شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴

ما می توانیم تکامل اکوسیستم نوآوری تولید خودروهای الکتریکی چین را دنبال کنیم

محققی از موسسه مطالعات وزارت سومات با اشاره به اینکه اکوسیستم نوآوری صنعت خودروهای برقی چین در حال تحول است که با توجه به تاکید ویژه وزیر سومات بر توسعه خودروهای برقی در ایران این امر از طرح تحول چین برای توسعه صنعت خودروسازی الکتریکی در ایران مشهود است. درس های آموخته شده معتقد است که سیاست های دولت چین، تکامل هم افزایی زنجیره نوآوری و پذیرش اجتماعی را هماهنگ کرده و توسعه و تکامل مستمر اکوسیستم نوآوری NEV را تسریع کرده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، از زمانی که مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت به عباس علی آبادی سپرده شد، از ابتدا توسعه خودروهای برقی در کشور هدف و اولویت وی بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به بالا بودن میزان مصرف انرژی در کشور و مشکلاتی که در آینده نزدیک برای تامین آن با نرخ فعلی پیش خواهد آمد و صنعت خودرو را به بن بست می کشاند، تاکید کرد: آدرس صحیح و اصلی در این صنعت، خودروهای برقی را می شناسد و برنامه ریزی این وزارتخانه مبتنی بر توسعه برقی شدن خودروها است.

وزارت امنیت در تلاش است تا با برنامه ریزی برای توسعه برقی خودروها، علاوه بر ایجاد تاثیرات زیست محیطی بسیار خوب و حل مشکلات زیست محیطی، به موضوع انرژی و ذخیره آن نیز توجه داشته باشد.

در همین راستا محیا غیاثی – محقق پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت – در یادداشتی به بررسی موضوع پرداخته و معتقد است که کاربرد همزمان سه محرک کلیدی «نوآوری فناوری، تقاضای بازار» و سیاست دولت چین”. تداوم تکامل اکوسیستم نوآوری NEV این کشور منجر به شکل گیری، رشد و ارتقای این صنعت شده است.

لازم به ذکر است که NEV مخفف New Energy Vehicle است که به خودروهای الکتریکی اطلاق می شود که از انرژی های جدیدی مانند انرژی خورشیدی برای تامین برق خود استفاده می کنند.

این محقق در یادداشت خود در توضیح مختصری نوشت: صنعت خودروهای انرژی نوین چین ([۱] NEV) به عنوان یکی از هفت صنعت نوظهور استراتژیک این کشور با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی، کاهش مصرف انرژی های فسیلی و ارتقای صنعت خودروسازی و حمایت از صنایع مورد توجه جدی دولت این کشور قرار گرفته است. از سال 2015 این کشور از نظر مالکیت خودروهای برقی مقام اول را در جهان دارد. سه عامل اصلی موثر بر توسعه صنعت NEV چین عبارتند از:

1) نوآوری تکنولوژیکی: به عنوان یک صنعت نوظهور، ظهور صنعت NEV به دلیل پیشرفت های فناوری جدید در باتری ها، موتورها، کنترل های الکتریکی، تجهیزات شارژ و غیره است. ; بنابراین، نوآوری مشترک فن‌آوری بین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعات باعث شکل‌گیری، گسترش و بازسازی زنجیره نوآوری مشترک NEVs در اکوسیستم نوآوری شده و توسعه پایدار صنعت NEV را ارتقا داده است.

2) تقاضای بازار :توسعه تقاضای بازار و ارتقای مقبولیت محصول از عوامل اصلی تاثیرگذار بر توسعه صنعت NEV چین است.

3) سیاست دولت : سیاست های دولت در چین تکامل هم افزایی زنجیره نوآوری و پذیرش اجتماعی را هماهنگ کرده و توسعه صنعت NEV را تسریع کرده است. این سیاست ها که با هدف تشویق توسعه فناوری های پایه و کاهش قیمت NEV ها تدوین شده است. آنها به سه دسته تقسیم می شوند:

آ) تامین ابزار جانبی; شامل ابزارهای متمرکز بر توسعه فناوری NEV، بهبود کارایی و عملکرد محصول و کاهش هزینه های تولید است. این ابزارها شامل هدف گذاری کمی برای تولید خودرو، معافیت از مالیات تولید، حمایت از تحقیق و توسعه محصول، ارائه اعتبار مالیاتی و برنامه ریزی برای توسعه فناوری محصولات است.

ب) ابزارهای مبتنی بر تقاضا; ابزارهای مورد استفاده از سال 1388 با هدف افزایش میزان خرید، کاهش هزینه های استفاده و افزایش سهولت استفاده از محصول. علاوه بر این، افزایش یارانه های دولتی برای خرید خودروهای شخصی و تسهیلات شارژ، ضمن افزایش مقبولیت اجتماعی خودروهای برقی، سهامداران بیشتری را به مشارکت در ایجاد زیرساخت ترغیب کرده است. این ابزارها شامل ارائه کمک های تشویقی، کمک های مالی زیرساختی، کمک های مالی عملیاتی، خریدهای دولتی، تخفیف های خرید، معافیت های مالیاتی خرید و برنامه ریزی توسعه زیرساخت ها است.

ج) ابزارهای توسعه رقابت پذیری و محیط زیست; از سال 2011، با رشد مقیاس و بلوغ صنعت، ابزارهایی به طور فزاینده ای برای در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و شکل دادن به یک محیط رقابتی منصفانه و منظم برای هماهنگ کردن فرآیند نوآوری پیچیده صنعت NEV توسعه یافته اند. این ابزارها شامل بازنگری قوانین ورود خودرو، سخت گیری در مورد انتشار آلاینده ها، بهبود استانداردهای زیرساخت و استانداردهای محصول و غیره است.

با توجه به این، استفاده همزمان از سه درایور کلیدی “نوآوری فن آوری، تقاضای بازار و سیاست دولت” تکامل مداوم اکوسیستم نوآوری NEV چین را دنبال کرده و منجر به شکل گیری، رشد و ارتقای این صنعت شده است.

مراحل توسعه اکوسیستم نوآوری و مراحل توسعه پایدار صنعت NEV در چین را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

1- تشکیل اکوسیستم پایدار در فاز اولیه صنعت: این دوره از سال 1991 تا 2007 است که طی آن، به لطف حمایت دولت چین از ابتکارات نوآورانه و فناوری، برخی از تولیدکنندگان خودروهای سوخت معمولی را با فناوری های بهبود یافته باتری و موتور الکتریکی ترکیب کردند تا یک زنجیره نوآوری مشترک را تشکیل دهند. برای توسعه اولین خودروهای الکتریکی در عین حال، تقاضای بالقوه بسیار زیاد برای جایگزینی، برنامه‌های دولت برای حمایت مالی از نوآوری‌های فناوری و ورودی اولیه تحقیق و توسعه برخی از شرکت‌ها به سه نیروی محرکه برای ایجاد یک پروژه زنجیره‌ای کوچک اما نسبتاً جامع برای نوآوری مشترک تبدیل شده است. اکوسیستم صنعتی NEV چین را تشکیل می دهند. . .

2- تشکیل اکوسیستم پلت فرم و رشد صنعت: این دوره از سال 2008 تا 2012 را در بر می گیرد، جایی که صنعت NEV چین به سرعت بر اساس یک اکوسیستم پلت فرم با حضور همه بازیگران توسعه یافت. در این دوره، تحت هدایت نقشه راه فناوری چین، تحولات فناوری، افزایش تقاضای عمومی و تقویت یارانه های مالی طرف تقاضا، توسعه اکوسیستم پلت فرم های نوآوری صنعتی NEV در چین و توسعه موازی انواع ENV پشتیبانی شده است. پشتیبانی.[۲]PHEV [۳] و FCV [۴] تبدیل شد

3- بهبود اکوسیستم و پیکربندی مجدد صنعت: این دوره از سال 1392 آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. نیروهای محرکه این دوره عبارتند از: افزایش بلوغ نوآوری و گسترش زنجیره نوآوری مشترک NEV ها با توسعه و کاربرد فناوری های مکمل، شروع برنامه های توسعه هوشمند برای NEV ها توسط شرکت های فعال در زمینه فناوری های مکمل مانند اینترنت. اشیا و هوش مصنوعی، پذیرش تعداد فزاینده NEV ها توسط مصرف کنندگان خصوصی، افزایش یارانه های دولتی برای خرید خودروهای شخصی و تسهیلات شارژ که بازیکنان بیشتری را به مشارکت در ساخت و بهره برداری از زیرساخت ها تشویق کرده است، و تقویت محیط زیست. سیاست ها و مقررات از گسترش هم افزایی زنجیره های نوآوری مشترک NEV در چین حمایت می کند

یادداشت های مهم:

نوآوری تکنولوژیکی، تقاضای بازار و سیاست‌های دولتی توسعه صنعت NEV چین را تعیین می‌کند و سیاست‌های دولت تنها می‌توانند نقش هماهنگ‌کننده مؤثری را هنگام دنبال کردن فرآیند نوآوری و مکانیسم انتخاب تقاضای بازار ایفا کنند. بنابراین، با توجه به مدل چینی، سیر تحول اکوسیستم نوآوری صنعت خودروهای الکتریکی در کشور را می توان در سه مرحله زیر برنامه ریزی کرد.

در مرحله اول توسعه فناوری‌های کم خطر، استفاده از تقاضای بالقوه بازار و سیاست‌های طرف عرضه، یک اکوسیستم نوآوری قابل دوام و اولین شکل صنعت خودروهای الکتریکی را ایجاد می‌کند.

در مرحله بعدپیشرفت‌های تکنولوژیکی، توسعه تقاضای عمومی و سیاست‌های مبتنی بر تقاضا، ظرفیت این صنعت را برای رشد از طریق یک اکوسیستم مبتنی بر پلت‌فرم با حضور همه ذینفعان افزایش می‌دهد.

در آخرین مرحلهنوآوری بالغ، تقویت تقاضای بخش خصوصی و ملاحظات زیست‌محیطی، صنعت خودروهای الکتریکی را با گسترش و پیکربندی مجدد اکوسیستم نوآوری آن ارتقا می‌بخشد.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *