اخبار اقتصادی روز

لایحه اصلاح ماده 44 به هیأت وزیران ارسال شد

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: لایحه اصلاح ماده ۴۴ قانون سیاست های کلی در نهایت پس از بررسی های متعدد در سوم اسفندماه سال گذشته پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی دولت به هیئت وزیران ارسال شد. .

لایحه اصلاح ماده 44 به هیات وزیران ارسال شد**

سید علی روحانی معاون سیاسی اقتصادی وزارت اقتصاد در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هدف از قانون سیاست های کلی اصل 44 افزایش حضور بخش خصوصی و تعاونی ها در کشور. اقتصاد و کاهش حضور بخش دولتی. بخشی از این اهداف از طریق انتقال قدرت محقق شد. اما در فرآیند واگذاری اعم از قیمت گذاری و نظارت پس از واگذاری، یک سری مشکلات، خلأها و ابهامات در قانون به وجود آمد که باعث شد واگذاری ها از مسیر اولیه خود خارج شود.

روحانی ادامه داد: بنابراین لازم بود در برخی زمینه ها قانون تغییر کند. از ابتدای دولت پیشنهادهای اصلاحی تهیه شده توسط مرکز پژوهش های مجلس و وزارت اقتصاد در دستور کار قرار گرفت. سپس متن پیش نویس رسید و در اردیبهشت 1401 به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال شد. متعاقباً چندین بار رفت و برگشت انجام شد و پس از مدتی بررسی در کمیسیون، پیش نویس برای تکمیل به وزارت اقتصاد برگشت. یک پروسه طولانی برای جلب نظر بقیه دستگاه ها دنبال شد. سرانجام در سوم اسفندماه سال گذشته متن مصوبه کمیسیون اقتصادی نهایی و به هیات وزیران ارسال شد.

روحانی در پاسخ به این سوال که مهم ترین اصلاحات در سیاست های کلی اصل 44 چیست، گفت: اصلاحیه ای که در متن اعمال شد، فقط مربوط به بخش واگذاری است. یکی از مقوله هایی که ما نیاز داشتیم واگذاری بود. یعنی ما با واگذاری نه تنها می خواهیم مالکیت شرکت واگذار شود، بلکه مالکیت در دست دولت باقی بماند، بلکه فقط مدیریت شرکت واگذار شود.

وی افزود: یکی از اصلاحات مهم این بود که برخی از واگذاری ها فسخ شد اما خریدار مقصر نبود. در این لایحه آمده بود که اگر در روند واگذاری قصوری ناشی از بخش غیردولتی و خصوصی صورت نگیرد، موجب فسخ قرارداد نمی شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر شفافیت فرآیند انتقال و شفافیت اطلاعات قبل از واگذاری بود. گاهی اوقات خود فرآیندهای انتقال نامشخص بود، به عنوان مثال انتقال به کدام شرکت و به چه شکل قراردادی انجام می شود. بحث دیگر مربوط به پس از تحویل است. یعنی سازمان خصوصی سازی می تواند بعد از واگذاری نظارت کند. واگذاری اجباری به این معناست که سازمان خصوصی سازی قیمت پایه را در زمان واگذاری مشخص می کند. در لایحه ذکر شده است که به جای بخشی از این قیمت پایه تعهد خواهد گرفت.

روحانی گفت: مشکل دیگر مربوط به قیمت ها بود. فرصتی برای اتخاذ روش های قیمت گذاری ترکیبی داده شد. یعنی فقط نیاز به برگزاری مزایده داریم و قیمت پایه باید ارزش فعلی دارایی ها باشد. در این راستا، سودآوری شرکت، ارزش بازار سهام و ارزش دارایی را در نظر بگیرید و با توجه به نوع کسب و کار، ترکیبی از روش های مختلف را برای تعیین قیمت پایه انتخاب کنید.

روحانی افزود: مشکلی که در این سال ها وجود داشت این بود که تعدادی از موسسات عمدا یا ناگزیر بخشی از سهام در اختیار خود را به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات قرار دادند. بنابراین، سهام آنها تا زمانی که به عنوان وثیقه باقی می ماند، قابل انتقال نیست. این موضوع یکی از تکنیک های جلوگیری از واگذاری شرکت های تابعه خودشان است. در همین راستا وزارت اقتصاد اختیار جایگزینی سهام وثیقه را دریافت کرد.

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد در پایان گفت: برخی از شرکت‌های مشمول واگذاری املاکی هستند که مرتبط با فعالیت آنها نبوده است. اما خریداران بخش غیردولتی با انگیزه دریافت این املاک اقدام به خرید این شرکت می کردند. وزارت اقتصاد این اختیار را داشت که دارایی‌های مازاد شرکت‌های قابل واگذاری را از خود شرکت جدا کرده و به‌طور جداگانه در فرآیند تولید قرار دهد.

قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 در سال 1385 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و یکی از موضوعات مهم آن واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی است. برخی اشتباهات صورت گرفته در سال های اخیر دولت را بر آن داشته تا لایحه ای برای بازنگری در بخش هایی از این قانون تهیه کند که پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس ارسال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *