دوشنبه , ۵ خرداد ۱۴۰۴
نامه نگاری جمعی از خبرنگاران با رئیس جمهور؛  افزایش عوارض بحران مسکن را تشدید کرد - اخبار راه و مسکن - اخبار اقتصادی تسنیم

ماجرای افزایش مالیات سیگار و حمایتی که باید از تولید داخل بشود- اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

ستاد مبارزه با قاچاق با تاکید بر اثر افزایش نرخ مالیات سیگار، بر شدت گرفتن رونق قاچاق تاکید دارد و مخالف مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس است. البته باید در نظر داشت که اگر تنها راه مبارزه با قاچاق را تعدیل نرخ مالیات ببینیم از هیچ محصول تولید داخلی نمیتوان حمایت کرد. در کنار منطقی نگه داشتن تعرفه ها باید اقدامات کلیدی دیگر از جمله شدت نظارت بر مبادی ورودی کالا را جدی تر گرفت. همچنان که بنا بر آمار خود ستاد مبارزه با قاچاق کالا 60 درصد از قاچاق سیگار از مبادی ورودی رسمی در حال انجام است.

شرکت های خارجی 70 درصد سهم بازار داخلی را در اختیار داشته و تامین می کنند (45 میلیارد نخ تولید) در صورتی که شرکت های ایرانی کمتر از 12 میلیارد نخ تولید دارند.

افزایش مالیات سیگار این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. ماجرا از جایی شروع شد که دولت پیشنهاد افزایش مالیات نخی سیگار را در لایجه بودجه به مجلس داد؛ اما مشکل کجا بود؟ درصد افزایش مالیات سیگار داخلی به نسبت بسیار زیادتر از مالیات بر سیگار داخلی با نشان خارجی وضع شده بود و به همین دلیل کمیسیون تلفیق، مالیات نخی سیگار داخلی با نشان خارجی را افزایش داد.

absnews

از طرف دیگر به نظر می رسد حتی همین مالیات مصوب بودجه 1401 کشور هم منطقی و عادلانه نیست. پیشنهادی که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید دارند درصدی شدن نرخ مالیات بر اساس قیمت آن است. به طوری که مصرف سیگارِ گران‌تر و لوکس با پرداخت مالیات بیشتری باید همراه باشد.

در پایان پاسخ به این سوال بسیار اساسی است که چرا شرکت های خارجی 70 درصد از سهم بازار داخلی ما را تصاحب کرده اند و چه کسانی از این شرکت ها حمایت می کنند؟

باید دقت کرد که همین افزایش دوباره هم هنوز ناعادلانه و به ضرر تولید داخلی است، چرا که اثر نهایی روی قیمت هر نخ سیگار تولید داخل به مراتب بیشتر از افزایش قیمت سیگار داخلی با نشان خارجی خواهد بود. یعنی مصرف کننده نهایی با افزایش 2.5 برابری سیگار داخلی و افزایش 1.5 برابری تولید سیگار با نشان خارجی روبرو خواهد بود و این فضای رقابت را برای محصولات داخلی سخت تر خواهد کرد.

عدم تناسب نرخ عوارض تصویب شده در قانون بودجه سال 1400 برای نشان داخلی و نشان بین المللی نسبت به سهم شرکتهای تولیدکننده از بازار مصرف سیگار کشور با وجود تفاوت قیمتی عوارض، به دلیل بازه قیمتی بالای شرکتهای فعال، بیشترین سود از این روش اخذ مالیات، نصیب شرکت های خارجی می گردد.

عملاً تولید کننده با نشان داخلی 13 درصد از قیمت محصول خود را به عنوان عوارض پرداخت می کند، درحالیکه تولیدکننده با نشان خارجی، صرفاً 6 درصد از قیمت محصول خود را به عنوان عوارض پرداخت می کند.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *