لزوم جایگزینی سهمیه سرانه بنزین به جای سهمیه خودرو

**پرداخت 100 میلیارد دلار یارانه پنهان از جیب مردم
وی ادامه داد: یارانه فعلی سوخت به حق همه پرداخت می شود در حالی که از یک سو همه صاحب خودرو نیستند و از سوی دیگر درآمد همه برابر نیست، به عبارت دیگر درآمد دهک های مختلف و بهره مندی آنها از منابع مالی متفاوت است. . ; از آنجایی که یارانه کارکرد کمک به اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین را دارد، اجرا نمی شود.
به گفته حججی، در حال حاضر در ایران حدود 100 میلیارد دلار یارانه مستقیم و غیرمستقیم در بخشهای مختلف پرداخت میکنیم که بررسیها نشان میدهد این رقم در واقع به مشمولان دریافت یارانه تعلق نمیگیرد. از سوی دیگر به دلیل تفاوت نرخ ارز ایران با سایر همسایگان، شاهد وجود قاچاق سوخت هستیم. به عبارت دیگر به کالاهایی که در مواردی شاهد قاچاق آن هستیم، یارانه عمومی تعلق می گیرد.
یکی از اعضای گروه اقتصاد اندیشکده حاکمیت دانشگاه شریف گفت: یارانه فعلی سوخت به حق همه است در حالی که از یک سو همه صاحب خودرو نیستند و از سوی دیگر درآمد همه بین آنها برابر نیست. اگر بگوییم درآمد دهکهای مختلف و مزایای آنها، با توجه به منابع مالی متفاوت است. بنابراین توزیع یارانه بنزین بین دهک های پایین و بالا نباید برابر باشد.
با آنا وارد گفتگو شد
absnews
این عضو گروه اقتصاد اندیشکده حاکمیت دانشگاه شریف گفت: افزایش قیمت بنزین هیچ اثر تورمی ندارد، تصریح کرد: از آنجایی که افزایش قیمت بنزین به صورت معادل ریالی به مشمولان این یارانه بازگردانده می شود، در این بین شاهد چاپ پولی نیستیم، بنابراین به دلیل افزایش نقدینگی اثر تورمی ندارد. آنچه ما به عنوان قیمت انواع کالاها و خدمات پس از افزایش قیمت بنزین در نظر می گیریم، در واقع اثر «انتظارات تورمی» است. یعنی پیش بینی می شود بعد از افزایش قیمت بنزین شاهد گرانی کالا و خدمات باشیم در حالی که اصل این قضیه پشتوانه واقعی ندارد. در زمان اجرای آزمایشی طرح تخصیص سرانه بنزین، بررسی ها نشان داد که تقریباً 80 درصد از جامعه آماری مورد بررسی یا سودآوری داشته اند یا تغییری در سبد هزینه ای نداشته اند.
محمد حججی، عضو گروه اقتصاد اندیشکده حاکمیت دانشگاه شریف در گفت و گو با خبرنگار آنا، در خصوص ناعادلانه بودن سیستم توزیع یارانه سوخت در کشور، اظهار کرد: قبل از طرح بحث افزایش یا کاهش قیمت بنزین، این موضوع مطرح شد. تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به سیستم توزیع یارانه بنزین ضروری است. به این ترتیب بیش از نیمی از خانوارهای ایرانی خودرو ندارند، بنابراین نمی توانند از یارانه سوخت بهره مند شوند.
وی گفت: بررسی های تاریخی تاکنون نشان می دهد که با وجود اجرای طرح هدفمندی یارانه بنزین، شاهد مصرف بهینه سوخت نبوده ایم. البته مصرف در ابتدای اجرای طرح به صورت موقت و کوتاه مدت کاهش می یابد اما پس از مدتی به روال قبلی باز می گردد.
این کارشناس حوزه اقتصاد روش تخصیص بنزین سرانه را جایگزین منطقی تری برای سهمیه بندی بنزین موتور دانست و افزود: برای اجرای این طرح جزیزه کیش را به عنوان آمار جمعیت انتخاب کرده و سهمیه بنزین را اختصاص داده ایم. سرانه به ساکنان این پروژه. تخصیص داده ایم این پروژه با موفقیت انجام شده و نتیجه اجرای آن در حال بررسی است تا با رفع مشکلات آن بتوانیم آن را به صورت گسترده تری اجرا کنیم. زیرا این طرح به اعطای عدالت نزدیکتر است.