آنا گزارش می دهد؛
افزایش تورم و تشدید رکود اقتصادی بازارهای خاصی را در آستانه اعیاد و جشن های سنتی، آیینی و مذهبی نگه داشته است. با این حال، نزدیک شدن به روز مادر بهانه ای جدی برای کسب و کارهای مختلف فراهم می کند تا خود را برای استفاده از تب خرید آماده کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر این واقعیت را جنسیتی تلقی نکنیم، خرید بیشتر یک مقوله زنانه است. نگاهی اجمالی به جامعه ضروری است تا دریابیم که در همه بازارهای خرد و کلان، چه معروف و چه غیر مشهور، جمعیت زنان بیش از مردان است و این را نمی توان حادثه ای بد یا سیاه دانست. نکته اقتصادی این سوال تشدید انگیزه های بازار در مواقعی مانند جشن ها و مراسمی است که بیشتر مربوط به زنان است. این محصول چه زنانه باشد و چه غیر زنانه، بازار انتظار روزهای خاصی از سال را دارد. تجربه نشان داده است که یکی از مهم ترین روزهای بازار سال، روز مادر است که دور از دسترس نیست.
تخفیف های شرکتی در فضای مجازی و واقعی، عرضه هر چه بیشتر کالا در بازارها و تب همیشگی نشان از تاثیر اقتصادی روز مادر دارد. خرید کالا چه به عنوان هدیه و چه برای تغییرات شخصی در این فصل از سال افزایش می یابد و این مشکل شرکت را به خروج از رکود موقت خرید و فروش امیدوار می کند.
افزایش تورم و تشدید رکود اقتصادی بازارهای خاصی را در آستانه اعیاد و جشن های سنتی، آیینی و مذهبی نگه داشته است. نزدیک شدن به روز مادر بهانه ای جدی برای کسب و کارهای مختلف از جمله گل فروشی ها، طلافروشی ها، لباس فروشی ها و … است تا برای بهره مندی از اشتیاق خریداران آماده شوند.
دسته گل ساده؛ نیم میلیون تومان غیر ممکن است
بازار راکد گل در روزها و مناسبت های فرخنده رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد. از یک سو افزایش تقاضا، رشد قیمت ها و تعرفه های متعدد مرتبط با این بازار، مانع از آن می شود که خرید یک دسته گل ساده معمولی را کمتر از 500 هزار تومان تخمین بزنیم. یعنی برای تعداد محدودی از گل های مریم و نرگس که در عرض چند روز خشک می شوند فقط باید نیم میلیون تومان بپردازید.
هر شاخه مریم تا 90 هزار تومان قیمت دارد و پیش بینی می شود در روز مادر به 100 هزار تومان برسد. گل نرگس دو شاخه 50000 تومان. مجموع این ارقام نیم میلیون تومان است.
کفش زنانه میلیون تومان
اگر از فروشگاه خیابان منوچهری تهران بپرسید که مشتریان اصلی آن چه کسانی هستند، قطعا خانم ها یکی از اولین پاسخ های آنها خواهند بود. نگاهی گذرا به باغ سپه سالار تهران نیز نشان می دهد که همیشه تقاضا برای کفش زنانه وجود دارد، به خصوص با تغییر فصل و اعیاد و مناسبت ها. تقارن روز مادر و شروع زمستان بازار کیف و کفش را به رشد خرید امیدوار کرده است، اما خریداران به اندازه کسبه راضی نیستند.
افزایش شدید قیمت ها نسبت به سال گذشته مردم را در انتخاب کالا با محدودیت مواجه کرده و همین مشکل باعث شده است تا از وضعیت خریدار به ناظر برسند. کتانی متوسط تا مرغوب تولید داخل که پارسال در میدان بهارستان تهران حدود 500 هزار تومان فروخته می شد، امسال بین 800 تا 900 هزار تومان قیمت دارد. کفش های زمستانی شرایط بدتری دارند. یک جفت چکمه زنانه از چرم مصنوعی با کفی معمولی سال گذشته 700-800 هزار تومان قیمت داشت. این کفش امسال نزدیک به یک میلیون تومان فروخته می شود.
کاهش خرید در بازار کیف
کیف نیز شرایط مشابهی را تجربه می کند. اما بیشترین افزایش قیمت در بخش چمدان و کیف مسافرتی و همچنین در بخش محصولات چرمی رخ داد. سال گذشته چمدان های سایز کوچک و متوسط تولید داخل تا 400 هزار تومان قیمت داشتند. همین چمدان امسال بین 600 تا 700 هزار تومان به فروش می رسد. با وجود همه افزایش قیمت های ذکر شده، نمی توان منکر افزایش فروش کیف و کفش در بازار در این ایام از سال نسبت به سایر مقاطع شد. معامله گران اذعان دارند که تعداد خریداران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما همچنان می توان به تعطیلات و مناسبت ها امیدوار بود.
افزایش چشمگیر قیمت پوشاک زمستانی
بخشی از حرکت فعلی بازار پوشاک در سطوح مختلف را می توان گفت متاثر از تغییر فصل است، اما بخشی دیگر قطعا به تعطیلات پیش رو مربوط می شود. برای پوشاک نرخ مصوبی وجود ندارد که بتوانیم بر اساس آن قیمت های موجود را ارزیابی کنیم، اما رصد بازار نشان می دهد که با افزایش تقاضای جمعیت و رشد خرید و فروش، قیمت ها نیز رو به افزایش است.
یک مانتو بلند زنانه بدون خط در مرکز شهر نزدیک به 1.5 میلیون تومان به فروش می رسد. در حالی که همین مانتو پارسال یک میلیون تومان بیشتر قیمت نداشت.
ارزانترین موبایل، گرانتر از حداقل دستمزد
در این میان، بازدید از بازار موبایل خالی از لطف نیست. اگرچه نرخ ارز طی هفته گذشته ثابت مانده و گاه به کمتر از 50 هزار تومان رسیده است، اما بازار مستقل تلفن همراه روند صعودی دارد. اگرچه این افزایش قیمت بین برندها متفاوت است، اما به طور کلی نمی توان افت قیمت را به این بازار نسبت داد.
برخی مشاهدات حاکی از آن است که در برخی برندهای معمولی و غیر پرچمدار، موبایل زیر 5 میلیون تومان در بازار وجود ندارد. به عنوان مثال ارزان ترین و پایین ترین مدل گوشی برند هواوی از 5 میلیون و 700 هزار تومان شروع می شود. این نرخ در برند شیائومی 3 میلیون و 500 هزار تومان است. شاید این قیمت ها در ظاهر ارزان باشد و برای کارگری که حداقل دستمزدش کمتر از 5 میلیون تومان است، مقرون به صرفه به نظر برسد. اما این ارزانترها چقدر نیازهای یک فرد را برآورده خواهند کرد؟ آیا این مبالغ برای گوشی های عرضه شده در بازار منطقی است؟
با نزدیک شدن به روز مادر، بازار تلفن همراه دوباره جان گرفته و برخی از فعالان این صنعت افزایش قیمتی بین 5 تا 10 درصدی را در روزهای آینده پیش بینی می کنند. به گفته آنها این افزایش قیمت به نوع گوشی و برند آن بستگی دارد.
حال اگر فردی بخواهد یک گوشی میان رده از برند شیائومی بخرد باید بیش از 10 میلیون تومان بپردازد. این بدان معناست که یک کارگر باید حداقل سه ماه از کار خود را به طور کامل برای خرید یک دستگاه تلفن همراه چینی متوسط بپردازد. نزدیک شدن به روز مادر شرایط را پیچیده تر کرد.
خریداران متقاعد، بازار خوشحال
به گزارش آنا، افزایش قیمت ها در بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نمی توان به روز مادر نسبت داد، اما برنامه های تخفیف و فروش در این موقع از سال با این مراسم غریبه نیست. حتی برخی از فعالان بازار افزایش قیمت را تا سقف 10 درصد پیش بینی کرده اند. آنها معتقدند تورم کلان فعلی جایی برای افزایش شدید قیمت ها برای مناسبت ها و تعطیلات باقی نمی گذارد.
امروز قدرت خرید مردم به طور جدی کاهش یافته است، اما برخی رویکردهای بازار نشان دهنده سیاست فعلی است که «این طور است. مثل اونه ؛ «نمیخواهی بخری» این دیدگاه با مشاهده رفتار برخی فعالان بازار در این مدت مشاهده شد. به نظر می رسد برخی از فروشندگان با مردم ناسازگار هستند.