وی یادآور شد: هر چند در دوره های گذشته شوراهای شهری مانند تهران از سوی شهرداری دعوت می شد تا لایحه ای در این زمینه ارائه کنند، اما این لوایح همچنان در شورای شهر باقی مانده و روندی – مثبت – را شاهد نیستیم.
وی در پاسخ به این سوال که چه گروه هایی در این دفاتر خدمات الکترونیکی در سطح شهر نفوذ کرده اند، افزود: افرادی که به جرأت می توان گفت سوداگر و دلال هستند. این افراد در ازای کاهش زمان لازم برای تکمیل مراحل به عنوان مثال و جابجایی شیفت از مالک یا سرمایه گذار غرامت دریافت می کنند. به عنوان مثال، برای تأیید نزولی، کارشناسان دفتر باید مراجعه کنند. ممکن است اداره به شما بگوید که سه روز دیگر نوبت شما میرسد، اما افرادی هستند که میتوانند آن نوبت را به همان روز منتقل کنند.
محقق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان پولی که این دلالان از مالک و سرمایه گذار دریافت می کنند، گفت: طبق صحبت هایی که با بسیاری از سازندگان داشته ایم، هزینه رسمی پروانه بین 5 تا 10 درصد است. و از سوددهی منطقه بالاتر است.»
محمدرضا عبدلی در گفت وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در خصوص روند سخت صدور پروانه ساختمانی در کشور اظهار داشت: در فرآیند صدور پروانه ساختمانی در مناطق به ویژه کلان شهرها از جمله تهران با مشاوره معماری مواجه هستیم. . ما با کمیته های نما مواجه هستیم که بسیاری از آنها مکانیسم مدونی ندارند و به شکلی دقیق تر عمل می کنند.
عبدلی افزود: متأسفانه گروههایی به برخی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر نفوذ کردهاند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر دفاتر خدمات الکترونیک شهرستان آن صلاحیتی که باید و شاید ندارند را ندارند. قرار بود تمام حمایت ها از معاونت معماری شهرداری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر برود و شهرداری ها بیشتر نقش دولتی داشته باشند اما متاسفانه هنوز مصوبات نهایی توسط خود شهرداری ها صادر می شود.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرداری ها وارد شرکت ها می شوند، گفت: به عنوان مثال برای دریافت امضا علیرغم اینکه رسما اعلام می شود روز کاری باید درج شود اما شاهد این موضوع هستیم. هنگامی که توسط دفتر خدمات الکترونیکی ارجاع می شود.” ممکن است شهرداری مجبور باشد روزها و در برخی موارد یک هفته برای یک تاییدیه منتظر بماند.
وی ادامه داد: حتی در مناطق شمالی تهران در منطقه 1، منطقه 3، منطقه 5 که از جمله مناطق با سودآوری بالا برای سازندگان هستند، حتی به بیش از 20 درصد هم رسید. اما در بیشتر شهرها، 2-3٪ در واقع بالای آن 5-10٪ است.
absnews