وی گفت: برگزاری رویدادهایی مانند مجلس دانش آموزی می تواند دانشجویان و نخبگان را با چالش های نظام حکمرانی آشنا کرده و آنها را برای آینده کشور آماده کند.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و موسسات پژوهشی گفت: یکی از وظایف اصلی مرکز پژوهش های مجلس این است که به عنوان یک واسطه برای انعکاس نظرات این مراکز علمی به قوه مقننه عمل کند. ساختار کشور، چه رویکردی کانون در دوره جدید فعالیت خود اینگونه بوده است.
وی تصریح کرد: بر اساس اساسنامه مرکز پژوهش های مجلس، این مرکز علاوه بر این موضوع، وظیفه ترویجی و آموزشی نیز دارد و از این رو رویداد مجلس دانش آموزی در این حوزه راه اندازی شد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: می توان این تصور را به دست آورد که سیاستمداران امروزی جدایی ناپذیرند و ارتباطی با جامعه دانشگاهی ندارند.
وی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش های مجلس آمادگی ایجاد و تقویت پیوند جامعه دانشگاهی و سیاست گذاران را دارد، گفت: در این راستا اتاق فکر حکمرانی و قانون گذاری را در 31 استان کشور افتتاح خواهیم کرد تا از ظرفیت های بومی نخبگان استفاده کنیم. روی زمین باید از سیاست کشور استفاده کرد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و ضرورت تدوین برنامه هفتم توسعه در کشور گفت: بسته پیشنهادی برنامه هفتم مرکز پژوهش های مجلس با تشکیل هفده تشکل و نشست تخصصی آماده اجراست. از کارشناسان.”
به گزارش حوزه پارلمانی ای بی اس نیوز از روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه مجلس دانش آموزی این مرکز گفت: یکی از اهدافم از زمانی که در پژوهش سرای مجلس بوده ام. برای شروع یک رویداد، مثل یک مجلس دانشجویی بود.
نگهداری با اشاره به گسترش دادگستری مرکزی در پژوهشگاه مجلس گفت: رویکرد جذب محقق و بهره مندی از توان نخبگان کشور در پژوهشگاه را تغییر دادیم و در همین راستا این مرکز در اسفند ماه 1400 آزاد شد. بیش از 5000 نفری که در فراخوان همکاری پژوهشی شرکت داشتند، 200 نفر را به عنوان محقق پذیرفتند که از این تعداد گزارش همکاری و تحقیقات با مرکز آغاز شده است.
نگهداری ادامه داد: مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه در مرکز پژوهش های مجلس راه اندازی شده است تا ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی کشور را به صورت سیستمی و نهادی رصد کند.
نگهداری در ادامه با انتقاد از اینکه در کشور ما احزاب کارکردی به معنای واقعی ندارند، گفت: اتفاقاتی مانند مجلس دانش آموزی می تواند پشتوانه کارشناسی برای سیستم تصمیم گیری کشور و پایه ای برای تربیت افراد متخصص باشد.
وی تصریح کرد: البته یکی از موضوعاتی که باید مورد تحلیل قرار گیرد، ارتباط مراکز علمی با حاکمیت است، چرا که در حال حاضر رابطه نهادینه، مستمر و تعریف شده ای بین این دو نهاد وجود ندارد که باعث شده نظام حکمرانی به یک سیستم واحد ارتباط نهادی زیادی با مراکز دانشگاهی ندارد.
نگهداری ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است نظام حاکمیتی معتقد باشد که راه حل دانشگاه ها و اتاق های فکر نه واقع بینانه است و نه انتزاعی.
وی افزود: مرکز پژوهش های مجلس به عنوان شعبه تخصصی شورای اسلامی وظیفه اصلی و تخصصی حمایت از طرح ها و تصمیمات نمایندگان را بر عهده دارد.