سایر موضوعات

ما توانایی افزایش سهم خرده فروشی آنلاین را داریم

نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیک گفت: بازار خرده‌فروشی اینترنتی در ایران حدود 4 درصد است که یکی از مهم‌ترین دلایل این سهم پایین ساختار غیرشفاف اقتصادی است، اما با رفع این موانع می‌توان شاهد بود. رشد بسیار قوی در کشورهای منطقه و سهم خرده فروشی در چهار سال آینده فروش را به 20 درصد خواهد رساند.

به گزارش ای بی اس نیوز، سعید محمدی امروز در همایش روز ملی تجارت الکترونیک اظهار کرد: ایران جزو اولین کشورهایی بود که تجارت الکترونیک در آن راه اندازی شد، در اوایل دهه 80 در ترکیه، عربستان و پاکستان تجارت الکترونیکی وجود نداشت. ایران این بازار را توسعه داده و در آن موفق بوده است.

محمدی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 100 هزار فروشگاه اینترنتی فعال در ایران وجود دارد که در هیچ بخش دیگری مشاهده نمی شود، تصریح کرد: از نظر عمق فناوری، دانش فنی و زیرساخت های تجارت الکترونیک به طور قطع می توان گفت که شرکت های ایرانی هستند. نه تنها پشت سر زمان بزرگترین گروه ها در منطقه ما در مناطق مختلف، اما آنها از همه جلوتر هستند.

سهم پایین خرده فروشی اینترنتی در ایران

به گفته نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیک، همه این مسائل نشان دهنده پتانسیل رشد قوی کسب و کارهای ایرانی است و یکی از معدود فرصت های طلایی ایران برای تثبیت جایگاه خود است. در برخی زمینه ها مانند تاکسی های اینترنتی و حمل و نقل فرصت های خوبی داریم و سهم تجارت الکترونیک در این بازارها افزایش یافته است. اما در زمینه خرده فروشی آنلاین، موفقیت ما در مقایسه با کشورهای دیگر چندان چشمگیر نیست.

محمدی افزود: امروزه در کشورهای مختلف بازار خرده فروشی از طریق فروش اینترنتی انجام می شود. بازار خرده فروشی اینترنتی در ایران حدود 4 درصد است که در مقایسه با کشورهای همسایه رقم بسیار پایینی است. به عنوان مثال، ترکیه 20 درصد از کل اقتصاد این بخش را تشکیل می دهد.

ساختار اقتصادی غیرشفاف مانع رشد تجارت الکترونیک می شود

به گفته وی، دلیل این سهم کم در موانعی است که در این بخش وجود دارد و در صورت رفع آنها می‌توانیم شاهد رشد تجارت الکترونیک در کشور باشیم. اولین و مهمترین مانع، ساختار اقتصادی غیرشفاف کشور است و تجارت الکترونیک به ویژه خرده فروشی اینترنتی نیازمند ساختار اقتصادی شفاف است.

محمدی با بیان اینکه هنوز بخش بزرگی از اقتصاد کشور شفاف نیست، گفت: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد از جمله اهرم هایی است که منجر به شفافیت در ساختار اقتصادی می شود.

نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیک با بیان اینکه محاسبات یک دهه اخیر در اقتصاد دیجیتال کشور نشان می دهد که نزدیک به 400 میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری شده است، گفت: در حالی که در ترکیه تنها روی یک پلتفرم و 2.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است. دلار در این صحنه سرمایه گذاری شد. بخش خصوصی برای جذب سرمایه بهتر باید در این بخش فعالیت بیشتری انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بخش شفاف تجارت الکترونیک توان رقابت با بخش غیرشفاف را ندارد، افزود: در بخش غیرشفاف قوانین رعایت نمی شود و بنابراین رقابت پذیری از بین می رود. بحث دیگر این است که چه مقرراتی باید توسط دولت و گروه های مختلف تدوین شود. پلتفرم ها در زمینه فروش کالا شرایطی را ایجاد کرده اند تا مردم بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را به راحتی به صورت اقساطی خریداری کنند اما قوانین و مقررات دست این بسترها را بسته است. کاری که معمولاً روی پلتفرم های غیر شفاف انجام می شود.

وی تاکید کرد: با رفع این موانع می‌توان شاهد رشد عظیمی در منطقه و افزایش سهم خرده‌فروشی به ۲۰ درصد در چهار سال آینده بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا