اخبار اقتصادی روز

قطار سریع السیر مشهد-تهران در آستانه عقد قرارداد



وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر راه اندازی قطارهای سریع السیر به عنوان یکی از اولویت های دولت سیزدهم، پروژه قطار سریع السیر مشهد-تهران را در شرف امضای قرارداد دانست و پیشنهاد کرد که قطار سریع السیر اصفهان-تهران-مشهد نیز در دست اجراست. مسیر زیر قطار سریع السیر یکپارچه خواهد شد.

به گزارش ای بی اس نیوز، مسیر تهران – مشهد و بالعکس یکی از پرترددترین مسیرها از نظر مسافت طی شده است و به همین دلیل افزایش سرعت این مسیر می تواند از نظر کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری مفید باشد. . از این رو در سال های اخیر تلاش هایی برای برقی یا ساخت راه آهن سریع السیر تهران – مشهد صورت گرفته است.

حتی در دهه 80 تلاش هایی برای جذب سرمایه چینی برای تامین مالی برقی شدن این محور انجام شد و در دهه 90 به عنوان یکی از اولویت های اصلی وزارت راه و ترابری از برنامه ریزی و راه آهن یاد شد که در نهایت به دلیل تحریم ها و رد سرمایه گذاری خارجی ناتمام مانده است. با وجود این، گمانه زنی ها و اظهاراتی مبنی بر حضور شرکت های داخلی در این پروژه مطرح شده و حتی اعلام شده است که راه آهن در حال ارزیابی توان شرکت ها برای اجرای این پروژه است.

در کنار برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد، یکی دیگر از پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، توسعه سریع این خط ریلی بود و حتی رستم قاسمی – وزیر سابق راه و شهرسازی – سال گذشته گفت: پروژه قطار سریع السیر تهران-مشهد در دستور کار قرار گرفته و منابع آن باید خارج از بودجه کشور تامین شود و در آبان ماه اعلام کرد که ایجاد این خط ریلی جدید در مدت دو سال مطالعه و ساخته می شود. ماه ها و گزارش اولیه مطالعه ارائه خواهد شد.

بیشتر بدانید

اما این وعده مرحوم قاسمی در عرض دو ماه محقق نشد تا اینکه مهرداد بذرپاش جای او را گرفت و این موضوع را پیگیری کرد. وی در اسفندماه سال گذشته اعلام کرد: بهره برداری از قطار سریع السیر تهران – مشهد از سال آینده آغاز می شود، پروژه ای که سال هاست در میدان رها شده است اما اکنون چکیده ها تکمیل شده و مذاکرات برای عملیاتی شدن این قطار در حال انجام است. پروژه

مسیر اصفهان-تهران-مشهد باید توسط قطار سریع السیر طی شود

در همین راستا، بذرپاش امروز سه شنبه 15 تیرماه در سفر استانی خود به اصفهان از پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران بازدید کرد و گفت: قطعا راه اندازی قطارهای سریع السیر یکی از اولویت های سازمان است. 13 دولت.”

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه قطار سریع السیر مشهد-تهران در آستانه امضای است، گفت: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد با سرعت بالا یکپارچه شود. حوزه ریلی کشور نیاز به تجهیز به فناوری های روز دارد، بنابراین قطعاً در تامین اعتبارات لازم برای این پروژه پیگیر خواهم بود. این هزینه اختیاری نیست و باید انجام شود و در آینده زنجیره و کریدور خطوط سریع السیر را در سایر خطوط ریلی کشور تکمیل خواهیم کرد.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، طول کل خط قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران 410 کیلومتر و طول جاده اصفهان – قم 245 کیلومتر است. این خط ریلی از نزدیک ورزشگاه نقشجهان اصفهان شروع می شود و پس از عبور از قم به ایستگاه شهر آفتاب و در نهایت ایستگاه مرکزی تهران می رسد. با استفاده از قطار سریع السیر می توان مسیر اصفهان – تهران را با سرعت متوسط ​​250 کیلومتر در ساعت در 100 تا 120 دقیقه طی کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *