لزوم ثبت اطلاعات اقامتگاه در سامانه املاک و اسکان برای دریافت خدمات بانکی
این نهاد ناظر اعلام کرده است که بانکها باید حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۴ استعلام اقامتگاه اصلی اشخاص را از طریق سامانه املاک و اسکان برای ارائه خدمات، عملیاتی نمایند.
الزام ثبت اطلاعات اقامتگاه در سامانه املاک و اسکان جهت دریافت خدمات بانکی، طبق نامه شماره ۰۴/۶۱۸۰۶ به تاریخ ۸ خردادماه سال جاری و با استناد به نامه شماره ۳۹۰۳۳/۰۴ مورخ ۱۷/۰۲/۱۴۰۴ اداره مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و بند (۷) تبصره (۸) ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم، به شبکه بانکی ابلاغ شده است. بر این اساس، “دستگاههای اجرایی موظفند خدماتی مانند افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک و خدمات مشابه را صرفاً با دریافت کد ملی و بر اساس کدپستی و شرح نشانی یکتای مندرج در سامانه املاک و اسکان ارائه کنند و بانکها ملزم به اطلاعرسانی به مشتریان و مراجعان و تشویق آنها به ثبت اطلاعات در این سامانه هستند.”
بنابراین، بانکها موظفند قبل از ارائه خدماتی مانند افتتاح حساب، صدور دسته چک، اعطای انواع تسهیلات، قبول تعهدات، ارائه ابزار پرداخت و پذیرش، تطابق کد پستی اعلام شده توسط مشتری با کد پستی ثبت شده در سامانه املاک و اسکان را بررسی نمایند.
همچنین با توجه به فراهم شدن وبسرویس استعلام اقامتگاه اصلی اشخاص در سامانه املاک و اسکان، بانکها باید تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۴ اقدامات لازم جهت اجرای این استعلام برای خدمات فوق را انجام داده و این الزام را حداقل دو بار به شیوههای مناسب به اطلاع مشتریان و مراجعان برسانند.