به گفته وزیر راه و شهرسازی، قرارداد ایران و هند برای بندر چابهار تا یک ماه آینده نهایی و به امضای دو طرف می رسد.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهرداد بذرپاش در توییتر خود نوشت: در دیدار با وزیر امور خارجه هند، آخرین وضعیت قرارداد بندر چابهار بین ایران و هند بررسی و قرار شد تا ماه آینده بین دو طرف امضا شود. همکاریهای رو به رشد در زمینههای حملونقل و ترانزیت نویدبخش آینده درخشان همکاری بین دو کشور قدرتمند آسیایی است.
سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند نیز در توییتر خود نوشت: تعاملات خود را در تهران با دیدار با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی آغاز کردم. در مورد ایجاد چارچوب همکاری بلندمدت در مورد بندر چابهار بحث مفصل و سازنده ای داشتم. همچنین در مورد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب تبادل نظر شد.
بذرپاش روز گذشته با وزیر امور خارجه هند دیدار کرد که طی آن در مذاکرات توسعه بندر چابهار به توافق نهایی رسید. سوبرامانیام جایشنکار همچنین بر تمایل این کشور برای سرمایه گذاری جدید در زمینه حمل و نقل و ترانزیت در ایران تاکید کرد.
بیشتر بدانید
نهایی شدن قرارداد با طرف هندی در بندر چابهار
هندی ها فعالیت خود را در چابهار از سر می گیرند
به گزارش ای بی اس نیوز، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و جغرافیای خاص آن، کشورهای همسایه را بر آن داشته تا از خاک ایران به عنوان مسیر ترانزیتی استفاده کنند. از سوی دیگر رویکرد دولت سیزدهم به دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی، همکاری با همه طرف های خارجی به ویژه کشورهای همسایه و سایر کشورها است.
یکی از این همکاری ها استفاده از موقعیت ترانزیتی ایران برای هند است. کریدور ترانزیتی شمال به جنوب می تواند هند و روسیه را از طریق ایران متصل کند. این موضوع در ابتدا با کشورهای ایران، هند و روسیه مواجه شد و در این میان بندر چابهار می تواند نقطه مهم و استراتژیک در شبکه حمل و نقل چندوجهی جریان بار و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و مرکز باشد. آسیا.
هند با انعقاد قرارداد با یکی از شرکت های خصوصی خود و با تعهد سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری برای خرید تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار، از سال 1396 به فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار پیوست. ، که به دلیل مسائل ثانویه از جمله تحریم تاسیس شد. به منظور خرید و تامین تجهیزات مذکور، این قرارداد به طور کامل اجرا نشده است. اما سال گذشته اعلام شد که تامین تجهیزات سنگین استراتژیک به مبلغ 24 میلیون دلار انجام شده است.
سال خوبی برای سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی است
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خردادماه در خصوص وضعیت سرمایه گذاری طرف هندی برای توسعه بندر چابهار گفت: به هیچ وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیم بنادرمان، هرکسی که مایل است. برای آمدن با منت. تقاضای سرمایه گذاری در بنادر ایران چه از سوی موسسات مالی و چه از سوی فعالان بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی به حدی است که باید از بین آنها یکی را انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایه گذاری در این بخش خواهد بود.
پس از آن، علی اکبر صفایی – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی – شهریورماه در تشریح قرارداد با هندیها در فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این قرارداد در قالب سرمایهگذاری 85 میلیون دلاری و بوت هندی انجام میشود. هندی ها تاکنون 25 میلیون دلار در قالب جرثقیل های ساحلی سرمایه گذاری کرده اند و اخیراً با مدلی که ما توافق کردیم شروع به کار کرده اند وگرنه این جرثقیل ها چند سالی است که راکد مانده اند. این تجهیزات شامل جرثقیل های ساحلی، جرثقیل های محل ساخت و ساز، تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر و طیف وسیعی از انواع تجهیزات می باشد.
البته خبر نهایی شدن قرارداد با هند برای فعال سازی ظرفیت ترانزیتی ایران در سال های اخیر چندین بار منتشر شده است و امسال نیز مسئولان وزارت راه، بنادر و ترابری سازمان دریانوردی بارها تاکید کرده اند که نهایی قرارداد در حال حاضر در حال توسعه است. حال با اظهارات وزیر راه و شهرسازی و اعلام امضای قرارداد در ماه آینده باید دید رویکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی و خارجی و خارجی تا کجا خواهد رسید. این موضوع تا چه اندازه می تواند قابلیت های ترانزیتی ایران را در بندر شهید بهشتی چابهار که بخشی از کریدور شمالی است بهبود بخشد، در حالی که بندر جنوبی از نظر عملیاتی کند است.
انتهای پیام