متقی گفت: دانشگاه قوی دانشگاهی است که علم امروز را بیهوده بداند و تئوری های تا به امروز کافی نباشد. دانشجویی که در محوطه دانشگاه زندگی می کند چقدر برای ترویج آن تلاش می کند؟ مسئولیت اجتماعی بر اساس میزان احساس تعلق ایجاد می شود. بدون رقیب و دیگری، کل غیرفعال است و امروز دانش آموز در حالت انفعال است زیرا احساس می کند که گروه یا کل رقیب وجود ندارد.
رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران اعلام کرد: اگر در داخل دانشگاه مخالفی نداشته باشیم، روزی همان کارکرد را در مقابل دیگری خواهیم یافت.
وی با طرح این سوال که آیا در دانشگاه نیاز به مخالفت داریم یا خیر؟ پاسخ داد: اگر در داخل دانشگاه مخالفی نداشته باشیم، روزی همان کارکرد را در مقابل دیگری پیدا می کنیم. فلسفه امام خمینی و انقلاب اسلامی را می توان در اندیشه شهید مطهری در کتاب انقلاب اسلامی مشاهده کرد. او در این کتاب می گوید: «در دانشکده الهیات باید کرسی مارکسیسم داشته باشیم و استاد مارکسیست آن را تدریس کند. به نظر من انقلاب اسلامی زمانی تقویت میشود که «دیگری» باشد وگرنه این انقلاب فرو میپاشد. بزرگترین آسیبی که به خودمان وارد می کنیم، تلاش برای حذف دیگری است. اگر نمی توانید لحن درست را دریافت کنید، نمی خواهید ناامید شوید، پس روی یک کاپو خوب سرمایه گذاری کنید. استفاده منظم از اجاره ظرفیت را کاهش می دهد.
به گزارش ای بی اس نیوز، ابراهیم متقی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران طی سخنانی با موضوع «تحرک دانشجویی، قانون گرایی و نگاه ساختاری» در مراسم حاشیه راه امام(ره) که با حضور جمعی از دانشجویان برگزار شد. از دانشگاه تهران در جماران با طرح این سوال که دانشجو در عصر حاضر چگونه باید باشد تا با میراث امام و سنت های انقلاب اسلامی پیوند بخورد؟ وی گفت: دانشجو باید شناسنامه دانشجویی داشته باشد. هویت دانشجویی یعنی دانشجو احساس کند باید تلاش علمی کند و احساس کند می تواند خود را برای اداره آینده کشور آماده کند. دانشجویان در محیط دانشگاه ایجاد می شوند و با اعمال خود بر محیط دانشگاه تأثیر می گذارند، بنابراین قالب هویتی دانشجو شامل سازندگی، تحرک، فعالیت، ایفای نقش و مرزبندی است.
مدیر دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: نهضت امام یک حرکت اجتماعی بود که جوانان و دانشجویان را هدف گرفت. رهبران همیشه هنگام ملاقات با مقامات دولتی نگران آمار در گزارش ها هستند، اما هنگام ملاقات با دانشجویان، علیرغم انتقاد دانشجویان احساس رضایت می کنند زیرا دوست دارند بدانند دانشجویان چه احساسی دارند و چه برداشتی دارند. دانش آموز باید برای مسئولیت های آینده آماده شود. اگر می خواهید به عنوان یک دانش آموز عمل کنید، الگوی شما یک الگوی انتقادی غیرمسئولانه خواهد بود. بنابراین شرایطی را در نظر بگیرید که خود را کمتر از یک مدیرعامل، معاون وزیر و نماینده مجلس نمی دانید. بنابراین داشتن اخلاق علمی، مدیریتی و ارتباطی ضروری است.
متقی بیان کرد: رویکرد رهبر معظم انقلاب در ابلاغ مرحله دوم این است که علم مبنای اصلی دستیابی به جایگاه تمدنی است; بنابراین دانشجو علاوه بر مسئولیت اجتماعی، مسئولیت سازمانی و علمی نیز دارد.
absnews
مدیر دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: دانشجو اگر مرزی نداشته باشد دیگر دانشجو نیست، یک فعال سیاسی محافظه کار است. این تحدید حدود باید ماهیت قانونی و هنجاری داشته باشد. در دانشگاه معمولاً نیروهای مستعد ظهور می کنند و نتیجه عمل و عاقبت خوش آن ها درجه فعالیت، سازنده بودن، اعتدال و اقدام قانونی و هنجاری آنهاست.
وی گفت: امام (ره) فکر می کردند که طلبه می تواند رهبر کشور باشد. اندیشه امام یک تفکر پست مدرن بود.