مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ساختمانی شهر تهران گفت: قانون مالیات بر معاملات مکرر به خودی خود خوب است اما برای اینکه پایتخت با اجرای این قانون از سفته بازی به سمت تولید مسکن سوق پیدا کند باید بستر، زیرساخت ها و فرهنگ سازی شود.
خشایار باقرپور در گفت وگو با ای بی اس نیوز، هدف از تصویب لایحه مالیات بر درآمد حاصل از معاملات مکرر املاک را حذف سفته بازی در بازار مسکن و هدایت سرمایه به سمت تولید مسکن دانست. اما سوال اینجاست که چنین هدف گذاری چقدر با برنامه و استراتژی تدوین شده ارتباط دارد؟ این بند مالیاتی به خودی خود معقول است و در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می شود. اما تعداد آن مشابه 60 درصد ثابت در سال اول معامله و حتی 40 درصد برای سال دوم نیست.
وی افزود: در سایر کشورها این قانون 2 تا 3 سال مهلت اجرایی دارد اما در این لایحه تا 5 سال مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالا پیش بینی شده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ساختمانی تهران خاطرنشان کرد: اینکه دولت محترم دغدغه کنترل قیمت ها در بازار مسکن را دارد مقوله ای قابل ستایش است. اما سوال اینجاست که چگونه چنین قانونی از قابل اجرا و موثر بودن را با شرایط کشورمان مرتبط کنیم؟ چه تعداد معاملات مکرر با اهداف سفته بازی در کشور انجام می شود و چه تعداد از مشکلات این بازار ناشی از معاملات مکرر است؟
باقرپور با بیان اینکه اگر شرایط اقتصادی به گونه ای است که مردم از طریق معاملات مکرر سود کسب کنند، باید مالیات هم پرداخت کنند، گفت: وقتی تورم موجود بدون دلالت این معاملات وجود داشته باشد، یعنی اگر امروز ملکی را به قیمت 10 میلیارد تومان بخرید. بدون هیچ، اگر قیمت همان ملک بعد از مدتی 15 میلیارد تومان شد، از این موقعیت استفاده نکرده اید. چه مالیاتی برای این فرآیند اعمال می شود؟
بیشتر بدانید
وی با طرح این سوال که تعداد معاملات مکرر و وزن آنها در تورم بازار مسکن چقدر است؟ وی گفت: در حالی که مردم هنوز امکان خرید خانه برای مقاصد سرمایه گذاری را دارند، اما برای حفظ ارزش ملک خود این کار را انجام می دهند. بنابراین باید بپذیریم که بازار مسکن متاثر از پارامترهای کلان اقتصادی کشور است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های شهرسازی گفت: راهکارهایی مانند کاهش کمیسیون مشاوران املاک، تعیین قیمت در بازار مصالح ساختمانی و تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها راهکارهای چندان مناسبی برای کنترل و ساماندهی مسکن نیست. بازار. . اینکه گفته می شود با وضع این قانون سفته بازی در بازار مسکن برچیده می شود، با نتیجه نهایی همخوانی ندارد، اما احتمال شوک قیمتی را در همان ابتدا ایجاد می کند. این بدان معناست که بازار می تواند با استقبال از افزایش زودهنگام قیمت ها مراقب باشد تا در کوتاه مدت با پدیده جدید مواجه شود. شاید در آینده بار این هزینه بر دوش مصرف کننده بیفتد. بالاتر از همه، اوج نوسانات مسکن در مناطق ضعیف و آسیب پذیر شهری و برون شهری بسیار بیشتر از مناطق است.
وی یادآور شد: برای اینکه صندوق ها با اعمال مالیات های مکرر از سفته بازی به سمت تولید مسکن حرکت کنند، باید پیش از تصویب قانون، زیربنا، زیرساخت و فرهنگ سازی برای این کار ایجاد شود. زیرا برای یک متخصص املاک، فرار مالیاتی آسان تر از ساخت و ساز است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ساختمانی تهران با اشاره به رکود بازار مسکن گفت: کاهش حجم معاملات در این بخش موثر نخواهد بود. مسکن یک کالای مصرفی است. هیچکس انکار نخواهد کرد که رویکرد سرمایه داری به مسکن پیامدهای اقتصادی زیانباری دارد. اما برای جایگزینی که عطش سرمایه گذاری در ملک را به جای مسکن در محله ای دیگر برطرف کند، باید تمهیداتی اندیشیده شود. وقتی یک سوم جامعه مستاجر است، یعنی ابتدا باید نیازهای مصرفی بازار را تامین کند، سپس در صورت تداوم احتکار، دست بازار را کوتاه کنید.
بنابراین گزارش، در روزهای اخیر، دو فوریت لایحه مالیات بر درآمد حاصل از معاملات مکرر املاک و مستغلات به تصویب شورای دولت رسیده و در انتظار تصویب به عنوان قانون به شورای اسلامی است. بر اساس ماده 1 لایحه اولیه مالیات بر عملیات مکرر واحدهای مسکونی و زمین با کاربری مسکونی، هر شخص حقیقی یا حقوقی که پس از ابلاغ این قانون، واحد مسکونی یا زمینی را برای کاربری مسکونی به هر نحو تملک کند. در صورتی که نسبت به انتقال مالکیت به هر طریق به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در کمتر از یک سال، 60 درصد مازاد مبلغ مبیع را نسبت به خرید خود به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. این میزان در سال دوم به 40 درصد، در سال سوم 20 درصد، در سال چهارم به 10 درصد و در سال پنجم به 5 درصد کاهش می یابد.
انتهای پیام