معاون وزیر راه و شهرسازی؛
معاون وزیر راه گفت: منطقه 3 آزاد راه شمال تهران که سخت ترین نقطه آن است در صورت اختصاص 10 هزار میلیارد تومان در سال 5 تا 6 سال دیگر تکمیل می شود.
گزارش خبرگزاری رادیو، مهندسان خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد در خصوص احداث جاده آزاد در شمال تهران گفت: منطقه 3 این آزاد. جاده ای که سخت ترین قسمت آن هم هست اگر سالیانه 10 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شود 5-6 سال دیگر به پایان می رسد.
سوال: امروز یکی از روزنامه ها یک گزارش تحلیلی و تحقیقی منتشر کرد که بسیار جالب بود، نمای بسیار روشنی از مسیر باز شمال تهران ارائه کرد، اما من همیشه از جانب خودم صحبت می کنم، معتقدم نشانه های زیادی وجود دارد که ما می تواند این کار را زودتر انجام دهد. از سال 1410 به پایان برسانیم و به کشور و مردم عزیزمان بدهیم. نظر شما چیست و آیا پروژه های نیمه تمام دیگری وجود دارد؟
خدمتگزار : تعداد پروژه های نیمه تمام که اشاره کردید قابل توجه است، در حوزه زیرساخت های حمل و نقل در کشور در حال حاضر حدود 350 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم که در حال انجام آن هستیم و میانگین عمر این پروژه عملا است. بر اساس همان اعتبار 30 هزار میلیارد تومانی است، خوب این عددی است که دوستان می گویند، پروژه های راهسازی و پروژه های بزرگ معمولاً پروژه های عمرانی خوبی هستند که در طول مسیر روی آنها کار می شود، عموماً پروژه های وقت گیر.
سوال: امروز دنیای اقتصاد گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه تمام این بزرگراه ها تا سال 1410 تکمیل خواهند شد. بر اساس پیش بینی هایی که ذکر کردم، اداره شما معتقد است که همه علائم به ما می گوید که ممکن است زودتر تصمیم بگیریم از آنها استفاده کنیم. می رسیم
خدمتگزار : خوب همه دوستان می دانند که بزرگراهی وجود دارد که پایتخت را به شمال کشور متصل می کند و بخشی از کریدور بزرگراه شمال و جنوب ما است که از دریای مازندران تا خلیج فارس و متفاوت آن در حال ساخت است. قطعات در دست ساخت هستند اجرا شده، سخت ترین نقاط خوب است، همانطور که می دانند، عبور از البرز، یکی در جنوب در زاگرس است که سخت ترین و پیچیده ترین و گران ترین است.در آزاد راه تهران در شمال، ما دارای 4 منطقه عملیاتی بود که با افتتاحی که دیروز انجام شد در واقع سه منطقه وجود دارد. یک منطقه راه اندازی شده است، از تهران تا شهرستانک که در واقع چند سال پیش به بهره برداری رسیده است، منطقه دیگری از چالوس تا مرزن آباد در ورودی استان مازندران است که در سال 1392 به بهره برداری رسیده است و همین منطقه دیروز به بهره برداری رسید. . دو باند آن به بهره برداری رسیده است، اولاً اهالی جاده آزاد تهران به استان مازندران مانند بزرگراه از پل زنگوله که آن طرف جاده البرز است عبور می کنند. آنچه این آقایان گفتند منطقه سوم این بزرگراه است که یکی از صعب العبورترین مناطق این بزرگراه است. طول آن 51 کیلومتر است، برخی نقشه ها 52 کیلومتر، برخی در گذشته 47 کیلومتر بوده اند، اما اکنون 51 کیلومتر است. طول آن نیم کیلومتر است. طولانی ترین تونل ساخته شده در خاورمیانه همین تونل شش و نیم کیلومتری است که در منطقه دوم بود که در واقع دیروز افتتاح شد و این تونل ها تونل های بسیار طولانی تری هستند. برنامه خودمان این است که بین 5 تا 6 سال یک سال طول می کشد تا این پروژه به اتمام برسد، اگر سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار شود، وقتی می گویند زمان اجرا فنی است ظرفیت و منابع مالی ظرفیت فنی است. کشور که منطقه اول و دوم تقویم است. درست است که از نظر توان فنی و مهندسی کشور به جایی رسیده است که می تواند سخت ترین پروژه ها را هم طبق برنامه تحویل دهد. الان یک محدودیت کوچک وجود دارد، خوب منابع مالی سنگینی می خواهد، با توجه به تعداد پروژه هایی که در کشور داریم، گفتم 350 هزار میلیارد تومان پروژه های نیمه تمام که همه به جای خود و در قسمت های مختلف لازم است. در نهایت می خواهند کار انجام شود، به ویژه با توجه به شرایطی که وجود دارد، باید عدالت اجتماعی را در زیرساخت هایی ایجاد کنیم که نتوان همه منابع را صرف یک پروژه کرد. در واقع در صورت وجود منابع مالی حداکثر ظرف مدت شش سال قابل تحویل است.
سوال: حالا در مورد همان نمایشی که روز پنج شنبه افتتاح شد، فقط قسمت بیرونی آن، در مورد بازگشت چطور؟
خدمتگزار : بازده نیز 45 درصد پیشرفت دارد. حتی منطقه سومی که قرار است راه اندازی شود تا زودتر از سرمایه گذاری و رفاه مردم ایجاد شود، آن هایی را اولویت بندی کرده ایم که زودتر انجام شود مثلا ما در منطقه دوم. سه قطعه ایجاد کردیم، یک قطعه خود تونل البرز بود که بسیار کارآمد بود و مردم به خصوص در زمستان گیر می کردند. آینده عملیاتی می شود، اما دیدیم که بهتر است در عرض دو سال یک قطعه دیگر افتتاح شود، به همین دلیل یک قطعه را به سرعت تمام کردیم و اکنون قسمت بعدی 45 درصد پیشرفت کرده است. سپس سعی کنید آن را تحویل دهید.
سوال: گفته شده است که بسیاری از بقیه برنامه ها با کمک کارآفرینان چینی و سرمایه گذاران چینی انجام می شود، درست است؟
خدمتگزار : اول اینکه اجرا توسط ایرانی ها انجام می شود و صددرصد می نوازند و در قسمت های خارجی نیازی به تخصص خارجی نیست و این دو قطعه کاملا بومی و بسیار خوب و با کیفیت عالی اجرا شد. باعث افتخار است. مهندسی کشور است، ما به همه منابع فکر می کنیم، یعنی اگر فردی بخواهد منابع خارجی بیاورد، مذاکره شده است. همه کشورهای دنیا نگران هستند که بتوانند از منابع خارجی برای زیرساخت های خود استفاده کنند. اینها منابع داخلی هستند.