کارشناس صنعت خودرو می گوید: کمبود نقدینگی، کاهش سرمایه گذاری در زیرساخت های تولید، تضعیف زنجیره تامین و قطعه سازی از آثار منفی قیمت گذاری خودروهای دستوری است.

وی گفت: جای تاسف است که با دخالت غیراصولی دولت در قیمت گذاری خودرو، فرصت بهره برداری از این شرایط از خودروسازی ایران سلب شده و این فرصت گرانبها با لغو قیمت ها به تهدیدی خطرناک تبدیل شده است.
این کارشناس ارشد خودرو افزود: «پیگیری این استراتژی برای خودروسازان طاقتفرسا و خستهکننده است. کمبود نقدینگی، کاهش سرمایه گذاری در زیرساخت های تولید، تضعیف زنجیره تامین و ساخت قطعات، کاهش شبکه فروش و خدمات پس از فروش و در نهایت ورشکستگی شرکت به دلیل زیان انباشته، بخشی از این موارد است. پیامدهای این سیاست از دو خودروساز بزرگ کشور.
به گفته شفیعی، قیمت گذاری اجباری آن با مبالغ زیر قیمت تمام شده باعث شده است تا بازار خودروی داخلی با تقاضای کاذب و هجوم نمایندگی ها مواجه شود، به طوری که مدیران ارشد این صنعت تحت فشار نهادهای نظارتی و دولت ها به جای توسعه و تقویت. قدرت رقابتی در سطح جهانی، آنها بر افزایش عرضه در بازارهای داخلی با وجود زیان های عظیم آن تمرکز می کنند.
وی افزود: افت فروش از یک سو و کمبود نقدینگی و مشکلات تامین ارز از سوی دیگر، سردمداران این صنعت را چنان مستأصل کرده است که حتی در بازاریابی صادراتی به محض اینکه زیان کمتری از داخل را ببینند. فروش، به صادرات زیان ده بسنده می کنند. ، این یعنی پرداخت یارانه در فروش خودرو حتی به مشتریان خارجی!