گذشته این همایش با زیرمجموعه ‘چابهار در افق کریدور شمال-جنوب’ و بیش از 150 نفر از مدیران کسب و کار از اتحادیه ها و 70 نفر از مسئولان سازمان های پیشرو مرتبط با این حوزه برگزار شد. چابهار و کریدور دعوت شد و موارد مورد نظر به گوش مسئولین رسید و برخی از آنها اجرایی شد. از این رو با توجه به اهمیت کریدور شمال – جنوب و بندر چابهار انتظار داریم تا پایان سال جاری فعالیت های لجستیکی در کشور توسعه یابد.

دبیر انجمن صنفی شرکت های کشتیرانی ایران در تشریح محورهای همایش گفت: کریدور شمال-جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین الملل و افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی، منطقه ای و فرامنطقه ای. سرمایه گذاری مشترک و همکاری منطقه ای در قالب کریدور شمال-جنوب با استفاده از توانمندی های سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس. حمل و نقل ریلی اساس تنوع و توسعه تجارت در کریدور شمال-جنوب را تشکیل می دهد. حمل و نقل جاده ای نقطه قوت کریدور شمال-جنوب را تشکیل می دهد. بندر چابهار دروازه جدیدی برای توسعه خدمات چندوجهی کریدور شمال – جنوب است. بنادر پیشران به زنجیره تامین ارزش افزوده و سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در سایت حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال – جنوب را افزایش می دهد. نقش دولت ها در حکمرانی برای توسعه اقتصادی پایدار، تنظیم قوانین، تسهیل و رفع موانع فعالیت های لجستیکی در کریدور شمال-جنوب محورهای اصلی این کنفرانس است.

پلمه ادامه داد: در همین راستا پنل ها نقش ترانزیت در شکل گیری اقتصاد استاندارد را عنوان کردند. حمل و نقل دریایی و حمل و نقل؛ خدمات بندری؛ حمل و نقل جاده ای و ریلی؛ گمرک، خدمات گمرکی و ترانزیت کالا و تدارکات؛ سرمایه گذاری و همکاری های منطقه ای در مرکز این کنفرانس خواهد بود. علاوه بر این، انتظار می‌رود سه کارگاه آموزشی در این کنفرانس برگزار شود، به ویژه در مورد معرفی کریدورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و کریدورهای ترانزیتی. بارنامه ملی؛ فناوری های جدید در زمینه حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک کالا از جمله سوخت های جدید، امنیت سایبری، اتوماسیون و هوش مصنوعی.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های کشتیرانی ایران گفت: آنچه در بررسی‌ها متوجه شدیم این است که تاکنون کنفرانس عملی با نتایج ملموس برای ذینفعان برگزار نشده است. ما باید آنچه را که لازم است به خصوص به طرف های روسی و هندی ارائه کنیم. به منظور گردهمایی آنها در این کنفرانس با تشویق موثرترین افرادی که در حوزه کریدور قابلیت های عملیاتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند و یا ظرفیت لازم برای ایجاد مشارکت های تجاری را دارند.

اعمال نرخ رقابتی برای خدمات دریایی و بندری تا 75 درصد

پلمه با بیان اینکه سازمان بنادر یکی از سازمان های پیشرو در رفع گلوگاه ها و ایجاد کسب و کار است، افزود: تعرفه های خدمات دریایی و بندری رقابتی شده و می توان تا 75 درصد تخفیف در نظر گرفت. با اعمال این تعرفه‌ها نتیجه ملموسی داریم: مسیرهای جدیدی از مبدأ تا مقصد چابهار ایجاد کرده‌ایم و بیش از سهمی که سال گذشته در حوزه بندری و دریایی محاسبه شد، در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با توجه به دستورات مقام معظم رهبری برای توسعه دریامحور شاید بتوان همایش سال آینده را با محوریت توسعه دریامحور تغییر داد، گفت: نقش توسعه لجستیکی دریایی و بندری تعرفه و همکاری برای حضور ذینفعان در در منطقه از این رو سازمان بنادر بدون توجه به سرمایه گذاری های طرف هندی نقش شایسته ای را به شرکت های ایرانی داده است و روز به روز شاهد توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری در زیرساخت ها بوده ایم.

دبیر انجمن صنفی شرکت های کشتیرانی ایران ادامه داد: قبل از برگزاری این همایش خط مستقیم به چابهار نداشتیم اما اکنون با کمک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر فعالان دریایی خط مستقیم از چابهار افتتاح شد. . به هند، چین و امارات متحده عربی و خدمات ما می توانیم. ما برای انتقال کالا از مبدا و مقصد چابهار به سایر بنادر منطقه پشتیبانی داریم.

امکان حضور کشورهای جنوب خلیج فارس برای شرکت در کنفرانس

پلمه در خصوص حضور شرکت های خارجی در این کنفرانس گفت: هنوز قطعیت حضور سایر کشورها مشخص نیست. اما توافق اولیه برای حضور کشورهای خارجی حاصل شد و سازمان های مرتبط با تجارت و حمل و نقل کشورهای فعال در کریدور و برخی از کشورهای جنوب خلیج فارس تمایل خود را برای مشارکت اعلام کردند و دیپلماسی مجموعه وزارت امور خارجه در این زمینه فعالیت کرد. همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران چندین سفرای خارجی مقیم ایران نیز اعلام آمادگی کرده اند و ممکن است طی سه هفته آینده اسامی کشورهای حاضر در این کنفرانس اعلام شود.

وی تاکید کرد: شاید برخی از همکاران دولتی و خصوصی فکر می کنند که ما شاهراه اصلی ترانزیتی کریدورهای منطقه هستیم اما من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در حوزه لجستیک اعتقادی به این موضوع ندارم. در دورانی که امروز کریدورهایی وجود نداشت که جمهوری اسلامی ایران را احاطه کرده و سهم بیشتری از فعالیت ها و تجارت کالا را به خود اختصاص دهد، شاید اینطور بود. اما اکنون باید توان گذشته خود را بر اساس توانمندی ها و مزیت های رقابتی خود احیا کنیم و برای رسیدن به این هدف، هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی باید نگاه ملی به افق کریدور داشته باشند.

دبیر انجمن صنفی شرکت های کشتیرانی ایران با بیان اینکه باید برای احیای کریدور به اجماع برسیم و هر سازمانی به نقش خود عمل کند، افزود: این موضوع نیازمند تسهیل در فعالیت اقتصادی است. برای ایفای نقش موثر در ترانزیت کالا، باید صاحب کالا متقاعد شود که این فعالیت را از خاک جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. این زمانی اتفاق می افتد که زمان و هزینه به حداقل برسد و فرد از سلامت محصول اطمینان داشته باشد. بنابراین باید این اعتماد را در دولت و بخش خصوصی برای اجرای بهتر ایجاد کنیم.

پلمه با تاکید بر عدم همکاری هند و روسیه در احیای هر چه بیشتر کریدور شمال به جنوب ایران، گفت: روسیه در سال 2022 841 میلیون تن محموله دریایی خواهد داشت و تنها یک درصد از این کالاها از طریق دریا حمل می شود. از کریدور شمال به جنوب ایران به ویژه از طریق دریا حمل می شود. ما باید بررسی کنیم که آیا ما، بخش خصوصی و دولتی ایران، به وظایف خود به خوبی عمل نکرده ایم، آیا صاحبان کالا تمایلی به انتقال کالا از جمهوری اسلامی ایران نداشته اند یا این امر به دلیل عدم وجود اطلاعات از طرف خارجی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا