چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

لزوم ایجاد پارک فناوری مشترک در حوزه فناوری های خودرو


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با تاکید بر راه اندازی پارک فناوری مشترک در حوزه فناوری های خودرو، گفت: تشکیل پارک فناوری با سرمایه گذاری مشترک، مشارکت و حمایت و هم افزایی همه دست اندرکاران صنعت خودرو. صنعت کشور می‌تواند فناوری و نوآوری نهفته در شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و شرکت‌های نوپا کانکت را به بدنه محکم صنعت خودرو بیاورد.

به گزارش ای بی اس نیوز، روح الله دهقانی فیروزآبادی در بازدید از ظرفیت های شرکت جتکو با اشاره به ظرفیت های بالای فکری و فناوری این شرکت دانش بنیان گفت: صنعت خودروسازی کشور قدمتی بیش از 50 سال دارد و تجربیات مختلفی را پشت سر گذاشته است. . در سال های اخیر ابتکارات جدی برای تحول در صنعت خودرو انجام شده است. شرکت دانش بنیان جتکو که امروز به بررسی توانمندی های آن پرداختیم، نزدیک به 200 نفر از نخبگان برتر کشور را گرد هم آورده است که در بطن خودروساز، نه در فضایی انتزاعی و دور، به بررسی و حل مشکلات خودرویی کشور می پردازند. راهکارهای نوآورانه مانند پلت فرم الکترونیک خودرو، توسعه خودروهای الکتریکی و طراحی و تولید قطعات از نقاط قوت این شرکت است.

وی رفع مشکلات و ضعف های اساسی صنعت خودرو را نیازمند گذر زمان و نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان و نیروی انسانی خلاق و فناور دانست و ادامه داد: با این اعتقاد و عزم راسخ که ایران خودرو باید از نفوذ توسعه و حمایت کند. فناوری در صنعت خودرو، امید با کمک این نیروی انسانی توانمند، شاهد تحولات چشمگیری در صنعت خودروسازی کشور هستیم.

وی افزود: خودروی برقی که امروز به مرحله نیمه صنعتی رسیده و تست های متعددی را با موفقیت پشت سر گذاشته است، یکی از اتفاقات تحول آفرین صنعت خودرو کشور است که بر اساس یک به روز و بسیار دقیق طراحی شده است. استاندارد . با رفع نواقص و نزدیک شدن به ضوابط، این خودرو در آینده بسیار نزدیک آماده ورود به بازار داخلی و بین المللی می شود.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو کشور از قابلیت های زیرساختی، فناوری و تولید بسیار خوبی برخوردار است، اما این صنعت برای رونق نیاز به بازار و حمایت دارد، ادامه داد: یادم می آید در سال 1395 به ایران خودرو سفر کردیم، آن زمان شاید مثل عموم مردم، شناخت و اعتقاد چندانی به توانمندی های خودروسازی کشورم نداشتم، اما در مدت 6 ماهی که در ایران خودرو کار کردم، با تمام وجود به این باور رسیده ام که این صنعت نه تنها پیشگام، توانمند و مبتنی بر آن است. استانداردهای جهانی کنونی، اما دارای زیرساخت های بسیار خوب و قابلیت های مغزی است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: چالش اصلی صنعت خودرو از نظر نیروی انسانی، فناوری و مواد نیست، بلکه چالش اقتصادی و بازار در اختیار شرکت‌های قدرتمند و بزرگ است. هم افزایی و یکپارچگی شرکت ها و تشکیل کنسرسیوم های بزرگ دانش بنیان می تواند به حل این چالش کمک کند. در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، حداقل 10-12 شرکت بزرگ در یک زمینه صنعتی خاص فعالیت می کنند. نمونه آن بخش مواد غذایی است و در حالی که در اروپا ممکن است تعداد عناوین شرکت های بزرگ به انگشتان دست هم نرسد، در کشور ما 1700 برند مواد غذایی در تلاش هستند تا بازار را از یکدیگر بدزدند. در صنعت خودرو نیز همین چالش وجود دارد و بیش از 23 برند فعال در خودروسازی در کشور داریم که بازار محدودی هم دارد و تحریم نیز سایه بزرگی در این بازار دارد. با کوچک بودن بازار و تعداد خودروسازان، محدودیت بازار خودروساز را مجبور به رشد محدود و در نهایت عقب ماندن در رقابت بین المللی می کند.

راهکاری برای تجمیع و هم افزایی توانمندی های کشور در حوزه خودرو

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد بستر برای بهره برداری مشترک از توانمندی ها و زیرساخت های موجود خودرویی کشور، گفت: تجمیع و تجمیع این تعداد خودروساز کار ساده ای نیست. ما چندین زیرساخت خوب در کشور داریم که به ما امکان می‌دهد سالانه چندین میلیون خودرو تولید کنیم، در حالی که در برخی بخش‌ها محدودیت‌ها و گلوگاه‌های جدی داریم، این به دلیل نگرش جزیره‌ای و ناهماهنگ در توسعه، اعتبار و حمایت است. من فکر می کنم در درجه اول ماهیت مدیریتی دارم.

وی با تاکید بر اینکه در صورت ایجاد بستری برای شبکه سازی و هم افزایی زیرساخت ها و توانمندی های موجود، نخبگان و شرکت های فناوری آماده رسیدگی به مهم ترین مسائل این صنعت هستند، گفت: باید به این باور برسیم که نوآوری، فناوری و بسیار خوب است. اقدامات زیربنایی در مجتمع صنعتی ایران خودرو در حال انجام است و جامعه با شناخت اقدامات این خودروساز بزرگ متوجه می شود که مشکل و عارضه اصلی صنعت خودرو کشور دانش، فناوری و زیرساخت نیست. برعکس، باید بازار مناسبی در وسعت و گستره این صنعت وسیع و گسترده در اختیار خودروساز داخلی قرار گیرد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه جتکو مجموعه ای غنی از دانش، فناوری و توانمندی های نرم افزاری است و می تواند پاسخگوی نیازمندترین نیازهای صنعت خودروسازی باشد، ادامه داد: نیروی انسانی فعال جتکو نیز با انگیزه بالایی به دنبال حل مشکلات راهبردی و کلیدی در صنعت خودروسازی است. این صنعت است. نیروهایی که قطعا حضورشان زمینه ساز پیشرفت ایران خودرو و این صنعت خواهد شد و به توسعه صنعت خودرو سرعت می بخشد.

وی با بیان اینکه خودروهای کنونی علاوه بر آینده روشن صنعت خودروهای برقی و هوشمند از بازار مناسبی برخوردار هستند، گفت: علاوه بر رویکرد مثبت و آینده نگری که در توسعه فناوری های مدرن و پیشرفته خودرویی وجود دارد، خودروهای کنونی نیز دارای بازار مناسبی هستند. توانایی خودروهای معمولی و بنزینی را نباید دست کم گرفت. در زمینه قطعات و تجهیزات غفلت شد. این خودروها همچنان از بازار قطعات و تجهیزات بسیار خوبی برخوردار هستند که با تعریف مشکلات راهبردی و رفع آنها توسط نیروی انسانی توانمند و نخبه شرکت جتکو، می توان با در دست گرفتن کنترل بازار، بخش قابل توجهی از ارزش افزوده و مشاغل را به دست آورد. حوزه. و بدون آن نیاز به واردات آنها ایجاد شد. در مجموع، ایران خودرو این توانایی را دارد که به صورت تولید انبوه، یک پلت فرم مدرن خودرویی داشته باشد و در آینده ای نه چندان دور بتواند با سایر رقبای داخلی و خارجی رقابت کند.

ایجاد پارک فناوری مشترک در حوزه فناوری های خودرو

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به ایجاد بستری برای بهره مندی از نیروی انسانی خلاق و ایده از زیرساخت های موجود صنعت خودرو و توسعه ایده های نوآورانه و فناورانه، گفت: شکل گیری یک پارک فناوری با سرمایه گذاری مشترک، مشارکت، حمایت و هم افزایی همه فعالان صنعت خودروسازی کشور به منظور ارائه زیرساخت ها و توانمندی های خود به صورت یکپارچه در اختیار نخبگان و ایده پردازان، می توانند فناوری نهفته و نوآوری را در بنگاه های دانش بنیان پیوند دهند. ، دانشگاه ها و استارت آپ ها به بدنه محکم صنعت خودروسازی. بر اساس این پارک فناوری خودرو محور، صاحبان این صنعت متعهد به ارائه سهام خود به صاحبان ایده و فناوری مستقر در این مرکز هستند، این سهام بازار ایده های نوآورانه را در اختیار صاحبان شرکت های فناوری قرار می دهد. همچنین بر اساس این پارک فناوری، امکان به اشتراک گذاری زیرساخت های خودروسازان برای صاحبان ایده و فناوری وجود خواهد داشت.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: این رویداد نشان دهنده تحولی است که ایده ای که مشتری ندارد و محکوم به شکست است جای خود را به ایده هایی می دهد که از ابتدا بر اساس یک نیاز مطرح شده بود و بازار این ایده ها نیز صنعت خودرو است. تضمین. این دیدگاه مشکل محور و بازار محور است که توسعه صنعت خودروی ما را هدایت می کند.

بستری برای نفوذ نخبگان و تحول کشور ایجاد کنید

مسئول بنیاد ملی نخبگان مهم ترین دغدغه نخبگان کشور را تاثیرگذاری و نقش آفرینی در سیر تحول کشور به سمت پیشرفت دانست و ادامه داد: جتکو با ظرفیت بسیار خوب سرمایه انسانی خود می تواند به نخبگان این فرصت را بدهد. تا بر صنعت خودرو تاثیر بگذارد. اساساً این کار به معنای ایجاد بستری برای نفوذ نخبگان در قالب کار مسئله‌محور و کارکرد محور است تا مشکل صنعت و اقتصاد کشور توسط نخبگان حل شود، ضمن اینکه با ایجاد فضایی برای ایجاد انگیزه و تنفس به نخبگان. فضا، میدان جاذبه و ماندگاری است و آنها را فراهم می کند و به اعتلای کشور می انجامد.

وی با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از تدوین طرح هایی برای حل مشکلات صنعت توسط افراد مبتکر و نخبه با ابزارهای مالی در اختیار حمایت می کند، ادامه داد: می توان بستری برای حل مشکلات صنعت ایجاد کرد. فعالیت نوآورانه و پایداری نخبگان بسیاری از همین افراد اکنون می توانند با درآمد چند برابر خود مهاجرت کنند، اما این کار را نمی کنند. زیرا آنها تمایل دارند در کشور خود تأثیرگذار و متحول باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به ابزارهای پیش بینی شده در قانون جهش تولید دانش بنیان برای نفوذ نوآوری در صنایع و حمایت از نقش نخبگان و افراد نوآور در صنایع گفت: اعتبار مالیاتی که در قانون جهش تولید دانش بنیان گنجانده شده است به عنوان فرصتی برای استفاده از توانمندی های مالیاتی تعریف شده می تواند خودروساز را در فضای فناوری و نوآوری تنفس کند. با این برنامه ریزی و توانمندی های خوبی که در جتکو وجود دارد، امیدواریم گامی جدی فراتر از یک قدم کوچک به سوی یک اقدام بزرگ برداشته شود.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *