سایر موضوعات

مالیات بر سرمایه واقعی، نه درآمد تورمی!

از این رو مرکز پژوهش های اتاق ایران این پیشنهاد را مطرح کرده است که جز در دوره کوتاه مدت که آثار سفته بازی قابل توجه است، مالیات بر عایدی سرمایه به معنای واقعی کلمه باید به نظم درآید. و نه مالیات بر درآمد حاصل از تورم. همچنین این مرکز تاکید کرد که برای از بین نرفتن مشروعیت نظام مالیاتی حتی به بهانه کنترل تورم، مالیاتی از تورم اخذ نشود.

اگر مالیات منطبق با مفهوم باشد و نرخ آن به ویژه در ابتدا بازدارنده نباشد، می توان بر اساس اصول اصلاح مالیاتی: فراگیر بودن پایه با نرخ پایین عمل کرد. یعنی به استثنای خانه و ماشین شخصی افراد، پس از تعدیل تورم، از کلیه دارایی های وی با نرخ ثابت و پایین مالیات مشمول مالیات می شود. این مشکل مقاومت مالیاتی را تا حد زیادی کاهش می دهد، آمادگی های لازم برای اجرای مالیات را کاهش می دهد و پیچیدگی های غیر ضروری طرح را کاهش می دهد.

همچنین، در اینجا مرکز به یک اشتباه ترکیبی اشاره کرد. زیرا به این ترتیب کسانی که پیشگام سفته بازی هستند قیمت ها را افزایش می دهند و در سطح عمومی قیمت ها را تغذیه می کنند، اما سایر مالکان بدون دخالت در این روند باید شش سال ملک خود را حفظ کنند تا دچار تورم نشوند.

بر این اساس مرکز تحقیقات اتاق ایران معتقد است که چنین تصمیماتی مشروعیت سازمان امور مالیاتی را به شدت خدشه دار می کند. طرفداران مالیات بر تورم معتقدند زمانی که فعالیت های سفته بازی سودآور باشد، تقاضای سفته بازی برای پول افزایش می یابد و منجر به خلق پول برای سفته بازان می شود که منجر به تورم می شود. با فرض صحت چنین گفته ای، مالیات بر درآمد تورمی در کوتاه مدت (دوره یک ساله) تقاضای سوداگرانه پول را کاهش می دهد، به طوری که هدف محقق می شود و نیازی به تمدید آن به دوره بیش از یک ساله نیست. . سال

همچنین از آنجایی که در سال های اخیر نوع تورم در ایران از نوع فشار هزینه بوده و نه از نوع فشار تقاضا، این دیدگاه قادر به تبیین مناسب تورم و راه حل پیشنهادی برای مالیات بر عایدی سرمایه بدون تورم نیست. نمی تواند مشکل تورم را حل کند کشور را باز کنید.

این مرکز در خصوص ماده 15 این طرح نیز نکاتی را مطرح کرد. بر اساس ماده 15 این طرح، در صورتی که مدت تملک دارایی هایی از قبیل املاک و وسایل نقلیه بیش از سه سال و کمتر از شش سال باشد، باید 50 درصد از «درآمد ناشی از تورم» مشمول مالیات شود و پس از آن. شش سال 100 درصد درآمد ناشی از تورم از سود سرمایه کسر می شود. این در حالی است که «تعدیل تورم» یکی از موضوعات مهمی است که در اکثر کشورهای اعمال کننده مالیات بر عایدی سرمایه به طور جدی مورد توجه قرار می گیرد، حتی در کشورهای توسعه یافته که در مواجهه با نرخ های پایین تورم و بر اساس تجربیات بین المللی انجام می دهند. اجتناب از مالیات تورم یک اصل اساسی است.

انتهای پیام

اما ماده 13 این طرح که شامل طیف وسیعی از معافیت ها و استثنائات در طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، مورد توجه مرکز تحقیقات اتاق ایران نیز قرار گرفت. این مرکز بر این باور است که حتی با فرض اینکه شرایط کلان اقتصادی برای تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه کاملاً مناسب باشد و تمامی مبانی اجرای آن قابل قبول باشد، زیرا مبانی اصولی در طراحی مالیات بر عایدی سرمایه رعایت نشده است. با طیفی از معافیت های ارائه شده در طرح (از معافیت همسر و فرزندان بالای 18 سال (تا 4 واحد) تا معافیت زمین کشاورزی و باغات علاوه بر حذف سهام) با تجربه بی سابقه ای مواجه هستیم. در کشورهایی که این پایه مالیاتی را اجرا می کنند و در عمل وصول مالیات را مستثنی می کند

در گزارش مرکز پژوهش های اتاق ایران آمده است: هدف از حذف سهام از شمول مالیات بر عایدی سرمایه، حمایت از بازار سرمایه است. اما باید در نظر داشت که این نوع سیاست‌گذاری بر دستیابی به اهداف برنامه تأثیر می‌گذارد، توزیع درآمد را به نفع سهامداران مخدوش می‌کند و با هدایت منابع به سمت بازار ثانویه منجر به تورم و بی‌ثباتی دارایی‌ها می‌شود. اثرات بر تخصیص منابع در این دسته با کاهش بازده دارایی ها، خروج منابع از بازار ثانویه املاک و سایر دارایی ها و ورود خوش بینانه آن به بازار ثانویه سهام، تقاضا برای تولید سایر دارایی ها (به ویژه املاک و مستغلات) ) کاهش می یابد. این کاهش تقاضای موثر (که یک اصل اساسی در علم اقتصاد است) باعث کاهش تولید ملک و تمامی حلقه های قبلی آن شده است که بیش از 200 صنعت مرتبط با این بخش از جمله فولاد، سیمان، کاشی، شیشه، درب را شامل می شود. ، پنجره ها و غیره راکد می شود. به این ترتیب صنایع فوق مازاد را تجربه خواهند کرد و چون در شرایط تحریم امکان صادرات برای آنها محدود است، شاهد کاهش تولید، افزایش بیکاری و متعاقب آن مشکلات در این صنایع خواهیم بود. از سوی دیگر، بسیاری از این صنایع که با کاهش تقاضای موثر مواجه هستند، متعلق به شرکت های سهامی عام هستند. بنابراین با کاهش تقاضای موثر برای محصولات خود، این شرکت ها دیگر نیازی به سرمایه گذاری در بازار ثانویه ندارند و سرمایه سرمایه گذاری نتیجه دیگری جز تورم دارایی نخواهد داشت.

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در تازه‌ترین گزارش خود، بخش‌هایی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس را بررسی کرد و از نمایندگان خواست تا قبل از تصویب نهایی، این عناصر را بررسی کنند.

به گزارش ای بی اس نیوز، مواد 12، 13 و 15 این طرح از جمله موادی است که مرکز پژوهش های اتاق ایران با انتقاد از آن خواستار بازگشت از صحن و اصلاح آن شد.

در تعریف پایه این مالیات، بر اساس ماده 12 این طرح، 4 نوع دارایی (اعم از مستغلات، وسایل نقلیه، طلا و غیره و ارز) مشمول مالیات بر عایدی سرمایه و عایدی سرمایه بورس اوراق بهادار است. از پایه مالیاتی مستثنی هستند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها این درآمد مشمول مالیات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا