یزدی با بیان اینکه سه سوال قضات و کارکنان، وکلا و کارشناسان و تمدید رسیدگی در دستگاه قضایی را نیز پیگیری کردیم، گفت: بر این اساس اولویت ها مشخص شده است. برنامه ها مقیاس پذیر هستند تا قابل ارزیابی باشند. بسیاری از کمیته های ابرقدرت در تسریع این روند موثر هستند و ما پیگیر این موضوع هستیم.
وی افزود: اکنون می خواهید تغییری ایجاد کنید، سال ها طول کشید تا یک لایحه تنظیم شود 49 پیش نویس شود و با خوشحالی در مجلس تصویب شود. بر اساس این قانون، نهادهای اطلاعاتی و نظارتی موظف بودند در صورت شناسایی دارایی های غیرقانونی به دادستان و دادستان کل به استان ها اطلاع دهند.
بازرس ویژه نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: مقام معظم رهبری بر اجرای کامل نظام های کسب و کار تاکید دارند. این امر بسیار مهم است زیرا کلیه فرآیندهای صادرات و واردات در این سیستم ها گنجانده خواهد شد.امید است این موضوع در اوایل سال جاری باشد. 1401 کاملا عملیاتی باشد. موضوع دیگر اجرای کامل قانون جامع مالیاتی است. حجم فرار مالیاتی در کشور زیاد است که نتیجه ساختار فاسد سازمان امور مالیاتی است. در حال حاضر وزارت اقتصاد اقدامات بسیار خوبی را در این زمینه آغاز کرده است.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از سوت زدن و مبارزه با فساد می شود باید توجه داشت که همه این موارد در بحث امر به معروف و نهی از منکر گنجانده شده است و اگر به این سوال توجه کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می شود. سوزاندن قابل مدیریت است، البته گزارش های مختلفی دریافت می کنیم و با مراجعه به آن با مسائلی مانند تسویه حساب شخصی مواجه می شویم اما اگر در این زمینه ساماندهی شود قابل استناد است.
دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست جمهوری با اشاره به اولویت های مبارزه با مفاسد مرتبط با مجلس شورای اسلامی، گفت: حدود چهار مورد در داخل قوه مقننه شناسایی شده است. برخی از قوانین به طور کلی مشکل ساز هستند و نمایندگان به جای رویکرد ملی، رویکرد منطقه ای دارند. بیش از نیمی از کالاهای قاچاق از منابع رسمی و به دلیل معافیت هایی است که اعطا شده است. عدم دخالت در امور اجرایی، عدم دخالت در عزل و نصب مدیران و شفافیت آراء نمایندگان از دیگر مواردی است که مورد توجه قانونگذار است.
وی با بیان اینکه یک بعد شفافیت مربوط به بانک ها است، گفت: باید با تخلفات بانک ها مقابله شود و این موضوع جدی گرفته شود. دولت نظارت بر بانک ها را آغاز کرده و جلسات آن برگزار شده است. کار در این زمینه خوب پیش می رود و باید روی آن حساس باشیم.
وی با تایید اینکه اولین اصل این اصول شفافیت است، گفت: در راستای اجرای این اصول اقداماتی از جمله اخذ میانگین درآمد کلیه کارکنان و کارکنان دولت در دستور کار قرار گرفته است. در قانون انتشار آزاد اطلاعات، همه دستگاه ها و وزارتخانه ها موظفند کلیه اسناد مالی را در سامانه های خود منتشر کنند. با وزرا مکاتبه کردیم اما برخی از دستگاه ها پاسخی ندادند به همین دلیل به وزارت اقتصاد توصیه شد اطلاعات این دستگاه ها را منتشر کند.
دهقان ادامه داد: این قانون تنها در صورت هماهنگی دادستان های استان با نهادهای نظارتی اجرا می شود. اکنون گفته می شود که بیش از 80 درصد تولید نقدینگی کشور به بانک ها گره خورده که باعث تورم می شود. در نتیجه، بخشی از خلق پول نیز به دولتها وابسته است 650 هزار میلیارد تومان بدهی عمومی به بانک مرکزی است
درویشیان، بازرس ویژه رئیس جمهور که وظیفه نظارت بر اجرای اصول دوازده گانه ابلاغی رئیس جمهور را بر عهده دارد، گفت: یکی از کنترل های لازم و مؤثر، کنترل مردمی است. در آموزه های دینی و مشروطه، امر به معروف و نهی از منکر را در رابطه با نخبگان و مردم با حکومت می بینیم. اصول دوازده گانه ای که رئیس جمهور در ابتدای دولت اعلام کرد در همین راستا است.
تشکیل لیست سیاه مدیران و بدهکاران بانکی در دولت سیزدهم
لزوم تغییر رویکرد منطقه ای برخی نمایندگان/ شفافیت نمایندگان یکی از چهار اولویت مبارزه با فساد در مجلس است.
او گفت: «به طور طبیعی فساد بیشتر در قوه مجریه اتفاق می افتد. گلوگاه های فساد در کشور را شناسایی کرده ایم و در حال حاضر پیگیر رفع این بسترها هستیم که بخشی از آن مربوط به قوانین، مقررات و فرآیندها است. ماموریت های گسترده ای به ما سپرده شده است و اجرای آن بدون همکاری و مشارکت همه دست اندرکاران مبارزه با فساد محقق نمی شود. امیدواریم برای تحقق عدالت با همه همکاری کنیم.
وی گفت: متأسفانه صدای عده ای را بلند می کنیم که می خواهند در فضای اقتصادی با فردی برخورد کنند. در رقابت های اقتصادی افراد سالم پشت مفسدان هستند بنابراین قطعاً به دنبال حمایت از افراد سالم برای سلامت اقتصادی کشور هستیم اما در این زمینه قانونی نداریم.
درویسیان ادامه داد: یکی از اولین اقداماتی که برای کنترل بانک ها انجام دادیم، جلوگیری از پرداخت سود بیشتر بانک ها بود. برخی بانک ها بخشی از تسهیلات را قفل می کنند و سودی به آن تعلق نمی گیرد و وام گیرنده باید سود کامل وام را بپردازد. این خلاف قانون است که جلوی آن گرفته خواهد شد.
معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات کشور این است که مسئولان فریب سودجویان را می خورند و حرف دیگران را مطالعه و باور نمی کنند. فضای کشور تغییر می کند. ما رئیس جمهوری داریم که به شفافیت و عدالت اعتقاد دارد و از آن استقبال می کند. زمان کارهایی که باید بکنیم به پایان رسیده است، امروز باید بگوییم چه کرده ایم.
جزئیات اولویت بندی 16 چالش بزرگ مبارزه با فساد/ هر سال دو پرونده را حل می کنیم
وی افزود: موضوع دیگری که مورد توجه قرار گرفته بحث تعارض منافع است. گاهی ساختارها به گونه ای است که تضاد منافع ایجاد می کند. بر اساس اختیاراتی که به ما داده شده، می توان در مورد تعارض منافع و اصول دوازده گانه دیگر تصمیم گیری کرد و به آن رسیدگی می کنیم.
محمدرضا یزدی دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست جمهوری در خصوص مبارزه با فساد و اقدامات دولت در ماه های اخیر گفت: آنچه امروز با آن مواجه هستیم، قوانین زیادی است که برای مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد. «در این زمینه دوستانی در قوای سه گانه هستند که برای تجمیع قوانین و رفع خلأها روی این موضوع کار می کنند، گاهی اوقات کسانی که باعث فساد می شوند از خلاءهای قانونی استفاده می کنند.
absnews
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص اجرای هر 49 قانون اساسی می گوید: بر اساس این اصل، دولت موظف است عواید مال نامشروع را دریافت و به بیت المال یا به صاحب حق منتقل کند. در سال 63 تغییری در مجلس ایجاد شد که به موجب آن اصل 49 قبل از انقلاب محدود به عده ای خاص بود که ظلم به قانون اساسی و مردم بود.
دبیر ستاد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز برای شناسایی همه بدهکاران بانکی و همه کسانی که در اعطای وام به آنها مشارکت داشته اند، اقدام می کنیم و آنها را در لیست سیاه قرار می دهیم. این کار در موضوعات مختلف انجام خواهد شد.
نتیجه آن فقر عمیق و شکاف طبقاتی در جامعه است. با وجود همه نیروها و بالا رفتن سطح زندگی، این مشکلات همچنان وجود دارد. اگر اصل 49 اجرا بخشی از مشکل را حل می کند. این قانون دو سال است که تصویب شده اما همانطور که گفته شد اجرایی نشده است. اخیرا دستور اجرای این قانون توسط رئیس قوه قضاییه صادر شده و قرار است به زودی جلسات وی برگزار شود.
شناسایی گلوگاه های فساد و آغاز روند تغییر در بستر قانونی فساد
وی افزود: متأسفانه هیچ فسادی در احساس مردم وجود ندارد، بله، فساد در برخی نهادها نهادینه شده است، اما کمتر از آن چیزی است که امروز مردم احساس می کنند. هنگام مبارزه با فساد، باید به پیوست رسانه ای آن نیز توجه داشته باشیم. ما نباید به سمتی برویم که درک فساد در جامعه را تشویق کند. باید با فساد مبارزه کرد و صحبت در مورد آن کافی نیست. یکی از حامیان جدی دولت رسیدگی به کارمندان دولت است تا دچار فساد نشوند و کوچکترین نشانه فسادی که به گوش هرکسی رسیده است باید تا حد امکان گوش فرا داد.
وی افزود: در بحث دولت بحث شفافیت و دولت الکترونیک در اولویت قرار گرفته است، بحث شفافیت می تواند جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرد، اگر اطلاعات مردم شفاف و شفاف باشد مردم جرات رشوه دادن را ندارند، البته برخی هم هستند. مردم به بهانه های مختلف مقاومت می کنند که باید حل شود مالیات، نفت، بانک (جلوگیری از فساد و دعاوی گذشته)، دارو و تجهیزات پزشکی، احتکار (تشکیل میز زمین یکجا) و سیستم اداری از جمله موارد دولت است. سایر اولویت ها
وی معتقد است: باید به گونه ای عمل کنیم که مردم تغییرات را ببینند وگرنه مردم این تصور را خواهند داشت که در این دولت هیچ اتفاقی نمی افتد. در این زمینه هر شش ماه یکبار گزارش ارائه خواهیم کرد. ما همه چیز، از جمله فساد خرد و فساد شبکه را ردیابی خواهیم کرد. بحث فرهنگ سازی بسیار جدی است. اگر مردم ببینند که می توانند موثر باشند و متولیان امر بدانند که زیر تیغ مردم هستند، اتفاقات خوبی در کشور می افتد.
قاضی، وکلا و تعلل سه اولویت در مبارزه با فساد در سیستم قضایی است
یزدی ادامه داد: «مسائل فساد زیادی در کشور وجود دارد، اما برخی از آنها کنار گذاشته شده و برخی به صورت عمیق مورد توجه قرار نگرفته است. از ابتدای دولت تقریبا 16 مشکل بزرگ فساد است. در اولویت بندی آمده است که دولت در دوره چهار ساله خود اقدامات خاصی را برای حل و فصل کامل دو مورد فساد در هر سال انجام خواهد داد. ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و به موضوع فساد در همه قوا خواهیم پرداخت.