سایر موضوعات

ماجرای تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان از زبان معاون رئیس جمهور


این موضوع در گفتگو با آنا مطرح شد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور می گوید: ریشه مشکل در روند پرداخت حقوق معلمان به حذف 30 بند از لایحه قیمت گذاری معلمان توسط نمایندگان مجلس برمی گردد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی روز سه شنبه 24 فروردین ماه مجلس در جریان قرائت گزارش کمیسیون بررسی علل و عوامل تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان در اسفند ماه 1401 که مطابق با اجرای ماده 107 قانون آیین نامه داخلی شورای اسلامی بود، گفت:

** مقصران اصلی این مشکل از دیدگاه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری عبارتند از:

1. سازمان برنامه و بودجه کشور به ویژه معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان به دلیل عملکرد غیرمسئولانه و عدم توجه به خسارات ناشی از تاخیر در اجرای قانون و عدم رعایت آن. درک نقش تعیین کننده معلمان در کشور.

2. سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل نگارش نادرست آیین نامه اجرایی قانون که منجر به انحراف از رسالت اصلی قانون و ربط آن به امور مالی و همچنین تاخیر در اجرای رتبه بندی شده است.

3. ستاد وزارت آموزش و پرورش به دلیل اشتباه در محاسبه کسر حقوق معلمان اسفندماه

** گزارش کمیسیون آموزش مجلس با گزارش معاون اول رئیس جمهور مخالف است

به عبارت دیگر کمیسیون آموزش مجلس تقصیر عدم پرداخت حقوق معلمان در اسفند 1300 را به 3 دستگاه سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و ستاد وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد.

در گزارش کمیسیون آموزش مجلس بارها از سازمان برنامه و بودجه به عنوان مقصر اصلی تاخیر در پرداخت حقوق معلمان در اسفند 1300 و بی توجهی وزارت آموزش و پرورش یاد شده است و آموزش و پرورش به حداقل رسیده است. . به عنوان مقصر اصلی

این اتفاق باعث شد سازمان برنامه و بودجه از علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به کمیسیون نظارت بر عملکرد مجلس شورای اسلامی شکایت کند.

در این میان ذکر سازمان اداری و سودمندی کشور توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گزارش نهایی تحقیق و تفحص از تاخیر در پرداخت حقوق معلمان نیز تعجب برخی کارشناسان را برانگیخت.

**معاون رئیس جمهور: اصل موضوع رتبه بندی معلمان نیروی انتظامی جای دیگری بود

در همین رابطه میشم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و تاسیساتی کشور در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: منطق عقل و عدالت ایجاب می کرد که از ما (سازمان اداری و استخدامی کشور) دعوت به عمل آید تا اعلام کنیم. نکات ما در این زمینه وگرنه در این زمینه هم امتیاز داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ریشه اصلی این مشکل عمدتاً در 30 تغییری بود که نمایندگان در بررسی این لایحه در لایحه طبقه بندی فرهنگیان ایجاد کردند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: این تغییرات اجرای قانون رتبه بندی معلمان را با مشکل مواجه کرده است. علیرغم اینکه همکاران ما در آموزش و پرورش و مجریان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی سعی کردند از تصویب این تغییرات جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: این لایحه توسط دولت قبل تهیه شده بود که طبق آن باید ظرف مدت 3 سال طبقه بندی فرهنگیان انجام می شد اما این ماده حذف شد و فشار زیادی به همکاران آموزش و پرورش ما وارد کرد که در عمل این قانون را اجرا کرده اند. . دشوار شده است

به گفته معاون رئیس جمهور، ریشه مشکلات در جای دیگری بود. خود اعضا از این مشکل آگاه هستند.

**هیچ سازمانی بدون موافقت دستگاه اداری و استخدامی مجاز به جذب نیرو نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای اولین بار است که در قانون مالی سالانه مجوزی برای جذب دستگاه ها از سازمان اداری و استخدامی وجود دارد؟ وی گفت: این مشکل در سال های گذشته نیز وجود داشت.

لطیفی ادامه داد: این مراجع در سال های اخیر منوط به تایید سازمان های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور بوده است.

تصریح می‌کند: بر اساس سند برنامه‌ریزی منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی، نیاز دستگاه‌ها را از نظر تشکیلات اداری و استخدامی برآورد می‌کنیم. اگر در یک دستگاه نیروی اضافی وجود داشت به سایر یراق آلات اشاره می کنیم تا بتوانیم از عهده ظرفیت نیروی کار وسایل اجرایی برآییم.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا