absnews
(دان)
3- از سال 1396 و پس از معرفی ده ها هزار کانتینر از سوی ادارات کل بنادر به عنوان کالای تاریخ مصرف گذشته، تعداد زیادی اظهارنامه ترک قبل از سال 1399 توسط سازمان اموال تملیکی صادر شده است. با این حال تا زمانی که ارزش گذاری این کالاها صورت نگرفت، عملا اقدامی برای صادرات و فروش کالا صورت نگرفت. برای ارزیابی باید درخواست خط ارزیابی به انبار مربوطه ارسال شود که این فرآیند برای سازمان مالک نیز پرهزینه است و به همین دلیل در این زمان فرآیند ارزیابی بسیاری از کالاها منقضی شده یا تکمیل نشده و یا بیش از حد طولانی شده است. . اما پس از تفاهم نامه گمرک و املاک زمینی، سازمان بنادر نیز با تهیه خط انقضای کالاهای تاریخ مصرف گذشته همکاری خوبی را در حوزه لجستیک آغاز کرد.
برای روشن شدن موضوع، ابتدا باید چند فرض اساسی در مورد قوانین و مقررات اموال متروکه را بررسی کنیم. ابتدا لازم به ذکر است که پس از صدور قبض انبار در بندر، در صورت انقضای مهلت مجاز برای حضور کالا در انبارها و اماکن گمرکی، تشریفات اعلام ترک کالا انجام می شود. کالاهای وارداتی توسط سازمان اموال و گمرک انجام می شود، سپس کالا توسط سازمان اموال تحویل می شود و با دریافت و در نهایت فروش توسط این سازمان، منابع حاصل از آن طبق قانون تخصیص می یابد.
اما در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه نمونه هایی از اشکال در تعیین تکلیف اموال متروکه را شاهد بودیم. فیلمها و اخبار مختلفی پیرامون این موضوع منتشر شده است، اما هیچکدام از این اخبار به ماجرای اصلی و ماجرای روند طولانی تخصیص اقلامی مانند زیتون، برنج و حتی آمبولانس اشاره نکرده است.
4- ظاهرا سازمان اموال تملیکی تخریب اموال رسوبی را جزو تکالیف قانونی خود نمی داند.. شاید بودجه و اعتبارات این نهاد زیرمجموعه وزارت اقتصاد نیز متاثر از این سوال بوده است. جالب اینجاست که در مورد محموله سرم رسوب گمرک تهران، محموله در نهایت در محدوده گمرک معدوم شد و نه در انبارهای سازمان اموال تملیکی. البته باید سازوکار مشخصی برای دارایی های متروکه تعریف شود که عملاً دستگاه های مسئول مانند ستاد اجرایی یا سازمان زمین به دلیل بار مالی اضافی تمایلی به حذف آن ندارند.
بار | تاریخ ورود به انبارهای بندری | تعیین کنید | توضیحات |
برنج تایلندی | 1393 | همچنین باید تاکید کرد فرآیند ارزش گذاری این کالاهای وارداتی رها شده توسط گمرک برای دریافت حقوق ورودی قبل از فروش انجام می شود. همچنین برای کالاهای صادراتی به دلیل معافیت از عوارض گمرکی، عملاً فرآیند رسمی شدن اظهارنامه ترک کالا انجام نمی شود. با توجه به نقل و انتقال این کالاها، صاحب کالا و انبار مربوطه می تواند بدون تشریفات گمرکی، کالا را از گمرک خارج و به مقصد کشور خارج کند. آمبولانس 1- ادارات کل بنادر کشور و مناطق ویژه اقتصادی قبل از سال 1396 آنها قوانین خاص خود را برای آوردن کالاهای متروکه از گمرک داشتند. دقیقاً همان قوانین (که بعضاً با مفاد ماده 3 و حداکثر 5 ماه مندرج در قانون گمرک متفاوت بود) اعمال می شد. و کالاهای وارداتی را وارد بنادر و گمرک نشده معرفی کند که منجر به تهیه لیست ده ها هزار کانتینر کالا در بندر شد. اطلاعیه حذف شده هفت روز پس از اعلام بندر شهید رجایی اعلام شد. | به دلیل اختلاف مالی بین صاحب کالا و صادرکننده عمانی اقدامی برای ترخیص صورت نگرفت. در نهایت علیرغم صدور اعلامیه انصراف، کالاها عملا فاسد و تاریخ مصرف گذشته شده و هیچ اقدامی برای امحای آن انجام نمی شود. |
کنسرو زیتون | 1390 | تنظیم نهایی اعلامیه منسوخ در سال 1392 | محموله غیرمجاز – علیرغم انجام تشریفات متروکه، علیرغم اطلاعیه قبلی، کالا از بندر شهید رجایی توسط ستاد اجرایی خارج نشد. |
در هر صورت بررسی ها نشان می دهد که از مجموع 80 هزار کانتینر تاریخ مصرف گذشته ارائه شده به گمرک شهید رجایی طی 4 سال گذشته، در یک عملیات 24 ساعته سال قبل، بیش از 70 هزار کانتینر کالا ساماندهی شده است. یعنی یا اظهارنامه انصراف آنها توسط گمرک صادر شده است یا صاحب کالا با پیگیری های انجام شده کالای آنها را ترخیص کرده است. البته لازم به ذکر است که گمرک شهید رجایی قطب اصلی تجارت خارجی کشور بوده و اکثر کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیت کشور توسط این گمرک انجام می شود. در همین حال، وظیفه یک دهه سازماندهی ده ها هزار کانتینر تاریخ مصرف گذشته در بنادر نیز به عنوان یک اقدام عملیاتی مهم تلقی می شود. با وجود تمام تلاش های صورت گرفته توسط دستگاه های مختلف دولتی برای ساماندهی موضوع ترخیص کالا از گمرک و کاهش ماندگاری کالا در گمرکات، در حال حاضر شاهد کاهش چشمگیر کالاهای رسوبی در گمرکات کشور هستیم. اما در دی ماه امسال وزیر اقتصاد خواستار تشکیل تیم واکنش سریع برای تعیین تکلیف نهایی ته نشینی کالا در گمرک شد که رصد آن نشان می دهد اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است. اقدامات شبانه روزی برای ساماندهی اعلام ترک ۷۰ هزار کانتینر کالا به طور کلی موضوع واریز کالا پس از تشدید دور جدید تحریم های اقتصادی به یکی از موضوعات مهم در اقتصاد کشور تبدیل شده است و از سال 1398 تلاش های ویژه ای بین سازمان های دولتی و سازمان های مردم نهاد برای ساماندهی فوری صورت گرفته است. ترخیص کالا این در حالی است که تنها در سال 96 اخبار منتشر نشدن بیش از 10000 کانتینر محموله حاکی از احتمال چالش بزرگ تجارت خارجی کشور بود. اما ابعاد مختلف موضوع رسوب گذاری کالاها به ویژه کالاهای اساسی منجر به انتشار دستور مؤکد شورای عالی امنیت ملی مبنی بر لزوم تعیین تکلیف کالاهای وارداتی در گمرکات حداکثر ظرف مدت دو ماه شد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، هفته گذشته همزمان با بازدید رئیس قوه قضائیه از بندر شهید رجایی، خبر وضعیت عجیب برخی کالاها در انبارهای این بندر مهم به گوش رسید. کشور منعکس شد. فیلم های مربوط به عدم ترخیص یا انتقال کالاهایی مانند زیتون، برنج و …. به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و ظاهراً یک ناهماهنگی سنتی بین سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان گمرک و کالای ایران طی یکی دو دهه است. دومی باعث اختلال در چیدمان هزاران کانتینر بار شد. 2- بر اساس تفاهم نامه گمرک ایران و سازمان سهامی عام، در اواسط سال 1399 روند انجام تشریفات متروکه تغییر کرد. پیش از این مدیر املاک هر استان رسا کالا را متروکه اعلام می کرد و گمرک مسئولیت ارزیابی کالا را برای دریافت عوارض دولتی پس از فروش توسط اموال بر عهده داشت. پس از آن بود که با افزایش زیاد حجم محموله های متروکه شناسایی شده توسط سازمان بنادر، سازمان مالکیت به دلیل ماهیت زیرک و کوچکتر خود با چالش جدی مواجه شد که پیش از این با حداکثر 400 کانتینر کالای متروکه در هر روز برخورد می کرد. سال تشریفات اعلام ترک خدمت را به عهده گرفت. این در حالی است که واگذاری این وظیفه طاقت فرسا به گمرکات اجرایی از جمله گمرک شهید رجایی، این سامانه را با چالش جدی و فوری مواجه کرده است. جولای 2016 تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز |