سایر موضوعات

قوانین لغو پرواز ایرلاین چیست؟

در صورتی که مسافر با زمان جدید موافق نباشد و بخواهد در زمان اولیه سفر کند، ایرلاین مربوطه باید مسافر را انتخاب کرده و با حداقل اختلاف زمانی که منطقی و معقول باشد، مسافر را با همان زمان پرواز به خطوط هوایی دیگر منتقل کند. قابل قبول برای مسافر در صورت عدم موافقت مسافر با زمان جدید و انصراف از پرواز، باید کل مبلغ بلیط خریداری شده بدون کسر هزینه به مسافر برگردانده شود.

در صورتی که هیچ یک از اقدامات جبرانی شرکت هواپیمایی رضایت مسافر را نداشته باشد، مسافر می تواند موضوع را به دادگاه های ذی صلاح ارجاع دهد.

اگر مسافر با دریافت وجه بلیط موافقت نکند، نتیجه چیست؟

برای اطلاع از لغو یا لغو پرواز مسافر، شرکت های هواپیمایی موظفند در اسرع وقت با تماس مستقیم با مسافر و یا ارسال ایمیل، به تبادل نظر و ارائه پیشنهادات لازم از قبیل پروازهای جایگزین، استرداد وجه اقدام کنند.

بر اساس این آیین نامه، در خصوص لغو یا لغو پرواز توسط شرکت هواپیمایی، شرکت هواپیمایی باید ابتدا تمامی بررسی های لازم را از نظر میزان تقاضا، ساعات و روزهای مناسب پرواز در هفته، قیمت رقابتی بلیط در کلاس های مختلف کرایه انجام دهد. (RBD) و به طور کلی امکان سنجی و صرفه اقتصادی پرواز در هر یک از مسیرهای پروازی را انجام داده و پس از اطمینان از امکان سنجی و صرفه اقتصادی پرواز، اقدام به فروش بلیط با مشخصات مندرج در آن به عنوان شرایط نماید. قراردادش با مسافر

پس از صدور اولین بلیط برای هر پرواز، در صورتی که پرواز در هر زمانی به دلایل تجاری لغو یا لغو شود، شرکت هواپیمایی باید بلافاصله با ارسال پیامی به مسافر(های) دارای بلیط معتبر، لغو یا لغو پرواز را اطلاع دهد. پیامک از طریق تلفن یا ایمیل، اقدام و مدارک آن را به مدت دو سال از زمان لغو یا لغو پرواز حفظ کنید.

اگر مسافر پرواز را لغو کند چه اتفاقی می افتد؟

انتهای پیام

اگر ایرلاین احتیاط های لازم را برای اعزام مسافر به عمل نیاورد و مسافر مستقیماً بلیت تعویضی را خریداری کند، مشروط بر اینکه کابین پرواز یکسان باشد و پرواز جایگزین در اسرع وقت انجام شود، شرکت هواپیمایی اولیه باید هزینه را بپردازد. بلیط جایگزین برای مسافر

در صورت عدم اطلاع مسافر و حضور وی در فرودگاه با توجه به بلیط صادر شده، در این صورت شرکت هواپیمایی صادر کننده بلیط باید با مسافر به گونه ای رفتار کند که مسافری از پرواز وی امتناع کرده است (Pax Boarded Denied). در صورت امتناع یا کوتاهی شرکت هواپیمایی از اجرای راهکارهای مربوطه، مسافر می تواند طبق شرایط اعلام شده در این بند اقدام کند و شرکت هواپیمایی موظف به دریافت مدارک و پرداخت هزینه های مربوطه می باشد.

اگر هواپیما به دلایل فنی یا عملیاتی مجبور به بازگشت به فرودگاه مبدا شود، اگر مسافر پرواز را کنسل کند، پول بلیط باید به طور کامل به مسافر مسترد شود. اگر مسافر مایل به پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید هماهنگی های لازم را برای اعزام مسافر به مقصد در اسرع وقت با استفاده از سرویس هوایی خود یا سایر خطوط هوایی در همان کابین پرواز با بلیط اصلی انجام دهد.

به گزارش ای بی اس نیوز، حقوق مسافر مجموعه‌ای از خط‌مشی‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، قوانین و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران شرکت هواپیمایی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت آن است. کرامت مسافران هنگام سفر با هواپیما در عین حال رعایت این بسته پشتیبانی برای تمامی ایرلاین ها الزامی است. در همین راستا آیین نامه حقوق مسافر برای پروازها در فروردین 1393 مورد بازنگری قرار گرفت و آخرین ویرایش آن مدتی پیش یعنی آذرماه امسال ابلاغ شد.

هر گونه تسریع یا تاخیر در زمان پرواز بین زمان صدور بلیط تا روز پرواز باید بلافاصله به مسافر اطلاع داده شود. اطلاع رسانی ابتدا باید از طریق ارسال پیامک یا ایمیل یا تماس مستقیم با مسافر انجام شود. مسافر مجاز است با توجه به برنامه سفر خود زمان پرواز جدیدی را انتخاب کند.

در صورتی که امکان اعزام مسافر در اسرع وقت با استفاده از خدمات هوایی خود در کابین پرواز برتر (تجاری یا ممتاز) وجود داشته باشد، در صورت پرداخت غرامت بهای اصلی بلیط، مسافر با بلیط جایگزین اعزام می شود. در صورت امکان اعزام مسافر در اسرع وقت با استفاده از خدمات هواپیمایی دیگر در کابین پرواز برتر (تجاری یا ممتاز)، مسافر باید بلیط جایگزین خود را خریداری کرده و پس از بررسی مدارک را به شرکت هواپیمایی مبدأ تحویل دهد. ، او اصل پرداخت بلیط را ظرف 48 ساعت دریافت می کند.

پس از صدور اولین بلیط برای هر پرواز، در صورتی که پرواز در هر زمان به دلایل تجاری کنسل یا لغو شود، شرکت هواپیمایی باید بلافاصله از طریق پیامک یا ایمیل به مسافران دارای بلیط معتبر اطلاع دهد.

هرگونه اطلاع رسانی مشروط به ارائه و درج شماره تلفن یا آدرس ایمیل صحیح و فعال هنگام صدور بلیط می باشد.

در صورتی که مسافر با دریافت وجه بلیط موافقت نکند، در صورتی که با وجود داشتن بلیت تایید شده، به موقع برای خدمات چک‌این حضور داشته باشد و مدارک لازم را در اختیار داشته باشد، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر خودداری می‌کند. آن پرواز به دلیل محدودیت ظرفیت کند باشد و مسافر داوطلبانه آن را نپذیرد، در این صورت شرکت حمل و نقل موظف است مسافر را در اسرع وقت در سرویس هوایی خود یا سایر خطوط هوایی با ارتباط مستقیم یا پرواز با توقف در همان کابین یا در کابین برتر (تجاری یا عالی) مطابق با مدارک و شرایط مسافر.

در صورتی که هواپیما به دلایل فنی یا عملیاتی مجبور به فرود در فرودگاه دیگری شود، در صورت لغو پرواز در آنجا، شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را با استفاده از سرویس هوایی خود یا به فرودگاه مبدا یا مقصد بلیط مسافر بفرستد. سایر خطوط هوایی موجود در فرودگاه در صورتی که مسافر به هر دلیلی پرواز خود را کنسل کند، شرکت هواپیمایی موظف است ظرف 48 ساعت مبلغ بلیط را به مسافران بازپرداخت کند، همچنین باید زمان اطلاع رسانی به مسافران را برای پیگیری یا بررسی شکایات ثبت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا