راهکاری که می تواند در کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر ترانزیت داشته باشد، مناسب سازی پایانه های اصلی کشور برای ترانزیت کالا است. در این راستا لازم است علاوه بر خطوط موجود ترمینال، قسمت ویژه ای برای ترانزیت کالا ایجاد شود که برای ارزیابی کالا و اسناد تعبیه شده باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، یکی از مهم ترین دلایل عدم اقبال تجار و باربران خارجی به کریدورهای ترانزیتی ایران، پیچیدگی مراحل اداری و اتلاف قابل توجه زمان در جاده ها است. ایران. بیشتر این مشکلات در پایانه های مرزی زمینی و دریایی کشور متمرکز شده و ایران را در رتبه 64 در فهرست جهانی لجستیک بانک جهانی قرار داده است. با توجه به این مشکلات، ایران با وجود موقعیت ممتاز جغرافیایی، سهم کمی در ترانزیت کالاهای بین المللی دارد. در حال حاضر بیشتر ترانزیت ایران به کشورهای همسایه محدود می شود نه تجارت بین قاره ای.
در شرایطی که سایر کشورهای منطقه از بازار راهبردی و پر رونق ترانزیتی آگاه هستند و در رقابت تنگاتنگ سعی در جذب جریان های ترانزیتی به مسیرهای ترانزیتی خود دارند، نیاز است ایران در حفظ و بهبود حمل و نقل و ترانزیت خود هوشیار باشد. بازار.
مهمترین اقدام در این زمینه جلوگیری از تشریفات ترانزیت کالا در کشور و تسهیل در عبور و مرور محموله های بین المللی از ایران است. این اقدامات باید از نظر زیرساختی و اجرایی در دستور کار قرار گیرد. در حالی که رویهها و زیرساختها در پایانههای مرزی و بندری منجر به تأخیر چند روزه در مرز و عبور کامیونهای ترانزیتی در ردیفهای چند کیلومتری پشت پایانهها، منجر به انحراف تجار، رانندگان و شرکتها در حملونقل بینالمللی شده است. در جاده های ایران، لازم است در پایانه های اصلی ترانزیتی کشور اقدامات موثر و قاطعی انجام شود. بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، ایران را از نظر کارایی فرآیندهای مرزی و ترخیص کالا از گمرک در رتبه 71 جهان قرار داد. این رتبه برای کشوری مانند ایران که در چهارراه حمل و نقل بین قاره ای در جهان قرار دارد، هشدار دهنده است.
در حال حاضر بیش از 10 دستگاه مختلف در پایانه های مرزی مستقر هستند و هر کدام پروتکل های خود را بر روی بارها و باربری های ورودی و خروجی پیاده سازی می کنند. بوروکراسی های وقت گیر اکثر این دستگاه ها منجر به تأخیر کالاها و حامل ها در پایانه ها می شود. با این حال، روند اداری ترانزیت پیچیدگی کمتری نسبت به واردات و صادرات دارد. با این حال، به دلیل مشترک بودن منابع فنی، زیرساختی و انسانی برای کلیه رویههای صادرات، واردات و ترانزیت، محمولههای ترانزیت نیز در پیچ و خم بروکراتیک سایر کالاها گیر کرده و با تاخیر انجام میشود. در چنین شرایطی مزیت رقابتی کریدورهای ترانزیتی ایران به دلیل این اتلاف وقت کاهش می یابد.
absnews
برای حل چنین مشکلی لازم است در پایانه های زمینی و دریایی به ویژه برای حمل بار در حال ترانزیت، بخش های جداگانه ای تعریف شود تا بار در ترانزیتی که زمان مهم ترین عامل آن است، بدون وقفه پایانه ها و محورهای مواصلاتی حمل و نقل کالای حمل و نقل کالای عبوری انجام شود. کشور .گذر. در این راستا تمامی دستگاه های درگیر در ترانزیت نیروها و موقعیت های جداگانه ای را برای ترانزیت در پایانه ها تعریف خواهند کرد و این رویه مستقل از سایر رویه ها انجام خواهد شد. این گامی رو به جلو برای تسهیل و تقویت کریدورهای ترانزیتی ایران در تجارت جهانی است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز