قائم مقام وزیر صامت گفت: شورای رقابت می گوید در جایی که انحصار باشد قیمت ها را تعیین می کند، بنابراین به سمتی می رویم که عوامل انحصار را به هر طریقی حذف کنیم.
آقای منوچهر لقیقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: روش ها بسته به کشور متفاوت است. مشکل اول این است که بسته به کشور عرضه بیشتر از تقاضا است.» برای صادرات مشکل دوم این است که علاوه بر تولید، یکسری خودروهای دیگر وارد می کنند و مشکل بعدی طیف جمعیت است. که از نظر توان مالی شامل همه می شود این سه مولفه باعث می شود همه خودروسازان رقابتی عمل کنند.
وی افزود: در واقع هیچ یک از این سه ویژگی رقابتی خودروسازان خارجی در کشور ما وجود ندارد، زیرا ظرفیت تولید کمتر از تقاضا است که در سال آینده این مشکل حل می شود.
روگی افزود: نکته بعدی این است که با برنامه ریزی تولیدی که برای سال آینده انجام داده ایم حداقل یک میلیون و هشتصد می توانیم تقاضا را تامین کنیم، تقاضایی که در شرایط عادی انباشته نشده و خودرو محصول سرمایه گذاری نیست. هزار خودرو عرضه خواهد شد که باید شرایط را بهبود بخشد.
معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: یک جایی است که شورای رقابت می گوید در جایی که انحصار باشد قیمت ها را تعیین می کند، بنابراین به سمتی می رویم که عوامل انحصاری که این سه عامل هستند را حذف کنیم.
وی در خصوص موضوع حذف لاتاری در کشور گفت: اتفاقی که در دنیا بعد از کرونا افتاد، تقاضا برای خودرو افزایش یافته است و در حال حاضر در کشورهای مختلف صف است و هرکس خودرو می خواهد وارد این صف شود. و مبلغی را پرداخت کنید.
وی افزود: ما هم می خواستیم از این پدیده سوء استفاده کنیم و گفتیم هرکسی که برای خودرو اقدام کند، خودرو تعیین می شود، اما در ایران صف ایجاد می کنیم، همه متقاضیان فکر می کنند که اگر روز اول پول خود را بپردازند، باید پول خود را پرداخت کنند. اول قرار می گیرد که منجر به سردرگمی و کلاهبرداری های مختلف می شود.
وی به طور منطقی افزود: اعلام کردیم که همه نامزدها باید پول را به صورت مطمئن پرداخت کنند تا همه به یک اندازه از این شغل بهره مند شوند، زیرا مکانیزمی وجود دارد که آمارها را به صورت تصادفی به هم می ریزد و سپس طبق بهم ریختگی سازماندهی می کند. یک واقعیت آماری که در تمام دنیا انجام می شود تا متقاضیانی که در ابتدا پول واریز کرده اند خود را مستحق ندانند و ما توانسته ایم این کار را انجام دهیم.
با تاکید بر اینکه این درست نیست که هرکس ابتدا مراحل ثبت نام را طی می کند، ابتدا خودرو را به او تحویل می دهیم، گفت: معمولا کلاهبرداری های مختلفی در این مورد اتفاق می افتد زیرا سوابق را در اختیار داریم؛ اما در این مورد هم کلاهبرداری های مختلفی صورت می گیرد. راه دیگر این بود که مکانیزمی ایجاد کنیم که فردی که بیشترین پول را واریز کرده در اولویت قرار گیرد، اگر دیدیم این مکانیسم پاسخگو است، می توانیم این کار را انجام دهیم.