سایر موضوعات

لیست سیاه 300 نفر به اتهام پولشویی – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

خانی تاکید کرد: تا زمانی که پشتوانه مالی مفسدان خشک نشده باشد و اموالشان را از آنها نگیریم، نه قاچاق مواد مخدر، نه قاچاق کالا و ارز، نه فساد و …. جمع آوری نخواهد شد.

وی ادامه داد: زیرساخت های نرم افزاری این شفافیت اقتصادی در حال آماده سازی است و تعاملات بین دستگاهی آن در حال برنامه ریزی است تا بتوانیم زیرساخت نرم افزاری کاملی با رویکرد هوشمندسازی شفاف و البته اقتصادی داشته باشیم. این بانک اطلاعاتی امکان کشف پولشویی و مفاسد اقتصادی را با هزینه کمتری فراهم می کند.

رئیس مرکز اطلاعات مالی با اشاره به اینکه این مرکز قبل از دولت سیزدهم تقریبا تعطیل شده بود و بسیاری از ظرفیت های قانونی آن مسکوت ماند و فعال نشد، افزود: در این مدت تلاش شد تا مرکز و توانمندی های آن فعال شود. و البته خود این فعالیت ها پیام مثبت و پیام مثبتی را در داخل و خارج از کشور خواهد داد که عزم دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای مبارزه با فساد جدی است.

خانی با تاکید بر اینکه اکنون مبارزه با پولشویی و مبارزه با فساد به عنوان یک بحث ملی مطرح می شود که برای آن باید تقسیم کار ملی داشته باشیم، افزود: ما در وزارت اقتصاد به دنبال این هستیم که بحث را از مرکز شروع کنیم. گزارشگری مالی و وزارت اقتصاد را به سطح دولت و کشور برسانند و هر نهادی بر حسب وظایف خود نقشی ایفا کند.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم ایجاد بانک مشکوک به پولشویی گفت: در 5 ماه گذشته فهرستی 300 نفره ایجاد کردیم و به تمام بانک ها، بورس ها، بیمه ها و … اعلام کردیم. که این افراد افرادی هستند که سابقه خوبی ندارند و به دلیل اینکه مستعد پولشویی هستند.

رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور گفت: برگ برنده ای که امروز در دست وزیر اقتصاد است و تلاش می کند مرکز اطلاعات مالی دیگری ایجاد کند، فعال سازی ظرفیت های ملی کشور و به تبع آن با فعال شدن ظرفیت های بین المللی که هم در داخل و هم در خارج از کشور داریم، کشور حداکثر می تواند تعاملات، تقسیم کار و هماهنگی داشته باشد.

رئیس مرکز اطلاعات مالی افزود: نوع ورود مرکز اطلاعات مالی و مرجع قضایی تاکنون به صورت پستی بوده است یعنی ورود پس از حادثه صورت گرفته است. حالا بیایید به اندازه گیری های “قبلی” برویم. اصلا اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز اطلاعات مالی، برنامه ریزی و تعریف برنامه عملیاتی دستگاه ها را از دیگر اقداماتی دانست که در دست اقدام داریم، ادامه داد: امیدواریم تا پایان امسال زیرساخت ها را تحویل دهیم و مبارزه جدی با شبکه های پولشویی را آغاز کنیم. و نه فقط پولشویان در سال آینده.

رئیس مرکز اطلاعات مالی درباره برگزاری کارگاه های آموزشی توضیح داد: برای مبارزه با پولشویی باید داده های خود را در کشور به روز کنیم و به همین دلیل از اساتید خارجی دعوت می کنیم تا اطلاعات کارکنان خود را در این زمینه به روز کنند. . استانداردهای مبارزه با پولشویی

وی همچنین گفت: علاوه بر این موارد در بحث رگولاتوری نیز اقداماتی انجام شده است، زیرا برخی از مقررات ما هنوز در قانون وضع نشده است، دستورالعمل ها و آیین نامه ها باید نوشته شود که هنوز انجام نشده است.

رئیس مرکز اطلاعات مالی افزود: پس از آن با گروه ویژه منطقه اوراسیا مذاکراتی را آغاز کردیم تا از آنها کمک فنی بگیریم، اما خودمان می توانیم برخی کشورها را در این زمینه آموزش دهیم، به عنوان مثال می توان به کشورهایی مانند قزاقستان اشاره کرد. .

وی تاکید کرد: مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسو باعث می شود که آنها در مجامع بین المللی علیه کشورمان موضع نگیرند و اگر در جایی گزارش کذب منتشر شود، آن را به چالش می کشند.

وی بیان کرد: آنچه امروز در مرکز اطلاعات مالی پیگیری می شود شناسایی منابع تامین مالی این مفاسد است که پول و کالای خود را صرف قاچاق مواد مخدر و سایر مفاسد می کنند.

وی در خصوص برنامه زمان بندی کارگاه ها یادآور شد: برای دوره اول از دو نفر از اساتید دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد دعوت کردیم که برای آذرماه سال جاری اعلام آمادگی کردند و در صورت عدم مشکل، برگزار می شود. همان ماه

رئیس مرکز اطلاعات مالی همچنین اقدامات انجام شده در آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مبارزه با پولشویی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با سازمان های استاندارد بین المللی همکاری دارد و در نظر داریم آموزش های لازم را با استانداردهای بین المللی تقویت کنیم.

وی همچنین تهیه سند ملی ارزیابی ریسک مبارزه با پولشویی را از وظایف مهم این مرکز و وزارت اقتصاد دانست و افزود: در حال حاضر در حال بررسی آسیب پذیری های کشور در حوزه مبارزه با پولشویی هستیم.

absnews

رئیس مرکز اطلاعات مالی تاکید کرد: در داخل بر تقویت بانک اطلاعاتی فعالیت‌های اقتصادی تمرکز داریم تا بتوانیم بر جریان‌های مالی فعالان اقتصادی به‌ویژه کسانی که مشکوک به مبادلات نامشخص یا معاملات مشکوک یا غیرمشخص هستند نظارت کامل داشته باشیم. معاملات شفاف .

وی افزود: پولشویی به هر نوع معامله یا فعالیت اقتصادی مشکوک اطلاق می شود که منشأ مجرمانه داشته باشد مانند فرار مالیاتی، سرقت یا اختفای عواید حاصل از جرم و تامین مالی تروریسم نیز با تروریسم مرتبط است مانند قتل، مواد مخدر. و این شامل قاچاق اسلحه و غیره می شود که اتفاقا کشور ما همیشه در این زمینه آسیب دیده است و باید روی این موضوع کار کنیم.

وی لزوم اعمال اقدامات قبلی را با استقرار بانک های اطلاعاتی و سامانه های هوشمند برشمرد و گفت: از این طریق می توان رفتارها را بررسی، آزمایش و رصد کرد و هر زمان که به مورد مشکوکی برخورد کردیم از منجر به پولشویی و پولشویی جلوگیری کنیم. فساد اقتصادی یا فرار مالیاتی و غیره

وی تصریح کرد: در حال فعال سازی ظرفیت های قانونی برای این امر هستیم و این پیام به خارج از کشور ارسال می شود که ایران گام های مهم و اساسی در مبارزه با پولشویی برمی دارد و در صورت عدم آمادگی، کنوانسیون های خاصی را می پذیرد. چرا که در پشت آن سهام سیاسی وجود دارد، اما ایران در زمینه تخصصی و فنی پیشرفت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم علم خود را به روز کنیم و در منطقه و مسائل آموزشی فعالتر باشیم، افزود: هدف اصلی این است که ایران در مبارزه با پولشویی در داخل و خارج از کشور فعالتر باشد. با اغراق در این زمینه می توان گفت که چنین چیزی صحت ندارد و عقل حکم می کند که اعمال خود را توضیح دهیم.

رئیس مرکز اطلاعات مالی همچنین درباره درخواست کشورها توضیح داد: این درخواست ها هم مربوط به پولشویی است و هم به تامین مالی تروریسم.

خانی افزود: رویکرد ما این است که به سرعت فضای داخلی را ساماندهی کنیم و عقب ماندگی ها را پر کنیم، سپس بر اتحاد دو یا چند جانبه با کشورهای همسو تمرکز کنیم.

معاون وزیر اقتصاد، تعامل با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه و همسو را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با پولشویی عنوان کرد و افزود: در این زمینه تلاش کرده ایم که ایران را به سمت خودسوزی حرکت نکند. انزوا و خواسته های این کشورها به ویژه کشورهایی که همسایگان خود مانند چین، روسیه، پاکستان و غیره را بی پاسخ نگذاشته ایم.

خانی تصریح کرد: در حال حاضر اکتشافاتی که اتفاق می‌افتد اغلب «آخرین» است، یعنی یک اتفاقی می‌افتد و بعد یک مرجع خاص کشف می‌کند یا از دستگاهی گزارشی می‌آید که چنین اتفاقی تولید می‌شود.

خانی در خصوص میزان همکاری و هماهنگی دستگاه ها برای اقدامات قبلی گفت: دستگاه ها سه دسته هستند که یک دسته را شامل می شود یعنی باید استانداردهای ابلاغی را رعایت کنند و اکنون دستگاه به دستگاه توجیه می کنیم. زیرا بسیاری از این دستگاه های تحت پوشش دارای ضمانت نیستند.

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، هادی خانی با اشاره به اجرای اقدامات میدانی در خصوص مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در دولت سیزدهم، اظهار داشت: قطعاً شفافیتی که در داخل کشور ایجاد می کنیم و … در نتیجه گزارش هایی که می تواند به مجامع در سطح بین المللی یا حداقل به کشورهای همسو ارسال شود، قطعاً در تصمیمات این مجامع بی تأثیر نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا