سایر موضوعات

ارائه رهنمودهایی برای ارزیابی ریسک امنیتی در خطوط هوایی

برجعلیلو ادامه داد: برای پیوستن به سیستم مدیریت ایمنی ایکائو و قوانینی که برای شرکت های هواپیمایی آمده روش اجرایی را ارائه کردم تا اجرای الزامات این آیین نامه تسهیل شود و شرکت های هواپیمایی بتوانند سیستم مدیریت ایمنی خود را ارزیابی و اجرا کنند. این مدل پیاده سازی به عنوان پیوست به سامانه نامه درج شده در سایت ایکائو اضافه شده است و به شرکت های هواپیمایی پیشنهاد می شود از این روش پیاده سازی به عنوان یک نمونه و مدل موفق در سیستم مدیریت امنیتی که پیاده سازی شده است استفاده کنند.

انتهای پیام

وی افزود: در مدل پیشنهادی من یک روش ارزیابی ریسک ایمنی ارائه شده است که نشان می دهد ریسک ایمنی یک رویداد افزایش می یابد و ممکن است پرواز را تحت تاثیر قرار دهد. این عدد به مدیران اجازه می دهد تا ریسک را پیش بینی کنند، از آن آگاه شوند و از وقوع آن جلوگیری کنند. تفاوت این روش با روش های فعلی در نظر گرفتن عامل «اثرات تجاری» و همچنین اجرای روش اولویت بندی عوامل تأثیرگذار است.

مدیر ایمنی عملیات پرواز «هما» گفت: ایکائو (سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری) زیرمجموعه سازمان ملل است که تمامی دستورالعمل‌ها را به سازمان‌های هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌کند، شرکت‌های هواپیمایی بتوانند پروازهای خود را انجام دهند و ما در ایران نیز باید انجامش بده: دستور را اجرا کن. از جمله مقررات مهم در این زمینه می توان به «سیستم مدیریت ایمنی» (DOC9859: ICAO Safety Management Manual) اشاره کرد که در 9 بند تدوین و برای اجرا به شرکت ها و سازمان های فعال در هوانوردی غیرنظامی ابلاغ می شود.

افسر ایمنی عملیات پرواز «هما» درباره نحوه پذیرش مدل پیشنهادی توسط ایکائو توضیح داد: برای پذیرش دستورالعمل پیشنهادی باید جلسات کارشناسان و کشورها و اعضای حاضر در جلسه تشکیل شود. روند داوری روش اجرایی من به گونه ای بود که این مقاله قبلاً در یک مجله دانشگاهی بین المللی منتشر شده بود که من آن را به ایکائو اهدا کردم و در جلسه کمیته تخصصی شرکت کردم و از مدل خود دفاع کردم و جزئیات را توضیح دادم و داوران هر کدام یک سری ساختند. از اصلاحات، پیشنهادات آنها را اصلاح کردم و در نهایت به عنوان یک روش اجرایی در سایت آنها در فصل 9: کتابچه راهنمای سیستم های مدیریت ایمنی ایکائو نمایه شد. این روش پیاده سازی در www.icao.int/SMI موجود است.

رئیس ارشد ایمنی پرواز هما با تاکید بر لزوم شناسایی هرگونه حادثه ای که ممکن است در شرکت هواپیمایی رخ دهد و منجر به سانحه شود، از ارائه روشی برای پیاده سازی ارزیابی ریسک در سامانه ایکائو خبر داد که سطح ریسک ایمنی را از نظر ایمنی ارزیابی می کند. پیامدهای حوادث هوایی

نعیمه برجلیلو در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه هر حادثه ای که ممکن است در ایرلاین رخ دهد باید شناسایی شود، گفت: هر خطری که ممکن است منجر به سانحه شود باید شناسایی و ارزیابی شود و اگر احتمال عواقب آن زیاد باشد. برای جلوگیری از این اتفاق باید اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه انجام شود.

وی ادامه داد: قبل از وقوع سانحه در هواپیما، ریسک ایمنی پیامدهای این حادثه را اندازه گیری می کنیم که شدت حادثه و احتمال عواقب آن را محاسبه می کنیم و با دادن یک سری ارقام، تاثیر این اتفاق را ایجاد می کنیم. رویداد در مورد چه چیزی می تواند در صنعت یا تجارت باشد. سپس شرکت هواپیمایی متوجه می شود که خطر امنیتی بالا یا پایین دارد و می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا