ما در هیچ دریایی محدودیتی نداریم
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در برنامه تلویزیونی بیرانه به منظور تشریح عملکرد ناوگان 360 این نیرو در ماموریت سراسر جهان با اشاره به تاریخچه ایران و ابتکارات در حوزه دریانوردی گفت: علیرغم سابقه درخشان ایرانیان در دریا در نظامی گری و تجارت قرون اخیر با حضور استعمارگران این قدرت از بین رفته و تا قبل از انقلاب به دلیل عدم خرید تسلیحات و عدم آموزش، قدرت کمی در دریا به دست آمد.
امیر ایرانی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا مرحله جنگ تحمیلی این عدم اقتدار وجود داشت اما با شروع جنگ با ایجاد پایگاه دریایی، خلیج فارس تنگه هرمز اعلام شد. منطقه جنگی و اوج این مرحله عملیات قهرمانانه ناوچه پیکان بود. و تکاوران نداجا در سکوهای البکر و الامیه در حال قطع بزرگراه حیاتی دشمن بودند و بیش از دو سوم نیروی دریایی دشمن منهدم شد که تا به امروز بازسازی نشده است.
وی با اشاره به آسیب رساندن به ناوچه سبلان در رویارویی مستقیم با ارتش جنایتکار آمریکا، گفت: فرمانده کل قوا در بازدید از روند بازسازی ناوچه سبلان دستوری صادر کرد و گفت: می توانید بروید و یک ناو بسازید. جدید که قابلیت حمل بالگرد را دارد» و پیرو این مصوبه، پس از بازسازی سبلان، ساخت ناوشکن جماران آغاز شد.
دریادار ایرانی ادامه می دهد: در همان زمان یکی از همسایگان با علم به اینکه در دریای خزر نیرو نداریم ما را به رزمایش دریایی دعوت کرد. قرار بود نیروهای ما از خلیج فارس و در نهایت از طریق آبراه ولگا به این رزمایش برسند اما در نهایت در میانه راه این ماموریت را متوقف کردند. رهبر معظم انقلاب به ما فرمودند اگر کوشا هستید بروید در شمال ناوگان بسازید و خدا را شکر واحدهای جدیدی به ناوگان شمال اضافه شده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش ضمن بیان توسعه توان فنی نیروی دریایی به بازسازی زیردریایی های سنگین در کشور با کمک ارگان های کشور اشاره کرد و نتیجه آن تولید زیردریایی های سبک و متوسط در کشور بود. و افزود: زیردریایی فاتح نیروی دریایی 100 درصد تولید ایران است. اخیراً با اقتدار کامل، زیردریایی اتمی آمریکا را مجبور کرد تا به سطح آب بیاید و مورد هدف نیروهای ایرانی قرار گیرد.
وی افزود: زیردریایی آمریکایی را از بدو ورود به دریای سرخ زیر نظر گرفتیم و متوجه شدیم که می خواهد به ناوگان پنجم بپیوندد و می دانستیم در حال آمدن به خلیج فارس است. طرح دشمن این بود که با غواصی و شبانه بدون دیده شدن و شناسایی از تنگه هرمز عبور کند، اما زیردریایی فاتح با تمام تجهیزات ایرانی زیردریایی آمریکایی را شناسایی کرد و با وجود مقاومت، زیردریایی آمریکایی مجبور شد به سطح آب برسد. خواهد آمد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش به فشارهای رسانهای دشمن اشاره کرد و گفت: اگرچه آمریکاییها سعی کردند خلاف قانون را اعلام کنند، اما قوانین به صورت صددرصدی رعایت شد. این زیردریایی با یک کشتی همراه بود که قوانین را رعایت می کرد، اما وقتی یک زیردریایی هسته ای می خواهد وارد دریای بسته ای مانند خلیج فارس شود، باید در روز و روی سطح آب حرکت کند و مسیر حرکت آن عاری از عبور باشد. برای کشتی ها، زیرا هر حادثه ای باعث آلودگی و آسیب به کل منطقه می شود.
دریادار ایرانی در بخشی دیگر از سخنان خود در برنامه تلویزیونی بیرانه در تشریح ماموریت ناوگروه 360 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در این ماموریت ناوشکن دانا مسیری را پیمود که برای اولین بار ساخته شده بود. زمان در تاریخ کشور و کشتی 1200 تنی ایران در بزرگترین پهنه دریایی جهان یعنی اقیانوس آرام ظاهر شد.
وی افزود: برنامه ریزی برای این عملیات یک سال طول کشید و دستاوردهای علمی بی نظیری برای کشور داشت. در طول این ماموریت، ما اولین بیمارستان نیروی دریایی را ایجاد کردیم و سه طوفان وحشتناک را با موفقیت پشت سر گذاشتیم. طوفانی که در یکی از آن یکی از ناوشکن های کشورهای همسایه غرق شد. ناوگان ما به مناسبت سالگرد روابط دولت های ایران و برزیل از اقیانوس اطلس عبور کرد و در بندر ریودوژانیرو در قاره آمریکا پهلو گرفت.
دریادار ایرانی تاکید کرد: طراحی مسیر تماما بر عهده ما بود زیرا دشمن در تمام این مسیر حضور دارد و نمی توانستیم به سیستم های بین المللی اعتماد کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تجهیز بیمارستان دریایی این ناوگان اعلام کرد: دو عملیات موفقیت آمیز در اقیانوس آرام و یک عملیات در اقیانوس اطلس داشتیم که همگی در حرکت انجام شد. ما در این سفر و به این بیمارستان جامع ترین بانک خون را با خود آوردیم و برای هر شرایطی آماده بودیم.
وی ادامه داد: از نظر قدرت شاید به دلیل نداشتن ناو جنگی جایگاه شایسته ای در جدول نداشته باشیم اما دانا در مقابل ما یک ناو 10 هزار تنی تعظیم کرد زیرا دانا این مسیر را با 1200 تن پیموده است. و او از طوفان جان سالم به در برد.” برای اولین بار از تنگه ماژلان عبور کرد. طراحان کشتی دانا گفتند که این کشتی برای شیب ۲۸ درجه طراحی شده بود اما با دقت و درایت فرماندهان این ناوگان، دانا در طوفان تا ۴۸ درجه شیب را تجربه کرد و از آن خارج شد. مغرور.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: برنامه ریزی ما به گونه ای بود که در بندری لنگر انداختیم و هفت ماه در حرکت مستمر بودیم.
امیر ایرانی تصریح کرد: آمریکایی ها خیلی تلاش کردند که بگویند این راه فقط با پیشرانه هسته ای امکان پذیر است. دو هفته ما را زیر نظر گرفتند اما دیدند اینطور نیست و نمی دانستند سوخت لازم چگونه تامین می شود و در این ابهام ماندند.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در پایان گفت: دستاورد قابل توجه این سفر این است که دیگر محدودیتی در هیچ دریایی نداریم و با طراحی دقیق مسیر می توانیم از هر طوفانی عبور کنیم.