ما و فردای انتخابات ؛ دولت آینده ، واقعیت تحریم ها

وی افزود: امید می رود به جای رویکردهای انکار و فرافکنی ، همه در حالی که ریشه های مشکل را درک کرده اند ، از دولت تئوریک و عملی حمایت کنند تا بتواند بر جنگ غلبه کند. اقتصاد خارج از کشور و عادی سازی تحریم ها در داخل و ایجاد اقتصاد ایران.
دستیار روابط اجتماعی رئیس جمهور گفت: “ارتباط بین تحریم ها و کرونا و تأثیرات منفی آن بر زندگی ایرانیان یک س importantال مهم است که می تواند موضوع مطالعه مستقل باشد.” من در اینجا بر این حقیقت پافشاری می کنم که نه به تسلیم شدن در برابر اجبار آمریکا اعتقاد دارم و نه به تسلیم شدن در مواجهه با زیر سوال بردن استقلال این کشور. علاوه بر این ، من اصطلاح “جنگ اقتصادی” را بر تحریم ها ترجیح می دهم و معتقدم که در ایستادگی و مقاومت ، مانند ایستادگی در برابر اشغال فیزیکی دشمن در جنگ زمینی ، باید در برابر آن ایستادگی کنیم. جنگ اقتصادی با مقاومت.
به گزارش ای بی اس نیوز صبح شنبه ، دستیار رئیس جمهور در امور ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دولت در یادداشت خود با عنوان “ما و فردای انتخابات بعدی دولت (3) ، واقعیت تحریم ها” افزود: “ما دو نکته از نظر در مورد تحریم های اقتصادی علیه ایران ؛ یک دیدگاه تحریم ها را یک فرصت اساسی یا حداقل مسائل پیش پا افتاده می داند. اساساً او زندگی با تحریم ها را ترجیح می دهد و به دنبال همزیستی با آثار تحریم ها است.
وی ادامه داد: دیدگاه دوم معتقد به پذیرش اصل وجود تحریم ها یا همزیستی با آثار تحریم ها نیست و درصدد است با عقب راندن تحریم ها برای از بین بردن آثار تحریم ها ، تحریم ها را به یک امر اجباری و گذرا در زندگی ایرانیان تبدیل کند. ظرفیت های ملی شکوفا شده اند و کشور را از “مدیریت سخت” به سمت رشد و توسعه سوق داده اند.
ربیعی ادامه داد: “دولت آینده باید از نظر اجتماعی و سیاسی مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند با جنگ اقتصادی به عنوان یک اصل پذیرفته شده در مذاکرات جهانی روبرو شود.” بیایید نگاهی به آثار تحریم ها بر اقتصاد ایران بیندازیم ، در صورت تداوم این وضعیت در سال های آینده وضعیت جامعه چگونه خواهد بود و جنگ اقتصادی چه فرصت هایی را برای ما به دنبال خواهد داشت؟
وی افزود: “تأثیرات متقابل جهانی و استفاده از مزایای اقتصاد جهانی ، کاهش هزینه تجارت برای اقتصاد و امکان استفاده از فناوری ها باید برای ایجاد تأثیر روشهای اول و دوم سنجیده شود. واضح تر “
ربیعی گفت: “هدف من از ارائه این آمارها نشان دادن تأثیر جنگ اقتصادی بر انقباض اقتصاد ایران و افزایش فشار بر معیشت مردم است.
وی ادامه داد: میانگین نرخ تورم سه ساله 32.7 درصد بود. پیش بینی می شد این پیش بینی به طور متوسط در شرایط تحریم و کرونا 11 درصد کمتر باشد ، به این معنی که 21.2 درصد تورم سالانه کاهش یابد. در همان دوره مدیریت اجرایی و اقتصادی ، رشد تولید ناخالص داخلی از مثبت 3.7 در سال 1396 به منفی 6.5 در سال 1398 رسید. در حالی که همین روند بدون تحریم صورت گرفته بود ، در سال 2009 تولید ناخالص داخلی به سطح مثبت 3.9 می رسید. نرخ مبادله بازار آزاد قبل از شروع جنگ اقتصادی در سال 2017 ، 4000 تومان به دلار بود و علیرغم سناریوی بدون تحریم و وجود کرونا ، کارشناسان پیش بینی می کردند که این نرخ در نهایت به 5000 تومان برسد.
وی افزود: “تفاوت این است که من معتقدم وقتی قسمتی از کشور از نظر فیزیکی اشغال شده است ، می گوییم که اشغال یک نعمت است یا این یک فرصت است ، و بیایید آثار آن را از بین ببریم ، اما من معتقدم که با حذف آثار ، جنگ اقتصادی باید به تعویق بیفتد. این بدون دیپلماسی امکان پذیر نیست.
وی افزود: “هرگونه تصویری از اقتصاد ایران بدون محاسبه این دو شوک بزرگ نه آشکار است و نه صحیح. تولید نفت خام ایران در سال 2017 3.9 میلیون بشکه در روز بود که اوپک می گوید در سال 1399 به 2 میلیون بشکه رسید و در صورت عدم وجود تحریم ها و تاج ، واقعی ترین پیش بینی 4 میلیون بشکه در روز در سال 1399 بود.
سخنگوی دولت گفت: امروز که دولت دوازدهم از آخرین روزها می گذرد ، این روزها ، می توانیم با وضوح بیشتری در مورد خطر تحریم ها و تأثیرات آن بر اقتصاد ایران صحبت کنیم و نشان دهیم که چگونه تحریم ها کشور را از رشد و توسعه محروم می کند. ، مسئله مدیریت وضعیت موجود و اجتناب از بدتر شدن وضعیت خواهد بود.
یک سخنگوی دولت گفت: “برای مقایسه آنچه که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران انجام داده است ، فقط آمار و داده های اقتصادی را برآورد کنید.” چه زمانی نرخ تورم از دولت یازدهم در سال 1392 به انحصار خود پس از برجام کاهش یافت ، چه زمانی افزایش یافت؟ درست پس از شروع تروریسم اقتصادی. اقتصاد ایران از سال 2014 تا 2017 ، علیرغم مشکلات ساختاری و آسیب های ناشی از دور قبلی تحریم ها ، نه تنها در مهار تورم بلکه در زمینه رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در سال 1397 و شیوع کرونا در سال 1398 به خوبی عمل کرد.
ربیعی افزود: با روی کار آمدن دولت جدید ، این درگیری ها می تواند دوباره شروع شود و مشکلات جدیدی را برای رئیس جمهور بعدی ایجاد کند. با این حال ، رئیس جمهور منتخب هرگز برجام را به طرز هوشمندانه ای رد نکرده و از نظر سیاسی مدیون هیچ یک از جناح های سیاسی ، به ویژه آنهایی که تحریم ها را رعایت می کنند ، نیست. اما همیشه این امکان وجود دارد که طرفداران اقلیت این دیدگاه بخواهند رئیس جمهور بعدی را در خانه از نظر اقتصادی آسیب ببینند.
ربیعی گفت: با توجه به موارد ذکر شده و واقعیتهای اقتصاد ایران که خود را بر دولت سیزدهم تحمیل می کند و حساسیت سالهای آینده برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی و یافتن جایگاه نخست ایران در اقتصاد جهان و به طور کلی برداشتن گام دوم انقلاب ، با هر شعاری که باشد ، باید مبنای اجتماعی تصمیم دولت را فراهم آورد.
سخنگوی دولت افزود: تحریم ها باعث افزایش فقر ، ایجاد مشاغل جدید و فشار بیشتر بر طبقات پایین با کاهش اقتصاد شده است. برای رشد و توسعه کشور ، رشد اقتصاد ایران و ایجاد رفاه بهتر برای مردم و به دست آوردن قدرت اقتصادی در میان مدت ، لازم است از سد تحریم ها عبور کنیم ، که ما باید همه حمایت ها برای حل این مشکل در دولت بعدی. در این راستا ، مانع دیگری مانند بلاتکلیفی FATF مشکل دیگری است که باید توسط دولت برداشته شود.