راه حل سوم تکیه بر دموکراسی است. به گفته آمارتیا سن ، متفکر انگلیسی-هندی ، “دموکراسی هم هدف توسعه است و هم ابزار رشد اقتصادی. دموکراسی با ضمانت های نهادی می تواند از بدترین اشکال بی کفایتی یا غارت جلوگیری کرده و رهبران بد را با رای مردم برکنار کند. ”
واضح است که دستیابی به همگنی و وحدت ملی شامل “خودآگاهی ملی” است و بسیاری از وابستگی های قبیله ای و مذهبی ، خرده فرهنگ های محلی و آداب و رسوم و تمایلات قومی و منطقه ای را نادیده گرفته و اقتدار سلطه قبیله ای را برچیده است. حکومتی که مانع وحدت ملی می شود.
هشت میلیون لبنانی (4 میلیون نفر در داخل و 4 میلیون نفر در خارج) ، اگرچه از یک نژاد و از یک زبان (عربی) هستند ، اما برای تشکیل گروه ها و احزاب مذهبی ، فرقه ای و سیاسی استفاده می شوند ، این امر منجر به مسافت های طولانی می شود. اجتماعی شد و آنها را از هم جدا کرد و باعث ناهمگونی و پراکندگی ملی شد ، به طوری که اکنون برای آنها بسیار دشوار است که خود را متعلق به یک کشور و یک جامعه بدانند.
در دموکراسی امکان تدبیر سیاسی منطقی و سیاست عاقلانه وجود دارد. سیاستمداری که اصلاحات را بر انقلاب ، کودتا و درگیری های خشونت آمیز ترجیح می دهد و به نهادهای سیاسی به عنوان ابزار تغییر اعتماد می کند. کنشگری ، گفتگو و گفتگو ، نمایندگی ، سازش ، مدارا ، احترام به نظر منتقد ، عقلانیت و قوانین عقلانی از م componentsلفه هایی است که دموکراسی ها برای حل مشکلات فردی و عمومی و جلوگیری از آسیب های اجتماعی از آنها استفاده می کنند.
درگیری های مداوم ، جهل ، ریاکاری ، تعصبات مذهبی و فرقه ای برخی از رهبران و مقامات و دخالت تعدادی از کشورهای منطقه ای و جهانی در امور داخلی لبنان ، بسیاری از افراد و احزاب لبنان را با یکدیگر خصومت بخشیده است. اصل “وحدت” در عین حال ، “کثرت” را به شدت آسیب دیده است.
یکی از راه حل ها ایجاد سیستم سیاسی جدید غیر قبیله ای با کسب تجربیات جهان جدید است تا جامعه لبنان بتواند نشاط ، پویایی ، تدبیر و عقلانیت و به تدریج آگاهی ملی ، بلوغ فکری ، اجتماعی و رفتاری را به دست آورد. دارای ظرفیت فرهنگی و حمایت نخبگان و اخلاقی و مدنی برای کنترل بحران ها در موازنه قدرت.
پس از سقوط دو دولت و 13 ماه پس از غیبت کابینه ، نجیب میکاتی ، نخست وزیر جدید در 20 سپتامبر 85 رای اعتماد از 120 نماینده پارلمان لبنان با 22 وزیر به دست آورد.
لبنان به روشنفکران و دولتمردان قوی نیاز دارد که تحت کنترل عوامل خارجی نیستند و فارغ از این عوامل نگران کننده و محدود کننده ، می توانند به استقلال سیاسی و وحدت ملی دست یابند و از حوزه مسیحیان شرقی به حوزه تمدن جهانی غربی برسند. افکار و کار
جامعه لبنان به رهبران و روشنفکران آگاه و عملگرا با جهت گیری فکری مستقل نیاز دارد تا هم در محل قدرت (بدنه قدرت) ایستاده و کار کنند و هم با تقویت بنیان های اجتماعی و اصلاحات سیاسی ، همواره در خارج از خود جایگاه قوی داشته باشند. به به جای فرهنگ و جامعه و علم و دیپلماسی.
روزنامه جمهوری چاپ بیروت روز سه شنبه 28 اکتبر 1400 با استناد به منابع آگاه در این وزارت نوشت: میکاتی و اعضای کابینه وی خود را موظف می دانند که تمام بندهای “بیانیه وزارتخانه” یا منشور دولت را اجرا کنند و به منظور انجام این کار اقدام کنند. آنها برای حل بحران اقتصادی کار می کنند ، اما می ترسند که وقایع و ظهور عوامل غیرقابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی مانند اصلاح قانون انتخابات ، انجام انتخابات پارلمانی سال آینده ، مسئله مشارکت و رأی یا عدم رأی مهاجران لبنانی در جریان انتخابات پارلمانی ، نزاع های سیاسی و فرقه ای و سرانجام پرونده انفجار اسکله بیروت در آگوست 1999 ، و موضوع و متهم وی در پرونده ، مانع کار دولت می شود.
وی قبل و بعد از رای اعتماد ، بارها وضعیت لبنان را بحرانی خواند و خواستار همکاری و وحدت لبنانی ها ، پیروان ادیان و قبایل ، گروه ها و احزاب سیاسی برای اصلاحات بسیاری شد و کشورش را نجات داد.
با توجه به وجود ساختار قبیله ای قدیمی و فرسوده ، ناهمگونی و عدم وحدت ملی که جوانان جامعه لبنان را بسیار ناراحت و ملول کرده است ، چگونه می توان به حل بحران ها و نجات این کشور و ثبات ، توسعه و پیشرفت آن امیدوار بود؟
راه حل دوم برای خروج لبنان از بحران و بن بستی که حداقل پنج دهه است که از آغاز جنگ داخلی در 1975 تا کنون گرفتار آن است ، جداسازی امور مدنی و مذهبی از مسائل سیاسی ، لغو دادگاه های قبیله ای و ارجاع همه موضوعات مربوط به دادگاههای عادی ، عمومی و حقوقی به جای آموزش مذهبی و فرقه ای به آموزش و مسائل فنی ، فنی و صنعتی توجه ویژه ای دارند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز